درخت کهنسال آتشکده خالو خالو گیلانغرب ثبت ملی می‌شود

  سرویس کرمانشاه _ رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گیلانغرب از برنامه این اداره برای ثبت ملی درخت کهنسال واقع در آتشکده ساسانی خالو خالو خبر داد. سیروس ادیب با اعلام این خبر اظهار کرد: کارشناسان میراث‌فرهنگی و منابع طبیعی برای تعیین قدمت یک درخت کهنسال بنه و انجام فرایند ثبت ملی آن […]

 

سرویس کرمانشاه _ رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گیلانغرب از برنامه این اداره برای ثبت ملی درخت کهنسال واقع در آتشکده ساسانی خالو خالو خبر داد.

سیروس ادیب با اعلام این خبر اظهار کرد: کارشناسان میراث‌فرهنگی و منابع طبیعی برای تعیین قدمت یک درخت کهنسال بنه و انجام فرایند ثبت ملی آن در فهرست میراث طبیعی کشور از این درخت بازدید کردند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گیلانغرب افزود: این درخت کهنسال در داخل بنای آتشکده ساسانی خالوخالو واقع در روستای بینکرد شهرستان گیلانغرب قرار دارد.

او تصریح کرد: بر اساس نظرات اولیه این درخت بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد، اما تعیین دقیق‌تر آن نیازمند نظر نهایی کارشناسان منابع طبیعی است.

ادیب گفت: در شهرستان گیلانغرب در حوزه ثبت ملی گونه‌های خاص درختان تا کنون درختچه مروت در دایک سراب گیلانغرب ثبت ملی شده است و پرونده ثبت ملی گونه خاص درختچه قره تاج یا قره‌قاژ نیز در مراحل نهایی ثبت ملی به عنوان میراث طبیعی کشور قرار دارد.

او افزود: همچنین درخت بلوط کهنسال روستای زینل خان گیلانغرب معروف به «دار قوی» نیز پیش از این در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گیلانغرب در خاتمه تصریح کرد: در شهرستان گیلانغرب تا کنون بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی به ثبت ملی رسیده‌اند.