باشد تا افتخارتان رونمایی از کتابچه باشد تا دایره المعارفی به وسعت آذربایجان غربی/یادداشتی از طاهر ابوبکری

[quote bgcolor=”#ededed” arrow=”yes”]طاهر ابوبکری، مولف و گردآورنده کتاب راهنمای جامع گردشگری استان آذربایجان غربی، خطاب مسئولان گردشگری کشور و استان آذربایجان غربی در یادداشتی انتقادی نوشت: «باشد که تنها افتخارتان رونمایی از کتابچه باشد تا کتاب و دایره المعارفی به وسعت استان آذربایجان غربی»[/quote] این سومین یادداشت من در ارتباط با کتاب راهنمای جامع گردشگری […]

[quote bgcolor=”#ededed” arrow=”yes”]طاهر ابوبکری، مولف و گردآورنده کتاب راهنمای جامع گردشگری استان آذربایجان غربی، خطاب مسئولان گردشگری کشور و استان آذربایجان غربی در یادداشتی انتقادی نوشت: «باشد که تنها افتخارتان رونمایی از کتابچه باشد تا کتاب و دایره المعارفی به وسعت استان آذربایجان غربی»[/quote]

این سومین یادداشت من در ارتباط با کتاب راهنمای جامع گردشگری آذربایجان غربی است و تا رسیدن به هدفم که همانا چاپ و عرضه این کتاب ارزشمند به جامعه علمی و گردشگری کشور است ساکت نخواهم نشست و به هر مناسبتی گره های کوری از آن را برای مسئولان دلسوز این مرز و بوم باز خواهم نمود تا بلکه گوش شنوایی پیدا شود و بیشتر از این اجازه ندهند دزدی علمی رواج پیدا کند آنهم در قالب وزارتخانه و اداره کل!!

برابر آخرین پیگیریهای ما از شکایات ما به وزارتخانه میراث فرهنگی و سایر دستگاه ها، مشخص شده است که جناب جباری جوابیه ای را بصورت غیرعادی برای آنها ارسال کرده اند؛ لذا لازم دانستم جواب هر سه بند آن را به مناسبت رونمایی از کتابچه گردشگری شهرستانهای پیرانشهر و سردشت و نقده ارائه نمایم. ایشان آورده اند که :

اولا، مدت تفاهم نامه یک ساله بوده است و اداره میراث فرهنگی بعد از آن تاریخ تعهدی برای چاپ و حمایت از این کتاب ندارد( ۷تیر ۹۴ لغایت ۷ تیر ماه ۹۵).

در جوابتان عرض می کنم؛ درست فرموده اید اما؛ آیا می دانستید آخرین نامه دریافتی ما از شما در تابستان سال ۱۳۹۷ بوده است ؟

آیا می دانستید چهار ماه بعد از انقضای تفاهم نامه استثمارگونه تان، شخص شما کتاب را با افتخار رونمایی کردید؟

آیا می دانستید که بعد از رونمایی از کتاب، در ۵ مهرماه سال ۱۳۹۵ و چهار ماه بعد از انقضای تفاهم نامه فیمابین، هیات نحوه تدوین کتاب راهنمای جامع گردشگری استان آذربایجان غربی را با حضور حداقل ۱۱ نهاد و اداره کل و ارگان راه اندازی کردید؟

آیا می دانستید ۴ ماه بعد از انقضای تفاهم نامه فیمابین، با حضور مدیرکل امور اجتماعی استانداری، معاون امور مالی سازمان برنامه و بودجه استان و شخص جنابعالی صورتجلسه تامین بودجه برای خرید کتاب را امضا کرده اید؟

آیا می دانستید که بعد از انقضای تفاهم نامه ۷ بار برای بنده اصلاحیه فرستادید؟ قطعا فراموش کرده اید.

دوما، آورده اید که قرار نبوده ما از کتاب تدوین شده توسط آقای ابوبکری، حمایت مالی انجام دهیم.

در جواب باید عرض کنم؛ در ابتدا بله؛ اما قرار بود مجوز چاپ بدهید. قرار بود نقشه های ما را در همایشها و نمایشهایتان ارائه بدهید. قرار بود با کلیه اصناف و بنگاه های اقتصادی و خدماتی حوزه گردشگری استان مکاتبه نمایید تا هزینه چاپ را تحت عنوان اسپانسر تامین کنیم اما شما فقط رونوشت نامه ما را برای انجمن هتلداران و راهنمایان گردشگری فرستادید. آیا این بود همه آن تعهدتان، که ازش صحبت می کردید؟

شما براساس صورتجلسه ای که چهار ماه بعد از انقضای تفاهم نامه در تاریخ ۱۱مهر ماه ۹۵ و در استانداری امضا نموده بودید متعهد شده بودید که این کتاب را خریداری کنید و مقرر شده بود که؛ “سازمان برنامه و بودجه اعتبار مورد نیاز برای خرید کتاب توسط اداره کل میراث فرهنگی را تامین نماید”. اما آنها بودجه را تامین کردند و شما بجای خرید کتاب ما، آنرا به محموعه ای دیگر در تهران اختصاص دادید. نمی دانم به حال شما بعنوان مدیر کل، چه فرقی میکند آن پول به جیب کدام مجموعه خصوصی برود؟ آیا بهتر نبود آنرا در همین استان مرزی که تنها امید جوانان بی بهره از رانت، کولبری و کولبری و کولبری و یا رفتن به کشورهای همسایه برای کارگری است خرج می کردید؟

آیا بهتر نبود دوباره کاری نمی کردید و این کار را به جوانان این استان می سپردید؟ آیا آنهایی که خارج از استان می آیند برای ما بهتر می نویسند؟

سوما، در بند دیگری برای آن بزرگواران نوشته اید که ما کتاب کامل را در اختیار ایشان قرار داده ایم.

در خصوص این ادعا نیز باید بعرض برسانم اصول هر کار علمی این ست که باید پیشینه تحقیق را بررسی کنیم و شما بعنوان کارفرما موظف به ارائه تحقیقات صورت گرفته در گذشته بوده اید و این منتی ندارد؛ اما آن کتاب مورد ادعای شما چه ویژگی هایی داشته است؟ آن کتاب برای ۱۷ شهرستان تنها ۶۶ صفحه مفید مطلب داشت. آیا میدانستید کتاب دریافتی حتی یک رفرنس علمی هم نداشت؟ آیا می دانستید بدون کوچکترین دخل و تصرف، هر آنچه که در کتاب ادعایی بود در سایت ویکی پدیا نیز موجود بود؟ باید بگویم آن کتاب ۶۶ صفحه ای شما امروز بیش از ۵۰۰ صفحه شده است و حاوی ۴۵۰ رفرنس علمی و معتبر هست.

آیا می دانستید همین کتاب بی ارزش ما از دیدگاه شما، در اداره کل شما دزدیده شد؟

جناب آقای جباری: اصلا فراخوان شماره ۲ مورخه ۶ خرداد ماه سال ۹۴ منتشر شده در سایت میراث فرهنگی استان را خوانده اید که در آن نوشته شده است که کتاب جدید باید با تاکید بر جاذبه های کمتر معرفی شده تدوین و گردآوری شود؟ ضمنا اگر قرار بود همان کتاب ناقص ۶۶ صفحه ای را چاپ کنید چرا ما و سرمایه های اجتماعی و مالی ما را علاف خودتان کردید؟

می دانم این صحبتها در شما اثری ندارد چون هیچ جایی وجود ندارد که بین ما و شما حکمیت کند؛ لذا پیشنهاد می کنم موارد زیر را منبعد بیشتر رعایت و مدنظر قرار دهید:

اگر نمیتوانید نانی در سفره ای بگذارید نان آن را ندزدید؛ بنده به واسطه همین تفاهم نامه استثمارگونه شما، به مدت یکسال برای ۱۴ نفر اشتغالزایی کردم. حال هنر ما و خود را با هم مقایسه کنید.

رفتار و برخورد خصمانه شخصی شما عنوان یک مدیر کل در نظام مقدس جمهوری اسلامی، باعث شد که یک نیروی ولایی و دلسوز و عاشق خدمت به میهن، به یک نیروی پر از تنفر و خشم تبدیل شود.

توصیه می شود در استانیکه مزین به شعار رنگین کمان اقوام و ادیان است کسی را متهم به تلاش برای دو قطبی سازی جامعه نکنید آنهم نویسنده ای که برای همه و بدون هیچ تفاوتی، از جان و دل مایه می گذارد. مگر نمی دانستید از تعداد ۱۲ هزار شهید گلگون کفن جنگ تحمیلی، تعداد ۶۵۰۰ الی ۷۰۰۰ نفر از آنها کُرد و اهل تسنن بوده اند؟

شما می بایست این دایره المعارف را برای بررسی به کمیسیون اقوام در استانداری ارجاع می دادید نه اینکه نظریات شخصی یک لیسانس ادبیات را اتمام حجت تلقی کنید.

در پایان باید بگویم ما برای نشان دادن حسن نیت و به سرانجام رساندن تعهداتمان، زمین و خانه و حتی یخچال خانه مان را حراج کردیم تا جلوی افرادی که چشم انتظار چاپ این اثر ارزشمند بودند خجل نشویم؛ اما شما نان ما را آجر کردید و اما ما، شما را به خداوند بزرگوار می سپاریم.

شایان ذکر است کتاب تدوین شده توسط ما، شامل شهرستانهای هفده گانه استان به تفکیک هر شهرستان، فصل مردم شناسی، فصل ضرورتهای سفر، فصل آشنایی با آذربایجان غربی، فصل صنایع، فصل راهیان نور، فصل خدمات گردشگری و نقشه گردشگری تمامی شهرستانها می باشد.