عقب راندن مرزهای توسعه نیافتگی در گرو اعتماد به جوانان است

[quote arrow=”yes”]سه شنبه شب گذشته مراسم آغاز سال نوی میلادی در بسیاری از نقاط جهان برگزار شد. به همین مناسبت دبیرکل سازمان ملل در پیامی به مناسبت فرارسیدن سال نوی میلادی گفت: «جهان به جوانان نیاز دارد تا با صراحت کلام، و فشار و به عقب راندن مرزها، ما را وادار به حفاظت از سیاره‌مان […]

[quote arrow=”yes”]سه شنبه شب گذشته مراسم آغاز سال نوی میلادی در بسیاری از نقاط جهان برگزار شد. به همین مناسبت دبیرکل سازمان ملل در پیامی به مناسبت فرارسیدن سال نوی میلادی گفت: «جهان به جوانان نیاز دارد تا با صراحت کلام، و فشار و به عقب راندن مرزها، ما را وادار به حفاظت از سیاره‌مان و بهبود زندگی مردمانش کنیم.» او ابراز امیدواری کرد که جوانان در سال آینده کماکان صدای اعتراض داشته باشند، مرزها را به عقب برانند، و بزرگ فکر کنند.[/quote]

گویا این واقعیت نه‌تنها در ایران بلکه در سایر نقاط جهان احساس می‌شود که موضوع سخنرانی دبیرکل سازمان ملل می‌شود.

در ایران نیز مدت‌هاست دولت به دلیل فرسوده بودن و استفاده از نیروهایی که قبلا امتحان خود را پس داده بودند و چندان موفق در اجرای سیاست‌های نظام نبودند، مورد انتقاد است و بسیاری معتقدند که دولت می‌بایست از جوانان و “نسل نو”ی کشور برای رهایی از وضعیت کنونی بهره ببرد.

دولت برای رهایی از وضعیتی کنونی که در جنبه‌های مختلف مورد انتقاد مردم و کنشگران سیاسی است، بارها همان راه اشتباه گذشته و استفاده از نیروهای فرسوده و قدیمی را در پیش گرفته و بهایی به جوانان که نیروی محرک و تحول آفرین جامعه هستند، نمی‌دهد.

با بررسی تاریخ کشورهای توسعه یافته می‌توان نقش جوانان تحول‌آفرین را به وضوح مشاهده کرد. هنگامی که اروپا درگیر رکود اقتصادی بود، آمریکا با سرمایه‌گذاری در بخش آموزش نیروهای ماهر و جوان، سعی کرد مانع از ورود این رکود به کشورش شود که موفق نیز شد. در طی سالیان گذشته دولت آلمان به عنوان قوی‌ترین اقتصاد اروپا برخلاف دیگر کشورها مرزهای خود را به روی نیروی کار و جوان مهاجر باز گذاشت تا موتور توسعه کشورش شتاب بیشتری بگیرد که موفق شد. دولت هند با سرمایه‌گذاری بر نیروی ماهر و جوان خود توانست این کشور را به عنوان یکی از ده کشور موفق در اقتصاد دنیا معرفی کند. و نمونه‌های بیشمار دیگری که همگی توانستند با اتکا بر جوانان و نیروهای تحول‌آفرین و با صراحت کلام، تحولی بنیادین در کشور خود ایجاد کنند.

اما متاسفانه باوجود اینکه ایران یکی از کشورهای جوان جهان بشمار می‌آید، همچنان ناتوان در رسیدن به اهداف والای خود در زمینه‌های مختلف بوده و هنوز نتوانسته آن جایگاهی که لیاقت آن را دارد، کسب کند. درواقع ایران تنها سن مردمش جوان است و متاسفانه همچنان سیاستمدارن و قانونگذارانش پیر و با تفکرات قدیمی هستند.

قطعا اگر این اعتماد به نیروهای جوان در کشور ما نیز ایجاد شود، نیروهای جوان، بااستعداد و با لیاقت کشورمان نیز می‌توانند تحول ایجاد کنند. تحولی که می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی هم‌وطنان را تحت تاثیر قرار دهد.

باید قبول کرد و قبولاند که اعتماد به جوانان نقطه عطف تغییر و تحول و حرکت به سمت توسعه است و اولین گام این تغییر در نگرش را باید از خودمان آغاز کنیم و با اعتماد به جوانان در عرصه‌های مختلف شروع‌کننده این حرکت دومینووار باشیم.

پاسخ این سوال را که جامعه‌ به سمت توسعه حرکت‌ خواهد کرد یا خیر را می‌توان در جهت‌گیری‌های عمومی جوامع در رویدادهای مختلف جستجو کرد که نزدیک ترین این رویدادها در منطقه ما انتخابات است و باید منتظر ماند و دید جهت گیری جامعه ما در انتخابات چگونه خواهد بود.

قطعا اگر این اعتماد به نیروهای جوان در کشور ما نیز ایجاد شود، نیروهای جوان، بااستعداد و با لیاقت کشورمان نیز می‌توانند تحول ایجاد کنند. تحولی که می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی هم‌وطنان را تحت تاثیر قرار دهد.

مصطفی اقبال