دلالان و بازار سیاه این بار در کمین چغندرقند

[quote bgcolor=”#f9f9f9″ arrow=”yes”]هدر رفت زحمات چغندرقندکاران و رد پای دلالان که هر سال موقع برداشت این محصول پیدایشان می شود، از بی مدیریتی برنامه های کاشت، برداشت و قیمت گذاری این محصول استراتژیک در آذربایجان غربی خبر می دهد[/quote] سیاست های حذف و محدودیت کاشت چغندر به عنوان یک محصول پرآب بر در استان آذربایجان […]

[quote bgcolor=”#f9f9f9″ arrow=”yes”]هدر رفت زحمات چغندرقندکاران و رد پای دلالان که هر سال موقع برداشت این محصول پیدایشان می شود، از بی مدیریتی برنامه های کاشت، برداشت و قیمت گذاری این محصول استراتژیک در آذربایجان غربی خبر می دهد[/quote]

سیاست های حذف و محدودیت کاشت چغندر به عنوان یک محصول پرآب بر در استان آذربایجان غربی، جهت صرفه جویی آب در بخش کشاورزی و حوضه آبریز دریاچه ارومیه، این محصول استراتژیک کشاورزی استان را به چالش کشیده است.

سال گذشته دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول چغندر قند از اراضی زراعی زیر کشت این محصول در استان برداشت شد

همچنین برای اولین بار در استان کشت نشایی چغندرقند در شهرستان های بوکان و میاندوآب در سطح ۱۳ هکتار با موفقیت اجرا شد که در این شیوه کشت، تعداد دفعات آبیاری پنج تا شش نوبت در زراعت چغندر قند کاهش یافته و منجر به صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب می‌شود.

امسال نیز بر اساس اعلام جهاد کشاورزی استان؛ این محصول در سطح بیش از ۲۸ هزار و ۳۰۰ هکتار در استان کشت شده و پیش بینی می شود که یک میلیون و ۶۵۰ تن چغندرقند از سطح مزارع برداشت شود.

این آمار در مقایسه با برداشت محصول چغندر در سال گذشته کاهش جزیی داشته است. این مورد در کنار محدودیت سایر محصولات پر آب بر، در راستای سیاست های کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ۳۱ درصد کاهش مصرف را نشان می دهد.

به گفته معاون وزیر کشاورزی کشور مناسب‌ترین زمان برای زراعت و کشت چغندرقند فصل بهار است و امسال کاهش کشت ۶ هزار هکتاری چغندرقند در وضعیت فعلی در حوضه ابریز دریاچه  ارومیه  و رساندن به سطح  ۱۸هزار هکتار مد نظر است که در حدود ۳۰ درصد کشت آن نیز باید به صورت نشایی کشت شود تا در مصرف آب صرفه جویی شود.

آذربایجان غربی رتبه اول کشوری در تولید چغندرقند

اما مسئله قیمت گذاری این محصول که آذربایجان غربی در تولید آن رتبه اول کشوری را داراست، چالشی دیگر است. قیمت گذاری هرساله در دو نوبت بهاره و پاییزه انجام می گیرد و امسال قیمت کشت بهاره ۳ هزار و ۴۰۳ ریال و برای کشت پاییزه مبلغ ۳ هزار و ۳۳۸ ریال اعلام شد. این قیمت ها چندان مورد رضایت کشاورزان نبود اما مصوب شد.

ورود دلالان و شکل گیری بازار سیاه برای محصولات کشاورزی باعث هدر رفت زحمات کشاورزان می شود

قیمت های خرید تضمینی که در سال های اخیر در خصوص محصولاتی چون گندم، سیب، گوجه فرنگی و چغندر در استان آذربایجان غربی دردسر ساز شده است، تنها سبب ورود دلالان و شکل گیری بازار سیاه این محصولات و هدر رفت زحمات کشاورزان می شود.

اکنون ۵ کارخانه قند در استان وجود دارد که بیشتر از ظرفیت اسمی خود کار می کنند و کارخانه قند مهاباد نیز در دست احداث است اما با کاهش کشت چغندرقند، تولید شکر نیز کاهش می یابد و سیاست های  دوگانه ستاد احیای دریاچه ارومیه در کاهش مصرف آب از سویی دیگر منجر به واردات شکر به کشور می شود.

عدم مدیریت، نبود تکنولوژی در کشت محصولات پر آب بر، تزریق کند اعتبارات اجرای آبیاری تحت فشار، عدم برنامه ریزی و سیاست های بلند مدت هر ساله موقع برداشت محصولات و قیمت گذاری آن ها بازار محصولات کشاورزی در با تنش های جدی رو به رو می کند و دلالان را به زمین های کشاورزی می کشاند.