تلف شدن ۵ هزار قطعه ماهی در سد سردشت

[quote bgcolor=”#eaeaea” arrow=”yes”]رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سردشت گفت: ۵ هزار قطعه ماهی در دریاچه سد سردشت تلف شدند و منشاء آلودگی در دست بررسی است[/quote] به گزارش پیرانشهر رووداو به نقل از کورد پرس، خالد بایزیدی در این رابطه گفت: نمونه آب توسط کارشناسان محیط زیست و آزمایشات مربوطه بر روی ماهی ها […]

[quote bgcolor=”#eaeaea” arrow=”yes”]رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سردشت گفت: ۵ هزار قطعه ماهی در دریاچه سد سردشت تلف شدند و منشاء آلودگی در دست بررسی است[/quote]

به گزارش پیرانشهر رووداو به نقل از کورد پرس، خالد بایزیدی در این رابطه گفت: نمونه آب توسط کارشناسان محیط زیست و آزمایشات مربوطه بر روی ماهی ها توسط دامپزشکی انجام شده است و منتظر نتیجه این نمونه برداری ها برای کشف علت مرگ و میر ماهیان در دریاچه سد این شهرستان هستیم.

 او ادامه داد: احتمالات زیادی برای منشاء آلودگی وجود دارد که فاضلاب ها، سوم شیمیایی و فضولات حیوانی از جمله عواملی هستند که می توانند سبب آلودگی احتمالی دریاچه سد سردشت باشند.

 بایزیدی گفت: با ته نشین شدن پساب و فاضلاب های شهر و روستاهای مجاور دریاچه در عمق آب فعالیت باکتریهای بی هوازی افزایش پیدا می کند و سبب کمبود میزان اکسیژن در آب خواهند شد، این عامل می تواند سبب خفگی نوعی از ماهی به نام کپور که در عمق آب زیست می کند، شود.

بیشترین نوع ماهی تلف شده از جنس کپور بوده است

 او با اشاره به اینکه بیشترین ماهی تلف شده از نوع کپور است، ادامه داد: تلف شدن تعداد زیادی از این نوع ماهی لجن خوار احتمال آلوده شدن دریاچه با پساب های ته نشین شده را تقویت می کند.

 رییس محیط زیست سردشت تصریح کرد: اغلب زمین های اطراف دریاچه اراضی کشاورزی هستند و سموم کشاورزی نیز به صورت غیر مستقیم می توانند باعث منبع آلودگی آب باشند زیرا این سموم دارای دوره ماندگاری هستند که در دراز مدت می توانند اثر گذار باشند.

ورود فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه مشکل زیست محیطی ایجاد کرده اند

 او تاکید کرد: فاضلاب شهرهای میرآباد، نلاس و بخشی از سردشت و حتی پیرانشهر، همچنین روستاهای پیرانشهر تا سردشت به صورت خام وارد آب دریاچه سردشت می شود چون این روستا ها دارای تصفیه‌خانه‌های نیستند.

بایزیدی گفت: با توجه به احتمال کمبود اکسیژن در آب که موجب خفگی ماهیان شده، این مسئله نمی تواند در سلامت آب شرب شهری تاثیری داشته باشد زیرا سردشت دارای سیستم تصفیه خانه مجهزیا ست و نگرانی از این بابت برای تامین آب شرب شهری وجود ندارد.

رییس محیط زیست سردشت در پایان اظهار کرد: تحقیقات در این خصوص ادامه دارد و تا مشخص شدن نتیجه نمونه برداری ها نمی توان در خصوص منشا مرگ و میر ماهیان اظهار نظر قطعی کرد.