چرا بسیاری معتقدند ترامپ، کوردها را در قبال ابوبکر بغدادی فروخته است؟

[quote bgcolor=”#eaeaea” arrow=”yes”]پیرانشهر رووداو-کشته شدن ابوبکر بغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش در ۵ کیلومتری مرز ترکیه و تنها چند روز پس از توافق ترکیه و آمریکا بر سر مناطق تحت مدیریت نیروهای کورد در شمال سوریه، بسیاری را مجاب کرده که این اتفاقات در ماه اخیر و در شمال سوریه، خیانتی کثیف از سوی هم […]

[quote bgcolor=”#eaeaea” arrow=”yes”]پیرانشهر رووداو-کشته شدن ابوبکر بغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش در ۵ کیلومتری مرز ترکیه و تنها چند روز پس از توافق ترکیه و آمریکا بر سر مناطق تحت مدیریت نیروهای کورد در شمال سوریه، بسیاری را مجاب کرده که این اتفاقات در ماه اخیر و در شمال سوریه، خیانتی کثیف از سوی هم پیمانان بوده است.[/quote]

خیانتی که با یک تماس تلفنی میان اردوغان و ترامپ استارت زده شد و در یک تماس و معامله کثیف، هر دو (ترامپ و اردوغان) هم‌پیمانان و دوستان خود را به همدیگر فروختند و یک معامله کثیف را انجام دادند.

اما چرا این دو راضی به این معامله شدند؟

مدت‌ها بود اردوغان به دلیل مشکلات افتصادی در داخل کشور تحت فشار بود. کاهش ارزش پول ملی و مشکلات اقتصادی و شکست های سیاسی حزب وی در انتخابات شهرداری‌ها بویژه در استانبول، جایگاه اردوغان را متزلزل کرده بود و اردوغان به یک راه دررو برای رهایی از این فشارها نیاز داشت. اردوغان می‌خواست با یک حمله به نیروهای کورد در شمال سوریه بخشی از نیروهای ملی‌گرا و تندروی داخلی را همراه خود کند و همچنین به دلیل وجود فضای امنیتی جنگ، تعدادی از مخالفان خود را به ویژه در رسانه‌ها ساکت کند. لذا اردوغان به یک جنگ نیاز داشت.

ترامپ نیز چندماهی بود به دلایل مختلف در داخل کشور مورد هجمه انتقادات فرار گرفته بود و به شدت تحت فشار بود و حتی سخن از استیضاح وی به میان آمد. کار به جایی کشید که حتی هم حزبی‌های ترامپ در جناح جمهوری‌خواه نیز او را مورد انتقاد قرار دادند و این موضوع موجب ایجاد فشار مضاعف بر وی شده بود. فشار موجود بر ترامپ به وضوح در سخنان وی در ماه اخیر قابل مشاهده بود. او در نشست‌ها خبری اخیر خود گاف‌های عجیبی داده بود که نشان از عدم وجود تمرکز در این پیرمرد بی‌اخلاق داشت.  ترامپ نیز همانند اردوغان به یک اتفاق و شوک برای آرام کردن مخالفان نیاز داشت.

نیاز این دو به یک تغییر در فضای سیاسی کشورشان، این دو را به یکدیگر و به سمت یک معامله کثیف سوق داد.

جالب اینکه دشمن حاکم هر دو کشور، هم‌پیمان طرف مقابل بود. ابوبکر بغدادی رهبر داعش هم‌پیمان اردوغان و نیروهای کورد سوری هم‌پیمان آمریکا بودند.

امروز خبر کشته شدن بغدادی در ۵ کیلومتری مرز ترکیه و پس از توافق آمریکا و ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و مناطق تحت مدیریت نیروهای کورد سوریه، بسیاری را مجاب کرده که ترامپ کوردها را در قبال لودادن محل اختفای بغدادی به ترک‌ها فروخته است.

اما آیا این معامله منفعتی برای این دو حاکم دارد؟

تجربه حمله نیروهای ارتش ترکیه به شهرهای کوردنشین ترکیه به بهانه مبارزه با پ.ک.ک و تسویه حساب با مخالفان به بهانه کودتای کذایی ترکیه توسط اردوغان نشان داد که اینگونه رفتارها نتنها نتوانسته جایگاه اردوغان را در فضای سیاسی ترکیه بهبود ببخشد، بلکه باعث شده هم در داخل و هم در خارج ترکیه فشارها بر وی افزایش یابد ولی گویا هوای قدرت به گونه‌ای اردوغان را غرق کرده که توان دیدن واقعیت‌ها را ندارد. چراکه به گفته اکثریت منتقدان و سیاستمداران تنها راه برون رفت ترکیه از بحران موجود، یافتن راه‌حل سیاسی برای موضوع کوردهاست و تجربه نیم‌قرن مبارزه مسلحانه با نیروهای کورد نشان داده، این سیاست هیچگاه پاسخگو نبود است.

ترامپ نیز نباید امیدی به این معامله داشته باشد. چراکه تجربه مشابه دولت دمکرات اوباما در کشتن اوسامه بن‌لادن در عملیات مشابه گواهی بر عدم موفقیت این نقشه دارد. چراکه اوباما و دولت دمکرات آمریکا نیز انتظار داشت با کشتن “بن لادن” بتواند سرپوشی بر انتقادات موجود به خاطر حضور در خاورمیانه و جنگ در کیلومترها دورتر از کشور بگذارد ولی اوباما و دولت او همواره مورد انتقاد به دلیل حضور در افغانستان قرار داشت و شاید بتوان یکی از دلایل شکست دولت او را این جنگ ها دانست.

به هرحال برای سیاستمداران منطقه بویژه کوردها باید این خیانت و معامله کثیف به تجربه‌ای ماندگار تبدیل شود که هیچ قدرت‌طلبی که آرمان مشخصی ندارد و تنها بدنبال قدرت‌نمایی است، قابل اطمینان به عنوان یک هم‌پیمان نیست و ممکن است در لحظه‌ای و در طی یک تماس تلفنی مورد معامله قرار گیرند.

مصطفی اقبال