جهانبخش یوسفی

۳۴.۵ درصد کردستانی ها مبتلا به بیماری فشار خون بالا هستند

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت کردستان گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، ۳۴.۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان مبتلا به بیماری فشار خون بالا هستند.

جهانبخش یوسفی با یادآوری شعار امسال «فشار خون خود را دقیق اندازه گیری کنید» و پیام آن «با اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل آن، عمر طولانی تری داشته باشید»، گفت: این شعار بیان کننده، اندازه گیری صحیح  فشار خون، مراجعه به موقع به پزشک، مصرف درست داروها، جلوگیری از ابتلا و در صورت ابتلا، کنترل مطلوب آن است.

وی اظهار کرد: فشارخون برای ادامه حیات ضروری است ولی اگر میزان آن از حد طبیعی بالاتر برود و کنترل نشود عوارض زیادی به همراه دارد که فشار خون طبیعی کمتر از ۱۲۰روی ۸۰ است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت کردستان با اشاره به اینکه در تقسیم بندی فشارخون اگر فشار ماکزیمم به ۱۴۰یا فشار مینیمم به ۹۰ برسد یعنی فرد به فشارخون بالا مبتلا شده و باید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کند، افزود: فشارخون بینابینی در صورتی است که فشار ماکزیمم ۱۴۰-۱۲۰ یا فشار مینیمم ۸۰ ـ ۹۰ باشد که این افراد در معرض ابتلا به فشارخون بالا هستند.

یوسفی ادامه داد: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰ میلیون نفر در اثر عوارض فشارخون بالا جان خود را از دست داده اندکه این آمار در کشورمان نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

وی یادآور شد: براساس مطالعه ای که در سال ۱۴۰۰ در کشور انجام شد حدود ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال به فشارخون بالا مبتلا هستند که این میزان در استان کردستان ۳۴.۵ درصد است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت کردستان بیان کرد: بر اساس مطالعه مذکور در کشور ۳۸.۵ درصد افراد مبتلا به فشارخون بالا از بیماری خود بی اطلاعند که این آمار در استان کردستان بالاتر از میانگین کشوری بوده و ۴۷ درصد است.

یوسفی به نحوه صحیح و شرایط اندازه گیری فشارخون اشاره کرد و گفت: نیم ساعت قبل از اندازه گیری پرهیز از مصرف غذا و نوشیدن بالاخص قهوه و چای، پرهیز از انجام فعالیت بدنی و استعمال دخانیات، خالی بودن مثانه، آرامش روانی و استراحت کردن در پنج دقیقه قبل از اندازه گیری منجر به بهبود دقت می شود.

وی اظهار کرد: هنگام اندازه گیری فشارخون رعایت نکاتی از قبیل آویزان نبودن پاها و نشستن روی صندلی، قرار دادن آرنج و ساعد روی تکیه گاه و در سطح قلب، آستین گشاد و لخت بودن بازویی که قرار است از آن فشار خون اندازه گیری شود، صحبت نکردن در زمان اندازه گیری فشار خون، مطلوب بودن دمای محیط، نداشتن اضطراب، درد و فشارهای روحی در زمان اندازه گیری فشار خون ضروری است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت کردستان افزود: رعایت سبک زندگی سلامت محور با کاهش وزن، ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی، پرهیز از مصرف الکل و استعمال دخانیات، داشتن خواب شبانه کافی و کنترل استرس از جمله نکاتی است که در کنترل فشار خون موثر هستند.