سرگردانی شورا و شهرداری پیرانشهر در نصب تندیس ماموستا «هیمن»

[quote bgcolor=”#f4f4f4″ arrow=”yes”] تندیس ارزشمند “ماموستا هیمن” که جزء مصوبات نهایی شورای شهر پیرانشهر در دوره چهارم بود، متأسفانه علی رغم آماده شدن، چند سالیست که بعلت نیافتن محل مناسب نصب در سطح شهر، مجموعه شورا و شهرداری پیرانشهر را با نوعی سرگردانی و بلاتکلیفی مواجه کرده است. [/quote] نصب تندیس تندیس “همین” د در […]

[quote bgcolor=”#f4f4f4″ arrow=”yes”]

تندیس ارزشمند “ماموستا هیمن” که جزء مصوبات نهایی شورای شهر پیرانشهر در دوره چهارم بود، متأسفانه علی رغم آماده شدن، چند سالیست که بعلت نیافتن محل مناسب نصب در سطح شهر، مجموعه شورا و شهرداری پیرانشهر را با نوعی سرگردانی و بلاتکلیفی مواجه کرده است.

[/quote]

نصب تندیس تندیس “همین” د در میدان فعلی “استاد همین” امکان پذیر نیست

مهندس انور سعیدی، شهردار پیرانشهر، در آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی که با حضور ناصر خدایاری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، فرماندار و سایر اعضای شورای فرهنگ عمومی پیرانشهر برگزا شد، در خصوص آخرین وضعیت جانمایی محل نصب تندیس ماموستا هیمن در سطح شهر پیرانشهر گفت: بحث نصب تندیس استاد هیمن در پیرانشهر چندین سال است که همواره بعنوان یکی از مطالبات شهروندان فرهنگ دوست پیرانشهر و همچنین مجموعه شورا و شهرداری مطرح بوده است که امیدوارم در آینده ای نزدیک این موضع هم به سرانجام نهایی خود برسد.

 وی ادامه داد: تمامی مجوزات لازم جهت ساخت و نصب این تندیس در پیرانشهر از نهادهای مربوطه اخذ شده است و تنها مشکلی که اکنون برای اجرای این پروژه وجود دارد نبود فضای کافی در میدان فعلی “استاد هیمن” برای نصب مجسمه جدید وی می باشد.

سعیدی اضافه کرد: با توجه به مشخصات فیزیکی تندیس تازه “استاد همین” که دارای ارتفاع ۴ و نیم متر می باشد نصب آن در میدان فعلی “استاد همین” امکان پذیر نیست، لذا با برسی های انجام شده توسط اعضای شورای شهر و طی نشست های متعددی که در این خصوص انجام شده است در نهایت به این نتیجه رسیده ایم که میدان “استاد هه ژار” محل مناسبی برای نصب تندیس جدید “ماموستا همین” می باشد.

شهردار پیرانشهر در ادامه سخنان خود ضمن درخواست از اعضای شورای فرهنگی شهرستان نسبت به اعلام موافقت خود در خصوص جابجایی میدان “استاد هه ژار” با میدان “استاد هیمن” عنوان کرد: در صورت موافقت اعضای شورای فرهنگی عمومی پیرانشهر با این درخواست، شهرداری پیرانشهر در اسرع وقت نسبت به نصب تندیس “استاد هیمن” در میدان “استاد هه ژار” اقدام خواهد کرد.

با مروری بر درخواست شهردار پیرانشهر مبنی بر نصب تندیس “ماموستا هیمن” در میدان فعلی “ماموستا هه ژار” باید اذعان داشت که این درخواست هر چند شاید با موافقت اکثریت اعضای شورای شهر در این جلسه مطرح شده باشد اما اصلاً نمی تواند درخواست منطقی باشد چرا که میدانی که سالهاست با نام “استاد هه ژار” در سطح شهر پیرانشهر مشهور شده است و شهروندان آن را با نام “استاد هه ژار” که یکی دیگر از مفاخر ارزشمند دنیای فرهنگ و ادب کردی می باشد، می شناسند با یک تصمیم عجیب و غریب و به دور از هر گونه مشورتی با صاحب نظران حوزه فرهنگ و هنر به “ماموستا هیمن” تغییر نام پیدا کند.

پیشنهاد نصب تندیس “استاد همین” در میدان فعلی “استاد هه ژار” تا آن اندازه غیر منتظره و عجیب به نظر می رسید که واکنش مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را نیز بهمراه داشت.

باید به اندازه خدمات شایسته “هیمن” و “هه ژار” برایشان ارزش قایل شد

ناصر خدایاری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی؛ در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان پیرانشهر در واکنش به پشینهاد ذکر شده، گفت: اعتلای فرهنگ و ادب کردی و رشد آن مرهون بزرگانی چون استاد “هیمن” و “هه ژار” است و باید به اندازه خدمات شایسته آنها برایشان ارزش قایل شد، لذا هرگز معقول نیست دو شخصیت نامدار حوزه فرهنگی را در دل هم قرار داد و نباید یکی را قربانی دیگری کرد.

وی با اشاره به خدمات ارزنده ای که چنین شخصیت هایی به فرهنگ ما کرده اند، ادامه داد: با توجه به اینکه چنین شخصیت هایی در راستای اعتلای پرچم فرهنگ و هنر کردی زحمت های فراوانی متقبل شده اند بر گردن ما خیلی حق دارند لذا پیشنهاد می شود نصب چنین شخصیت هایی در محلی تعریف شده بعنوان پارک مشاهیر و مفاخر صورت گیرد.

خدایاری در خاتمه سخنان خود به اعضای شورای فرهنگ عمومی پیرانشهر پیشنهاد کرد که پس از توافق بر سر تعیین محل نصب تندیس، همایش بزرگداشت “استاد هیمن” با حضور اندیشمندان، فرهیختگان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر در محل نصب تندیس برگزار شود تا همزمان با نصب آن، خدمات شایسته این استاد فرهیخته هم ارج نهاده شود.

محمدزاهد محمدزاده اقدم، بعنوان سخنگوی شورای شهر پیرانشهر در سال ۹۷ رسماً اعلام کرده بود که تندیس بزرگ “ماموستا هیمن” با سرمایه ای بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان آماده شده است و به زودی و با مشورت صاحب نظران حوزه فرهنگ و هنر در مکانی مناسب نصب می شود.

انتظار نصب تندیس “ماموستا هیمن” ۳ سال را طی کرد / عذر خواهی یک عضو شورای شهر پیرانشهر بابت تأخیر در نصب تندیس

این انتظار در دوره پنجم شورای شهر کم کم ۳ ساله می شود و شهروندان شهر پیرانشهر همچنان منتظر اقدام عملی مجموعه شورای شهر و شهرداری پیرانشهر هستند تا شاید در سال آخر فعالیت مجموعه شورای دوره پنجم این وعده آنها محقق شود.

این عضو شورای شهر پیرانشهر در ادامه اظهارات خود در این خصوص ضمن ابراز تأسف از عملی نشدن این وعده آنها اضافه کرد: بعنوان سخنگو در ابتدای فعالیت دوره پنجم شورا ، نصب تندیس “ماموستا هیمن” را با نظر صاحبنظران حوزه فرهنگی شهر در مکانی مناسب، رسانه‌ی ای کردم اما ضمن معذرت خواهی از همه شهروندان از این بابت بسیار متاسفم.

سخنگوی شورای شهر پیرانشهر تأکید کرد: ساخت تندیس بزرگ “ماموستا هیمن” بعنوان ترکیبی از هویت ملی و فرهنگی ما، بنا به تصمیم اعضای شورای دوره چهارم با انعقاد قراردادی یکساله از (دهم مهر ۱۳۹۵ لغایت دهم مهر ۱۳۹۶) و با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان، فی مابین شهرداری و استاد هادی ضیاءالدینی، استاد مجسمه سازی ایران، شروع و حتی بخش اعظمی از هزینه آن پرداخت شده بود اما متأسفانه در این دوره علی رغم وعده‌‌ی ما و رسانه‌ای کردن موضوع در فضای مجازی، سه سال است اقدام خاصی از طرف شهرداری به بهانه جانمایی و مکان یابی صورت نگرفته است و این طرح نیز همانند بعضی از طرح های دیگر این شهرداری بلا تکلیف و نیمه تمام باقی مانده است.

نصب تندیس “ماموستا هیمن” در انتظار اخذ تصمیمی قاطع از سوی شورای شهر پیرانشهر

محمدزاده اقدم، در خاتمه ابراز امیدواری کرد که مجموعه شورای شهر پیرانشهر در جلسه آتی خود که روز سه‌شنبه (۲۰ خرداد) راس ساعت ۱۸ بعداز ظهر برگزار می‌شود بتواند تصمیمی قاطعانه جهت نصب آن در ورودی‌ها یا یکی از میادین اصلی شهر اتخاذ نماید.

تندیس “استاد هیمن موکریانی” از اساتید معروف شعر و ادب کردی که جزء مفاخر و مشاهیر ملت کرد محسوب می شود از مصوبات شورای شهر پیرانشهر در دوره چهارم می باشد، که علی رغم آماده شدن گویا تعیین محل مناسبی برای نصب آن به یک چالش جدی برای شورا و شهرداری پیرانشهر تبدیل شده است و مجموعه شورا و شهرداری پیرانشهر هنوز به تصمیم نهایی خود در این خصوص نرسیده است.

گزارش: عثمان حسن زاده