کلنگی آشنا همچنان تارهای محور پیرانشهر به نقده را می نوازد!

قبل از ظهر روز جمعه دوم خردادماه سال جاری در یک هوای آفتابی و در بی خبری خبرنگاران شهرستان پیرانشهر برای چندمین بار کلنگی از جنس انتظار و امیدواری بر پیکره بی جان محور پیرانشهر به نقده زده شد تا روزنه های کور سوی امید همچنان در دل عابرین این محور زنده بماند. با مروری […]

قبل از ظهر روز جمعه دوم خردادماه سال جاری در یک هوای آفتابی و در بی خبری خبرنگاران شهرستان پیرانشهر برای چندمین بار کلنگی از جنس انتظار و امیدواری بر پیکره بی جان محور پیرانشهر به نقده زده شد تا روزنه های کور سوی امید همچنان در دل عابرین این محور زنده بماند.

با مروری بر صفحات خبری سالهای دور و نزدیک و با نگارش کلمه “پیرانشهر” مطالب و عناوین تلخ و شیرین بیشماری در ویترین تاریخ به رقص در می آیند و به نوعی بسیاری از آنها به واسطه درج ساعت و تاریخ وقوع، بیان کننده تحقق یا عدم تحقق آرزوهای مردمانی است که سالها چشم انتظار اتفاقات خوبی در این شهرستان بوده و هستند.

پروژه مهم و بسیار حیاتی اتوبان تمرچین- پیرانشهر به نقده از جمله عناوینی است که کلمات آن در سال های اخیر به وفور در سایت ها و خبرگزاری های محلی، استانی، منطقه ای و کشوری خود نمایی کرده است بدون آنکه محتویات خبری آن جامه عمل به خود دیده باشد.

در میان همه نامهربانی­هایی که در سال های اخیر به واسطه وعده های عملی نشده مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری بر سر پروژه اتوبان پیرانشهر به نقده آمده است اتوبان مظلوم پیرانشهر به نقده برای بسیاری از افرادی که در عرصه های مختلف انتخاباتی وارد شده و با وعده های ساخت و اتمام آن،  سکوهای پرتاب خود را طراحی کرده بودند، همواره مهربان بود و در واقع این اتوبان ناتمام تا کنون رؤیاهای بسیاری از این افراد را برای رسیدن به موقعیت های عالی تحقق بخشیده است.

اما گویی این بار داستان آخرین کلنگ زنی بخش کوچکی از محور اتوبان پیرانشهر به نقده که روز جمعه دوم خرداد ماه و در غیاب رسانه های فعال شهرستان صورت گرفت، با کلنگ زدن های قبلی کمی تفاوت دارد.

این بار و در مراسمی که با عنوان کلنگ زنی عملیات اجرایی پروژه چهار بانده کردن ورودی پیرانشهـر به طرف نقده و با حضور محمد مهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی، فرمانده قرارگاه شمال غرب کشور، مدیر کل راه و شهرسازی استان، فرماندار پیرانشهر و جمعی دیگر از مسؤلین نظامی و اجرائی شهرستان و استان برگزار شد، نوعی امیدواری در نگاه حاضران به چشم می خورد که حاکی از رفع بسیاری از مشکلات قبلی و موانع شروع عملیات ساخت این اتوبان در محدوده نظامی پادگان ارتش پیرانشهر داشت.

اما آنچه در این سریال تکراری مراسم کلنگ زنی که در چند سال اخیر در قسمت های مختلف این محور، عجیب و غیر منتظره به نظر می رسد عدم دعوت خبرنگاران فعال شهرستان پیرانشهر از سوی مراجع مربوطه جهت پوشش خبری آن است در حالی که حضور خبرنگاران در چنین مراسماتی می تواند بعنوان بازوی حمایتی مسئولان در راستای اطلاع رسانی فعالیت های آنها نقش چشمگیر و مؤثری ایفا نماید.

اما شاید این بار نیز ترس حاضران از تکرار وعده های عملی نشده سالهای اخیر از یک طرف و روحیه مطالبه گری خبرنگاران از سویی دیگر مانع از حضور این قشر زحمت کش شهرستان در این مراسم شد.

به هر حال هر چند که حضور خبرنگاران در چنین مراسمی می توانست این اقدام ارزشمند دولت را به نحوی بهتر و شایسته تر به اطلاع عموم مردم برساند، اما آنچه مهمتر از هر چیزی به نظر می رسد به سرانجام رسیدن کلنگی است که برای چندمین بار تارهای محور پیرانشهر به نقده را می نوازد و همواره جزء آروزهای دیرینه مردم این دیار مرزی بوده که سالهاست بی آنکه حتی از نعمت یک کیلومتر اتوبان برخوردار باشند فشار چرخهای انواع خودروهای سنگین و سبک را تحمل می کنند تا شاید روزی به واسطه مرزی بودن و برخورداری از امتیاز ترانزیت کالا شاهد اتمام اتوبان محور پیرانشهر به نقده نیز باشند.

گفتنی است؛ این اتفاق میمون و مبارک چنان تکراری شده است که حتی کانال رسمی  اطلاع رسانی  فرمانداری پیرانشهر با عنوان ” تدبیر و امید پیرانشهر” در اظهاراتی امیدوار کننده عنوان کرده است که “خوشبختانه این بار کلنگ زنی پروژه فوق با موافقت ارتش قهرمان و با حضور فرمانده قرارگاه شمال غرب کشور نهایی و عملیات اجرایی این پروژه به زودی دست بکار خواهد کرد” که درج این پیام همراه با نوعی امیدواری نشان از این دارد که برخلاف تمامی کلنگ هایی که قبلاً بر پیکره اتوبان پیرانشهر به نقده زده شده بود، این بار این رؤیا به واقعیت نزدیک تر است و در آینده ای نزدیک عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

عملیات اجرایی پروژه مهم و حیاتی چهار بانده کردن ورودی پیرانشهـر، جلوی پادگان و اتصال به دوپل کارخانه قند با اعتباری بالغ بر  ۱۴۴ میلیارد ریال و  بطول ۲ کیلومتر و ۴۰۰ متر به پیمانکار واگذار و به زودی اجرایی خواهد شد.

یادداشتی از عثمان حسن زاده خبرنگار خبرگزاری کرد پرس