حساب بانکی تان را علیه کلاهبرداران اینترنتی بیمه کنید!

[quote bcolor=”#f9f9f9″ arrow=”yes”]حساب‌های بانکی ایرانی‌ها تا‌ سال آینده در مقابل حملات سایبری بیمه می‌شوند. این موضوعی است که غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرده است. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که بانک مرکزی از افزایش حملات اینترنتی و کلاهبرداری سایبری از حساب‌های بانکی گزارش داده و پلیس فتا اعلام کرده ٧٠‌درصد کلاهبرداری‌های اینترنتی […]

[quote bcolor=”#f9f9f9″ arrow=”yes”]حساب‌های بانکی ایرانی‌ها تا‌ سال آینده در مقابل حملات سایبری بیمه می‌شوند. این موضوعی است که غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرده است. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که بانک مرکزی از افزایش حملات اینترنتی و کلاهبرداری سایبری از حساب‌های بانکی گزارش داده و پلیس فتا اعلام کرده ٧٠‌درصد کلاهبرداری‌های اینترنتی برداشت از حساب‌های بانکی بوده است.[/quote]

نخستین بار در ‌سال ۱۳۹۵ بود که پیشنهادی تحت عنوان «پوشش بیمه امنیت فضای مجازی» مطرح شد و قرار بود برای آن شیوه‌نامه‌ای تهیه و به بیمه مرکزی ارسال شود. اتفاقی که تاکنون رخ نداده، اما سرانجام رئیس‌کل بیمه مرکزی دیروز از اجرایی‌شدن این بیمه‌نامه از‌ سال آینده خبر داد.

کلاهبردای اینترنتی طی سال های اخیر شیب تندی پیدا کرده است

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که در سال‌های اخیر میزان سرقت اینترنتی حساب‌های بانکی شیب تندی داشته است و قربانیان این نوع سرقت‌ها معمولا نمی‌توانند امیدی به بازگشت پول‌های خود داشته باشند. جالب است بدانید وضع کلاهبرداری‌های اینترنتی به نقطه‌ای رسیده است که امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات در اینستاگرامش نوشت: «روزانه پنج صفحه جعلی در فضای مجازی ایجاد می‌شود و تنها در تیرماه امسال شمار صفحات جعلی به اندازه یک‌سال گذشته رشد داشت.»

حالا قرار شده است شرکت‌های بیمه‌ای ریسک‌هایی مانند بانکداری دیجیتال، امنیت داده‌ها، عدم‌قطعیت تراکنش‌ها، کلاهبرداری‌های بانکی و فیشینگ را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

طرح نحوه بیمه حساب های بانکی در دست بررسی است

بر اساس این طرح، شرکت‌های بیمه با بانک‌ها قرارداد امضا می‌کنند که از طریق آن مشتریان بانک‌ها تحت پوشش بیمه خدمات بانکی قرار می‌گیرند. غلامرضا سلیمانی، رئیس‌کل بیمه مرکزی درباره بیمه حساب‌های بانکی در مقابل تهدیدات فضای مجازی و حملات فیشینگ می‌گوید: «پس از انجام مطالعات لازم، درحال طراحی مدل پوشش بیمه‌ای حساب‌های بانکی در مقابل این نوع حملات هستیم و به احتمال زیاد تا آخر امسال طرح و مدل مربوط به بیمه حساب‌های بانکی در مقابل فیشینگ به تایید برسد و احتمال دارد سال آینده اجرایی شود.»

احمد نظری، کارشناس بیمه درباره این‌که فرآیند بیمه‌کردن حساب‌های بانکی چگونه اتفاق می‌افتد، گفت:  «اصولا هرچیزی که قابل ارزش‌گذاری باشد، قابلیت بیمه دارد. به عنوان مثال در خارج از کشور آثار هنری گرانبها بیمه می‌شوند، به این شرط که موزه از امنیت کامل برخوردار باشد. در ایران هم که برای نخستین بار قرار است این اتفاق بیفتد، اگرچه کمی دیر است، اما پدیده خوبی محسوب می‌شود و باید زودتر از اینها شرکت‌های بیمه و البته بانک‌ها به فکر بیمه‌کردن حساب‌های مشتریان خود می‌افتادند.»

در صورت رعایت نکات امنیتی حساب بانکی بیمه می گردد

او ادامه می‌دهد: «الان هم شرکت‌های بیمه می‌توانند به بانک‌ها بگویند در صورتی که موارد امنیتی را رعایت کنید، حساب‌های شما را در مقابل حملات مجازی بیمه می‌کنیم و این موضوع می‌تواند به اعتبار بانک‌ها بیفزاید. البته بیمه حساب‌های بانکی چون بیمه‌ای کلان محسوب می‌شود و نمی‌تواند تحمیلی باشد، باید بین بانک و بیمه‌گر اتفاق بیفتد، نه بین بیمه و مشتریان.»

نظری تاکید می‌کند: «ضمن این‌که صاحبان حساب‌ها نمی‌توانند به مسائل امنیتی شبکه بانکی دسترسی داشته باشند، پس بهتر است قرارداد حساب‌ها بین بانک‌ها و بیمه‌گرها باشد، نه بین بانک‌ها و مشتریان. مثلا بانکی می‌تواند حساب‌های مشتریان خود را تا سقف ١٠‌هزار‌میلیارد تومان بیمه کند و بیمه‌گر هم در ازای رعایت موارد امنیتی خسارت‌های احتمالی را جبران کند.»

طرح بیمه حساب بانکی سال هاست در خارج از کشور اجرا می شود

کارشناس بیمه با بیان این‌که در خارج از کشور هم سال‌هاست حساب‌های بانکی مردم بیمه شده است، ادامه می‌دهد: «شاید بیمه‌شدن حساب‌های بانکی برای نخستین بار باشد که در ایران به گوش مردم یا حتی مسئولان می‌رسد، اما در خارج از کشور سال‌هاست که این اتفاق رخ می‌دهد و امیدوارم هرچه زودتر عملیات بیمه‌شدن حساب‌های بانکی در ایران هم اتفاق بیفتد.»