حسن روحانی در جمع دانشجویان: اگر ۴۰ سال است که به نتیجه نرسیده‌ایم، باید همه‌پرسی برپا کنیم

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، امروز (۲۴ مهر) در سخنرانی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهی، به ضرورت “تعامل” با دیگر کشورها با توجه به تحریم‌های آمریکا اشاره کرد و گفت: “اگر سال‌ها بحث کردیم و به نتیجه نرسیدیم، باید راه را از طریق همه‌پرسی پیش ببریم از مردم بپرسیم. راه را باید انتخاب […]

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، امروز (۲۴ مهر) در سخنرانی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهی، به ضرورت “تعامل” با دیگر کشورها با توجه به تحریم‌های آمریکا اشاره کرد و گفت: “اگر سال‌ها بحث کردیم و به نتیجه نرسیدیم، باید راه را از طریق همه‌پرسی پیش ببریم از مردم بپرسیم. راه را باید انتخاب کنیم. از دانشگاه‌ها می‌خواهم نظرات اقتصادی‌شان را به ما بگویند.”

آقای روحانی با طرح پرسش “پیشرفت و آینده کشور در سایه تعامل با دنیا است یا تقابل؟”، گفت: “۴۰ سال است که ما به جواب قطعی در این باره نرسیده‌ایم یک عده می‌گویند تعامل سازنده انجام دهیم و یک عده می‌گویند تعامل مستمر؛ عده‌ای می‌گویند جز قدرت‌نمایی و کشتن دشمن خبیث و تقابل راه دیگری نیست، یک عده هم می‌گویند بسیاری از مشکلاتمان با دنیا را می‌توان با تعامل مستمر حل کنیم.”

او در ادامه با بیان اینکه “یک عده می‌گویند حرف زدن با خارجی‌ها وقت تلف کردن است” افزود که ” ممکن است یک جایی هم جنگ لازم باشد که آن استثنا است. وقتی پهپادی وارد فضای ما می‌شود و به اخطار ما گوش نمی‌دهد ناچاریم موشک شلیک کنیم. اما در کل باید چه راهی را برگزینیم؟”

اعتراف می‌کنیم که حتما نواقص وجود دارد

حسن روحانی در سخنرانی‌اش به “امکانات” اشاره کرد و گفت: “این که خدمات دولت به اندازه کافی هست یا نیست و اینکه ما برای دانشجویان از لحاظ تغذیه و خوابگاه به اندازه کافی امکانات را مهیا کرده‌ایم یا نه، اینجا اعتراف می‌کنیم که حتما نواقص وجود دارد اما همیشه علاقمند هستیم مشکلات را حل کنیم.”

آقای روحانی گفت: “اینجا در دانشگاه تهران ما زمانی برای ورزش همین‌جا می‌آمدیم و الان تبدیل به مرکز نماز شده؛ گرچه حالا برای نماز جمعه مصلی درست شده و آن فضا جزو فضای ورزشی دانشگاه بود و من تاکید می‌کنم به وزرا و روسای دانشگاه‌ها که به ورزش جوان‌ها، سلامت، تغذیه و رفاه آنها به همان اندازه که برای سیاست آنها و یادگیری وقت می‌گذاریم،‌ وقت بگذارند.”

انتخابات؛ راه دیگری نداریم

بخشی از سخنرانی رئیس جمهوری ایران به موضوع انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی اختصاص داشت. او به نقش دانشگاه‌ها در انتخابات اشاره کرد و گفت: “هم اساتید و هم دانشجویان و هم فضای دانشگاه‌ها این‌ها هستند که فضا را گرم نگاه می‌دارند. زمان انقلاب هم دانشگاه یا حوزه‌ها بود که فضا را گرم نگاه می‌داشت و این‌ها پیشتاز بودند و امروز باید خود را برای انتخابات آماده کنیم.”

آقای روحانی ضمن بیان این‌که “راجع به انتخابات نقص و اشکال هم داریم” تاکید کرد: “با تجربه می‌گویم که راه دیگری نداریم. راهی جز فضای پرشور انتخابات نداریم، علیرغم همه اینها تنها راه برای ما انتخابات است.”

رئیس جمهوری در رابطه با احتمال رد صلاحیت برخی کاندیداها به صورت تلویحی گفت: “هرکه خود را شایسته می‌داند خود را کاندید کند. شاید مشکلی پیش بیاید ولی اشکال ندارد.”