نشست هیات ایرانی و اقلیم کردستان در خصوص افزایش و تسهیل مبادلات در شهر چومان انجام گرفت

[quote bgcolor=”#e0e0e0″ arrow=”yes”]پیرانشهر رووداو_ فرماندار پیرانشهر هدف از سفر هیات ایرانی به اقلیم کردستان را پیگیری مصوبات سفر قبلی و کمک به رونق تجارت در دو سوی مرز عنوان کرد.[/quote] سیدعلی ترابی شامگاه چهارشنبه ۳ مهرماه در گفتگو با خبرنگار پیرانشهر رووداو گفت: امروز همراه هیاتی از نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت صنعت، معدن و […]

[quote bgcolor=”#e0e0e0″ arrow=”yes”]پیرانشهر رووداو_ فرماندار پیرانشهر هدف از سفر هیات ایرانی به اقلیم کردستان را پیگیری مصوبات سفر قبلی و کمک به رونق تجارت در دو سوی مرز عنوان کرد.[/quote]

سیدعلی ترابی شامگاه چهارشنبه ۳ مهرماه در گفتگو با خبرنگار پیرانشهر رووداو گفت: امروز همراه هیاتی از نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده توسعه اقتصادی کشور در عراق و سوریه، میراث فرهنگی، گمرک و پایانه و تعدادی دیگر از مسوولان دخیل در روابط دو طرف سفری به اقلیم کردستان داشتیم که در این سفر با همتایان اقلیم کردستان در خصوص توسعه تجارت و تسهیل مبادلات تجاری و مسافری در دو سوی مرزهای و گمرکات تمرچین و حاج عمران تصمیم‌گیری شد.
ترابی در خصوص مهمترین تصمیمات گرفته شده افزود: در این نشست در خصوص ساعات ورود و خروج از محل بازارچه که قبلا مشکلاتی برای تجار ایجاد کرده بود، تصمیماتی گرفته شد. همچنین بر طبق توافقاتی که قبلا حاصل شده بود و بنا به درخواست اقلیم کردستان، همچنان ترانزیت یکسره برای ۹ قلم کالا برقرار خواهد بود اما تصمیم گرفته شد که حجم تبادلات از طریق تخلیه و بارگیری روزانه به حداقل ۲۵۰ خودرو افزایش یابد که این روند در برخی روزها به ۴۰۰ خودرو نیز می‌رسد.

فرماندار پیرانشهر ادامه داد: با حضور رییس میراث فرهنگی شهرستان پیرانشهر با سرمایه‌گذاری در بخش توریسم و حمل و نقل مسافران توسط ۲ شرکت از پیرانشهر و اقلیم کردستان موافقت شد تا ضمن ساماندهی این روند، امنیت مسافران نیز تامین شود و صنعت توریسم در دو طرف هدفمندتر انجام شود.

ترابی با اشاره به تردد روزانه ۶هزار مسافر از مرز تمرچین پیرانشهر گفت: مقرر گردید جهت تسهیل تردد مسافران از مرز تمرچین‌ برخی از روندهای کنونی حذف و تردد مسافرات سرعت یابد که مانع از تجمع مسافران در پایانه‌ها خواهد شد که در روزهای اخیر مشکل ساز شده بود.

همچنین شرکت‌های بیمه‌ای در دو طرف مرز ملزم‌ گردیدند که به تعهدات خود پایبند باشند.

در نهایت تصمیم‌گرفته شد که هر دو هفته یکبار مدیران گمرک و پایانه مرزی تمرچین‌ ایران و حاج عمران در اقلیم جلساتی برای رفع مشکلات داشته باشند و فرمانداران پیرانشهر و چومان نیز به صورت ماهیانه جلساتی برگزار کنند تا مشکلات موجود در زمانی سریعتر رفع گردند.

گمرک تمرچین‌ پیرانشهر به دلیل فاصله نزدیک با اربیل مرکز اقلیم‌کردستان از مراکز اصلی تبادلات تجاری و مسافری بین ایران و عراق به شمار می‌رود.