درصد مطلوبیت آب شرب شهرهای آذربایجان‌غربی ۹۹.۹۸ درصد است

[quote bgcolor=”#eaeaea” arrow=”yes”]سهراب طالبی مدیر کنترل کیفیت و نظارت بر بهداشت شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی: آب شرب توزیعی در شهرهای مختلف استان از باکیفیت‌ترین نمونه‌ها در کشور به‌شمار می‌رود[/quote] سهراب طالبی مدیر کنترل کیفیت و نظارت بر بهداشت شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی گفت: ۱۷ واحد آزمایشگاهی شرکت آب و فاضلاب شهری […]

[quote bgcolor=”#eaeaea” arrow=”yes”]سهراب طالبی مدیر کنترل کیفیت و نظارت بر بهداشت شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی: آب شرب توزیعی در شهرهای مختلف استان از باکیفیت‌ترین نمونه‌ها در کشور به‌شمار می‌رود[/quote]

سهراب طالبی مدیر کنترل کیفیت و نظارت بر بهداشت شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی گفت: ۱۷ واحد آزمایشگاهی شرکت آب و فاضلاب شهری کیفیت آب را از منابع تامین تا نقطه مصرف به طور مستمر تحت کنترل داشته و بر اساس آخرین استانداردهای ابلاغی سالانه بیش از ۱۰۰ هزار آزمایش در زمینه‌های شیمیایی، فیزیکی و میکروبیولوژی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: درصد مطلوبیت آب شرب شهرهای استان بالاتر از استانداردهای ملی و نزدیک به ۹۹.۹۸ درصد است.

 

سامانه سنجش لحظه ای Online به صورت اتوماتیک نسبت به کنترل کیفیت آب خروجی مخازن و تصفیه خانه‌ها به صورت شبانه‌روزی و مستمر اقدام می‌کند

وی اضافه کرد: علاوه بر نمونه‌برداری‌های انجام شده توسط کارشناسان آزمایشگاه‌ها در سطح گسترده، سامانه سنجش لحظه ای Online به صورت اتوماتیک نسبت به کنترل کیفیت آب خروجی مخازن و تصفیه خانه‌ها به صورت شبانه‌روزی و مستمر اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: وجود آب سالم و مدیریت کنترل آلودگی آب ۲ عامل تعیین‌کننده در حفظ محیط‌زیست بوده و با پیدایش شهر و شهرنشینی مساله تامین آب سالم و بهداشتی و دفع و تصفیه فضولات شهری به عنوان مشخصه‌ای مهم برای سنجش پیشرفت جوامع بشری مطرح بوده است.

طالبی اضافه کرد: آب مصرفی مردم شهرهای استان از طریق ۱۹۶ حلقه چاه، ۱۰ واحد تصفیه خانه و ۱۱ چشمه با بهره‌گیری از امکانات روز جهانی تامین می‌شود.

 

۱۳ تصفیه خانه آب شرب در سطح استان مشغول به فعالیت هستند

مدیر کنترل کیفیت و نظارت بر بهداشت شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان‌غربی گفت: ۱۳ تصفیه خانه آب شرب، ۹۵ دستگاه کلر زن مایع و دستی و چهار دستگاه کلرزن گازی در شهرهای مختلف استان فعال است.

وی افزود:حجم کل مخازن استان ۴۱۴ هزار و ۷۲۰ مترمکعب است که از این میزان ۳۹۰ هزار و ۲۳۰ مترمکعب از مخازن در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

وی بیان کرد: هم اکنون ۲ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۵۱۷ نفر مشترک آب شهری استان هستند و در تمام شهرهای آذربایجان‌غربی تاسیسات آبرسانی وجود دارد و انشعاب آب نیز برای تمام مشترکان این شهرها واگذار شده است.

۱۱ دی ماه سال ۶۹ بود که مجلس، قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب را تصویب کرد و پس از آن نیز، تاسیس شرکت‌های آب و فاضلاب اقدام مهمی بود که منجر به تحولات بسیار ارزشمندی در صنعت آب و فاضلاب کشور شد.

این در حالی بود که مدیریت آب شهری قبل از تاسیس شرکت‌های آب و فاضلاب، زیر نظر بخش‌های مختلفی از جمله شهرداری‌ها، سازمان‌های خصوصی و عمرانی بودند.

 

جهت کاهش هدر رفت آب در شبکه‌ها از تکنولوژی های جدید استفاده شده است

با توجه به ضرورت زمان، شرکت‌های مستقل آب و فاضلاب ایجاد شد تا در خصوص بحث آب و ایجاد شبکه‌های جمع آوری فاضلاب در راستای رسیدن به بهداشت عمومی و سلامت جامعه خدمات خود را به مشترکین ارائه دهند.

تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب در ۲۹ سال گذشته اثرات بسیار خوبی در زمینه رفاه مردم در تامین آب شرب بهداشتی و همچنین دفع بهداشتی و تصفیه پساب حاصل از آن برای ارتقای سلامت بهداشت جامعه داشته است.

توجه به کیفیت، بهداشت و سلامت آب آشامیدنی شهروندان به عنوان یکی از اهداف شرکت آب و فاضلاب بوده و در این زمینه نیز استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای کاهش هزینه‌های تمام شده و کاهش میزان هدر رفت آب در شبکه‌ها امری لازم و ضروری است.