نماینده تکاب و شاهیندژ: پروژه انتقال آب جنوب آذربایجان غربی به تبریز متوقف شود

 نماینده تکاب و شاهیندژ در نامه ای به رئیس جمهور درخواست کرد که پروژه انتقال آب جنوب آذربایجان غربی به تبریز متوقف شود. به گزارش پیرانشهر رووداو متن این نامه به شرح زیر است:  احتراما پیرو تذکر شفاهی اینجانب در جلسه علنی مورخه ۲۶مردادماه مجلس شورای اسلامی در خصوص پروژه انتقال آب جنوب آذربایجان غربی به […]

 نماینده تکاب و شاهیندژ در نامه ای به رئیس جمهور درخواست کرد که پروژه انتقال آب جنوب آذربایجان غربی به تبریز متوقف شود.

به گزارش پیرانشهر رووداو متن این نامه به شرح زیر است:  احتراما پیرو تذکر شفاهی اینجانب در جلسه علنی مورخه ۲۶مردادماه مجلس شورای اسلامی در خصوص پروژه انتقال آب جنوب آذربایجان غربی به تبریز در استان همجوار آذربایجان شرقی به استحضار می رساند، اجرای لوله گذاری فاز دوم این پروژه برخلاف مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه به صورت شبانه روزی از سمت تبریز شروع و به نزدیکی تصفیه خانه میاندآب رسیده است و موجبات نگرانی و نارضایتی عمومی مردم جنوب استان را که در راه احیای دریاچه ارومیه متحمل بیشترین صدمات و خسارت شده اند، فراهم آورده است.

جناب آقای رئیس جمهور فاز اول این پروژه در سال ۷۸ به قرار انتقال آب به منظور تامین آب شرب شهر تبریز با عبور از ۶ شهر افتتاح گردید. اما امروز لوله گذاری فاز دوم این پروژه تحت عنوان پدافند غیرعامل و باهدف عبور از ۲۴شهر و ۳۳۷ روستا و به منظور تامین آب شرب و همچنین آب مورد نیاز صنایع استان همسایه در دست اجراست این درحالی است که بنا به اعلام قبلی مسئولان وزارت محترم نیرو قرار بر این بوده است که فاز دوم پروژه به دلیل غیرکارشناسی بودن و مخالفت آن با مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه به عنوان جایگزین فاز اول مورد استفاده قرار بگیرد اما متاسفانه تحوه اجرای پروژه لوله گذاری با این ادعای وزارت نیرو منافات دارد.

لذا اینجانب به عنوان نماینده و خادم مردم شریف جنوب استان آذربایجان غربی هشدار می دهم که اجرای پروژه انتقال آب جنوب آذربایجان غربی به تبریز برخلاف خواست مسئولان و رضایت مردم شریف منطقه می باشد.

مردم جنوب استان که به دلیل تمکین از سیاست های دولت محترم در تامین آب دریاچه ارومیه، چاه هایشان پرشده و کشاورزیشان نابوده شته و برای تامین آب شرب خود مجبور به خرید از تانکرهای فروش آب می باشند.

خواهشمندم دستور عاجل بفرمائید تا پروژه لوله گذاری در اسرع وقت متوقف گشته و تیم کارشناسی جهت بررسی دقیق ابعاد موضوع به منطقه اعزام گردند.

به گزارش پیرانشهر رووداو به نقل از کردپرس،طرح خط دوم انتقال آب زرینه رود به کلانشهر تبریز در ۴۷ کیلومتر وبا پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) عملیاتی می شود، ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه می شود.

خط اول این طرح که به عنوان بزرگترین خط انتقال آب در خاورمیانه مطرح شناخته می شود در شهریور ماه ۱۳۷۸ به وسیله رئیس جمهور وقت افتتاح شد.

فار اول انتقال آب از زرینه رود به تبریز شامل لوله گذاری در دامنه های پرشیب کوهستان و عبور از زیر جاده ها و رودخانه ها است از آبگیر ساحل راست نوروزلو در میاندوآب تا تبریزانجام گرفته است.

زرینه رود با طول ۳۰۲ کیلومتر یکی از طویل‌ترین و پرآب‌ترین رودهای شمال غرب کشور است که از کوه‌های چهل چشمه در سقز سرچشمه می‌گیرد.

  سد بوکان که یکی از سدهای بزرگ ایران با هسته رسی است، در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان و بر روی این رودخانه ایجاد شده است./