آخرین وضعیت تب کریمه کنگو در آذربایجان‌ غربی

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: مورد قطعی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو در آذربایجان غربی گزارش نشده است. به گزارش پیرانشهر رووداو، دکتر رسول انتظار مهدی در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی آذربایحان غربی اظهار داشت:  تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ( CCHF ) بیماری حادی […]

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: مورد قطعی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو در آذربایجان غربی گزارش نشده است.

به گزارش پیرانشهر رووداو، دکتر رسول انتظار مهدی در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی آذربایحان غربی اظهار داشت:  تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ( CCHF ) بیماری حادی است که به وسیله کنه منتقل شده و دارای آمار مرگ و میر بالا است. خوشبختانه گزارشی از تب کریمه کنگو در آذربایجان غربی گزارش نشده است.
وی افزود: در سطح استان آذربایجان غربی از سال ۱۳۸۶ تا کنون مورد قطعی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو در استان آذربایجان غربی گزارش نشده است.
وی در ادامه تاکید کرد: تعداد زیادی از پرندگان به عفونت مقاوم هستند اما شترمرغ حساس است؛ همچنین ویرمی در نشخوار کنندگان اهلی مثل گاو، گوسفند و بز به مدت یک هفته پس از آلودگی باقی می ماند.
مهدی ادامه داد: عفونت این بیماری در انسان پس از گزش کنه آلوده با له کردن آن روی پوست نیز ایجاد می شود . بیماری در حیوانات اهلی علائم مشخصی نداشته  و خطر انتقال بیماری در انسان طی ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده یعنی بدنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان وجود دارد.
دکتر انتظار مهدی اضافه کرد: همچنین تماس با خون و بافت بیماران به خصوص در مرحله خون ریزی یا انجام هرگونه اعمالی که  منجر به تماس انسان با خون آنها گردد باعث انتقال بیماری می شود.
وی با اشاره به اینکه علائم بالینی تب کریمه کنگو در چهار مرحله کمون، قبل از خون ریزی، خون ریزی دهنده و دوره نقاهت بروز می کند، خاطر نشان کرد: سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی، گیجی ، درد و سفتی گردن ،حساسیت به نور، حالت تهوع، استفراغ، تورم و قرمزی صورت و کاهش ضربان قلب ، ضایعات نقطه ای در کام نرم و سخت ، خونریزی از علائم این بیماری است.