قاله مه ره در دیدار با مام جلال طالبانی چه گفت؟

‍شرحی بر تصویر دیدار تاریخی “مام جلال و قاله مه ره” در سالروز درگذشت این هنرمند نامی کوردستان تصویر دیدار “جلال طالبانی” اولین رئیس جمهور کُرد عراق با هنرمند نامدار بوکان مرحوم”قادر عبدالله زاده” مشهور به «قاله مه ره» مدتها است که دست به دست می چرخد ولی کسی از جزئیات این دیدار چیزی نگفته […]

شرحی بر تصویر دیدار تاریخی “مام جلال و قاله مه ره” در سالروز درگذشت این هنرمند نامی کوردستان

تصویر دیدار “جلال طالبانی” اولین رئیس جمهور کُرد عراق با هنرمند نامدار بوکان مرحوم”قادر عبدالله زاده” مشهور به «قاله مه ره» مدتها است که دست به دست می چرخد ولی کسی از جزئیات این دیدار چیزی نگفته و ننوشته بود،تا زمانی که یک سایت خبری کردستان عراق محتوای این دیدار را منتشر کرد.

به گزارش پیرانشهر رووداو، سایت خبری کُردزبان ملیت، جزئیات دیدار تاریخی “مام جلال ” با “قاله مه ره” شمشال نواز بوکانی و “ابراهیم قادری” خواننده فولکلور را بدون اشاره به زمان این دیدار از زبان فردی به نام “دانا غنی”منتشر کرده است.

بر اساس آنچه سایت کُردی ملیت منتشر کرده است، در این دیدار “جلال طالبانی” رئیس جمهور وقت عراق ضمن آنکه خود را بدهکار همیشگی هنرمندان دانسته از هنرمندان حاضر در این جلسه درخواست می کند که وضعیت خود و زندگیشان را تشریح کنند تا درحد توانایی خود آنها را یاری دهد.

وقتی نوبت به مرحوم”قاله مه ره”شمشال زن توانای شهربوکان می رسد، تواضع و متانت وی سبب می شود که نتواند وضعیت نامناسب زندگی خود را برای “مام جلال “تشریح کند.

“ابراهیم قادری” وقتی می بیند که قاله مه ره از گفتن شرایط واقعی زندگی اش ناتوان است، به میان کلام قاله مه ره می پرد و به جلال طالبانی می گوید: مامه قاله در شرایط نامناسبی به سر می برد و از توانایی مالی محدودی برخوردار است به گونه ای که برای تامین مایحتاج زندگی خود در کوچه وخیابان شمشال نوازی می کند تا مردم به او کمک کنند.

مام جلال با شنیدن این سخنان، از جای خود بلند می شود و به سرعت به سوی قاله مه ره خیز بر می داردو خم می شود تا دستان او را ببوسد که قاله مه ره از جای خود بلند می شود و دستانش را می کشد و اجازه این کار را به مام جلال نمی دهد.

در این هنگام جلال طالبانی خطاب به جمع حاضر در این جلسه می گوید: باید به داشتن هنرمندان بلند طبعی چون قاله مه ره افتخار کرد و بر دستان آنها بوسه زد چرا که آماده است گرسنه بماند اما سربلند زندگی کند و حاضر نیست برای ثروت و سامان در مقابل بعضیها سر خم کند.