چگونه مدارس قانون را دور می‌زنند؟

  زمانی مدارس دولتی با آن حیاط‌های بزرگ و خالی، آب‌خوری‌های سیمانی، نیمکت‌های سه‌نفره، تخته‌سیاه و گچ‌های سفید و زرد با کلاس‌های بی‌روح و پنجره‌ ایمن‌شده با نرده‌های آهنی، یکه‌تاز آموزش‌وپرورش در دهه ۶۰ بودند. این مدارس همواره با نقدهای فراوانی روبه‌رو می‌شدند، اما یک حسن داشتند: مقید به اصل ۳۰ قانون اساسی بودند که […]

 

زمانی مدارس دولتی با آن حیاط‌های بزرگ و خالی، آب‌خوری‌های سیمانی، نیمکت‌های سه‌نفره، تخته‌سیاه و گچ‌های سفید و زرد با کلاس‌های بی‌روح و پنجره‌ ایمن‌شده با نرده‌های آهنی، یکه‌تاز آموزش‌وپرورش در دهه ۶۰ بودند.

این مدارس همواره با نقدهای فراوانی روبه‌رو می‌شدند، اما یک حسن داشتند: مقید به اصل ۳۰ قانون اساسی بودند که بر مبنای آن «دولت‌ موظف‌ است، وسایل‌ آموزش‌وپرورش‌ رایگان‌ را برای‌ همه‌ ملت‌ تا پایان‌ دوره‌ متوسطه‌ فراهم‌ سازد و وسایل‌ تحصیلات‌ عالی‌ را تا سرحد خودکفایی‌ کشور به‌طور رایگان‌ گسترش‌ دهد.» حالا از آن روزها چهار دهه گذشته است.

تحقیقات میدانی نشان می‌دهد وضعیت مدارس دولتی همچنان به همان روال سابق است با این تفاوت که دیگر این قانون در بسیاری از آن‌ها به ویژه در کلان‌شهر‌ها به صورت عملی اجرا نمی‌شود و در اغلب مدارس دولتی (حتی سمپاد) دانش‌آموزان موظف به پرداخت شهریه هستند، اما این شهریه با عناوینی دیگر مانند کمک به مدرسه دریافت می‌شود.