بیستون آگوشی خبرنگار ورزشی و مربی فوتبال

پیشگیری بهتر از درمان است آقای شهردار ! آیا شهرداری پیرانشهر در جمع آوری سگ های ولگرد ناتوان است؟

پیشگیری بهتر از درمان است آقای شهردار ! آیا شهرداری پیرانشهر در جمع آوری سگ های ولگرد ناتوان است؟ این روزها در هر خیابان و کوی و برزنی از شهر پیرانشهر کە می‌نگری جولان سگ‌های ولگرد و بدون صاحبی را می‌بینی کە چهرە شهر را خدشەدار کردە و روزبەروز بە تعداد آن‌ها افزودە می‌شود. آوارە […]

پیشگیری بهتر از درمان است آقای شهردار !
آیا شهرداری پیرانشهر در جمع آوری سگ های ولگرد ناتوان است؟

این روزها در هر خیابان و کوی و برزنی از شهر پیرانشهر کە می‌نگری جولان سگ‌های ولگرد و بدون صاحبی را می‌بینی کە چهرە شهر را خدشەدار کردە و روزبەروز بە تعداد آن‌ها افزودە می‌شود.

آوارە و گرسنە در پی غذا هستند، هر انسانی را کە می‌بینند بە سرعت بە او نزدیک می‌شوند تا بلکە تکە نانی سهمشان شود و گاهی هم برای سیر کردن شکم خود بە انسان‌ها حملە می‌کنند.

اغلب اوقات به صورت گلەای در حال عبور از کوچەهای شهر هستند و ترس و خوف را برای اهالی شهر پیرانشهر بە ارمغان می‌آورند و هرسالە در شهرهای مختلف ایران کودکانی قربانی حضور این موجودات بلاصاحب می‌شوند.

فراوانی سگ های ولگرد در شهر پیرانشهر به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است و کم کم به سمت بحران پیش می رود. درسالهای گذشته بارها در قالب یادداشت و گزارش به این موضوع پرداخته شده است اما اقدام موثری از سوی متولیان مربوطه صورت نگرفته است ، ازدیاد سگ های ولگرد در شهر پیرانشهر موجب رعب و وحشت شهروندان و کودکان بسیاری تا به حال شده است.

چرا باید در شهر جمعیت سگ‌های ولگرد به اندازه ای باشد که درهنگام عبوراز پیاده‌رو ناگهان سگی را پشت سرت احساس کنی و از شدت ترس به مرز سکته برسی؟ آیا این حقوق شهروندی است که زنان و کودکان نمی‌توانند با خیال راحت از پیاده‌روها و کوچه‌ها عبور کنند؟ تا کی مسئولان امر نمی خواهند این مشکل را ببینند و در مورد آن اقدام عاجلی کنند؟ معضل دیگری که سگ‌های ولگرد با خود به همراه می آورند بیماری هاری است؛ سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که هاری چیست؟ و چه علائمی دارد؟ هاری یک بیماری ویروسی کشنده است که از طریق گزیدگی توسط حیوان آلوده یا تماس زخم با ترشحات بزاق حیوان به انسان منتقل می‌شود، این بیماری با علایمی مانند: ترس از نور، ترس از آب، عدم توانایی دربلع، ترشح شدید بزاق، حالت تهاجمی، آسیب رساندن به خود وگوشه گیری همراه است ودر صورت ابتلا به این بیماری تقریباً مرگ حتمی است.حال با این علائمی که از ویروس هاری گفتیم آیا درست است سگ های ولگرد با این ازدیاد جمعیت در شهر و بین شهروندان با آسودگی پرسه بزنند ! همچنین باید به این مورد اشاره کنم که بخشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد نتیجه تبلیغات گسترده افراد مدعی دوستدار حیوانات است که از روی ناآگاهی یا به‌صورت عامدانه، در فضای مجازی، غذا دادن و حمایت از سگ‌های ولگرد را در صفحات خود تبلیغ و ترویج می‌کنند. کارشناسان محیط زیست می‌گویند: غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب، باعث افزایش بقای آنها و در نتیجه افزایش جمعیت سگ‌ها می‌شود و سالانه موارد زیادی از حمله سگ‌ها به انسان‌ به‌ویژه کودکان گزارش می‌شود که در بسیاری از موارد منجر به مرگ آنها می شود؛ احتمالا به یاد دارید در سال ۹۸ در یکی از روستاهای قشم سگ‌های ولگرد چه بلایی سر کودک ۳ ساله آوردند که باعث مرگ دلخراش آن کودک معصوم شد، یا در روز های گذشته کودک معصوم ارومیه قربانی بی تدبیری مسئولان مربوطه شد ،

این حادثه تنها دو نمونه ازصدها یا هزاران موردی است که در سراسر کشور توسط این سگهای ولگرد اتفاق می افتد، از آنجایی که طبق قانون وظیفه جمع‌آوری، نگهداری وعقیم سازی این سگ‌ها بر عهده دهیاری‌ها و شهرداری ها می‌باشد تقاضا داریم در اسرع وقت اقدام به جمع آوری این سگ‌ها نمایید تا شهروندان پیرانشهر با خیال راحت به کارهای روزمره خودشان در سطح شهر بپردازند و احساس نکنند که هرآن ممکن است توسط سگی مورد حمله قرار بگیرند.

به قلم بیستون آگوشی