نرخ باسوادی زنان در استان آذربایجان غربی ۸۶.۲ درصد شد

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: میانگین نرخ باسوادی زنان این استان طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ با ۵۰.۷ درصد رشد نسبت به قبل از انقلاب به ۸۶.۲ درصد رسیده است. به گزارش ایرنا، حسین حسن خانی روز شنبه در جمع معاونان آموزش و پرورش ماکو میزان باسوادی مردان استان را در […]

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: میانگین نرخ باسوادی زنان این استان طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ با ۵۰.۷ درصد رشد نسبت به قبل از انقلاب به ۸۶.۲ درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا، حسین حسن خانی روز شنبه در جمع معاونان آموزش و پرورش ماکو میزان باسوادی مردان استان را در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در قبل از انقلاب ۶۱.۷ درصد اعلام کرد و افزود: این رقم بعد از انقلاب با رشد ۳۳.۴ درصدی به ۹۵.۱ درصد رسیده است.

طبق گفته‌ وی و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ نرخ باسوادی استان حدود ۸۷.۵ بوده که این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۹۰.۷ درصد ارتقا پیدا کرده ‌است.

معاون سوادآموزی استان آذربایجان غربی ادامه داد: درصد باسوادی شهرستان ماکو در سرشماری سال نود ۸۷.۳۷ درصد بوده که در سرشماری سال نود و پنج به ۹۱ درصد رسیده است.

وی گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه شناسایی بی سوادان و ایجاد انگیزه در آنها برای حضور در کلاس‌های درس با روش‌های قدیمی میسر نیست لذا فراخوان نخستین رویداد بین المللی با موضوع رهیافت های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید در حال اجراست تا بتوانیم از ایده ها و اندیشه‌های صاحب نظران برای شتاب بخشی به سوادآموزی استفاده کنیم.

حسن خانی ضمن اشاره به طرح پالایش محور اضافه کرد: آموزش دهندگان واجدالشریط در صورت تعیین وضعیت بسته‌های ۵۰ نفری و کسب امتیاز لازم مجور فعالیت در نهضت سوادآموزی را کسب می‌کنند.

وی یادآور شد: صدرصد حجم ابلاغی شهرستان ماکو در دوره‌های سه گانه به همت همکاران و آموزش دهندگان تحت پوشش رفته است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان‌غربی طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال دارای ۱۹۵ هزار بی‌سواد است که از این تعداد ۱۶۰ هزار نفر تاکنون باسواد شده‌اند.

آذربایجان‌غربی دارای سه‌هزار آبادی است، شرایط اقلیمی استان و صعب العبور بودن مسیر بسیاری از روستاها، درآمد اندک و مشکلات اقتصادی و فرهنگ حاکم در خانواده‌های روستایی موجب شده تا تمایل به تحصیل به ویژه در میان دختران و بانوان در استان کاهش یابد و ساکنان این مناطق تمایل کمتری به سوادآموزی داشته باشند.