سد مخزنی سیلوه و کانال انتقال آب جلدیان با حضور وزیر نیرو افتتاح شد

با حضور وزیر نیرو سد مخزنی سیلوه و کانال انتقال آب جلدیان پیرانشهر در جریان سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان غربی مورد بهره برداری قرار گرفت به گزارش پیرانشهر رووداو سد مخزنی سیلوه با ظرفیت حجم مخزنی ٨۴ میلیون متر مکعب(mcm) با هدف توسعه اراضی بخش کشاورزی، تامین آب شرب منطقه به میزان ١٧ […]

با حضور وزیر نیرو سد مخزنی سیلوه و کانال انتقال آب جلدیان پیرانشهر در جریان سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان غربی مورد بهره برداری قرار گرفت

به گزارش پیرانشهر رووداو سد مخزنی سیلوه با ظرفیت حجم مخزنی ٨۴ میلیون متر مکعب(mcm) با هدف توسعه اراضی بخش کشاورزی، تامین آب شرب منطقه به میزان ١٧ میلیون و ٩٠٠ هزار متر مکعب در سال، توسعه اراضی دشت جلدیان و سروکانی با تونل جلدیان با وسعت ٢۶٠٠ هکتار و تولید برق به میزان ١٣.٢ گیگاوات در سال، امروز با حضور مهندس چیت چیان وزیر نیروی دولت یازدهم در شهرستان پیرانشهر به بهره برداری رسید.

وزیر نیرو در آئین افتتاح سد سیلوه با تاکید بر اینکه با اراده و همت دولت یازدهم غرب و شمالغرب کشور به کارگاه بزرگ مدیریت آب تبدیل شده است، گفت : امروز همزمان با حضوردکتر روحانی رئیس جمهور در استان آذربایجان غربی سد سیلوه و کانال انتقال آب جلدیان به همراه ۸۰۰۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی سد شهید قنبری و سد کرم آباد در شمال استان افتتاح و به بهره برداری می رسند.

چیت چیان در ادامه به اقدامات دولت در حوزه صنعت آب اشاره کرد و افزود: از آذرماه ١٣٩٣ تا به امروز وزارت نیرو با اجازه رهبر معظم انقلاب ازمحل صندوق توسعه ملی میزان ٢۴۵٠ میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی در استان آذربایجان غربی هزینه کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: بیش از یک هزار میلیارد تومان نیز برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده و ١٢٠ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات عمومی آب در این استان هزینه شده است و بزودی شاهد توسعه بیش از پیش استان خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان غربی نیز در آئین افتتاح سد مخزنی سیلوه و کانال انتقال آب جلدیان با تاکید بر اهمیت لزوم حفظ منابع آبی موجود گفت: استان آذربایجان غربی دارای ١٢ سد مخزنی می باشد که از این تعداد ٧ سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و ۵ سد در حوضه های دیگر قرار دارند.

دانشجو در ادامه افزود: سد سیلوه با ظرفیت حجم تنظیمی ٢٠٣.۵ میلیون متر مکعب امروز به بهره برداری میرسد که ظرفیت های بلاقوه منطقه در بخش کشاورزی و توسعه متوازن را جان تازه می بخشد.

وی با تاکید بر اهمیت احیای دریاچه ارومیه گفت: یکی از مهمترین اهداف احداث و تسریع در اتمام سد مخزنی سیلوه کمک به احیای دریاچه ارومیه می باشد.

دانشجو تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای استان در مدت اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه باستناد گزارش نهادهای ذیربط در اجرای برنامه ها و طرحهای مصوب، هدایت آب رودخانه ها، لایروبی رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه و رهاسازی آب پشت سدها عملکرد خوبی داشته است، بطوریکه در سیلابهای اخیر نیز بدلیل لایروبی های صحیح و عملیات از قبل پیش بینی شده، با کمترین خسارت سیلابها به سمت دریاچه ارومیه هدایت گردید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت احیای دریاچه ارومیه گفت : حفظ منابع آبی و مدیریت منابع آب بایستی در راس امور اجرایی کشور قرار گیرد.

کهوریان در ادامه افزود: اجرای این پروژه اهمیت بسیاری برای توسعه منطقه دارد و به زودی شاهد تاثیرات مثبت احداث سد سیلوه نیز خواهیم بود.

همچنین همزمان با افتتاح سد سیلوه، ٨٠٠٠ هکتار از شبکه آبیاری زهکشی سد شهید قنبری ماکو و سد کرم آباد پلدشت به صورت ویدئو کنفرانس با دستور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

 

لینک کوتاه: https://piranshahrrudaw.ir/?p=670