متن توافق مناطق «کاهش تنش» در سوریه منتشر شد

متن کامل توافق مناطق کاهش تنش در سوریه توسط روسیه منتشر شد و روسیه به‌علاوه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه اعلام کردند که چهار منطقه کاهش تنش به مدت شش ماه در سوریه ایجاد خواهد شد. به گزارش پیرانشهر رووداو به نقل از روسیا الیوم، متن کامل توافق مناطق کاهش تنش در سوریه توسط روسیه منتشر شد […]

متن کامل توافق مناطق کاهش تنش در سوریه توسط روسیه منتشر شد و روسیه به‌علاوه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه اعلام کردند که چهار منطقه کاهش تنش به مدت شش ماه در سوریه ایجاد خواهد شد.

به گزارش پیرانشهر رووداو به نقل از روسیا الیوم، متن کامل توافق مناطق کاهش تنش در سوریه توسط روسیه منتشر شد و روسیه به‌علاوه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه اعلام کردند که چهار منطقه کاهش تنش به مدت شش ماه در سوریه ایجاد خواهد شد.

متن این توافق بدین شرح است: با هدایت مفاد قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر تعهد قاطعشان را به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه اعلام می‌کنند. عزم و اراده شان را برای کاهش دادن به سطح تنشهای نظامی و تامین امنیت غیرنظامیان در جمهوری عربی سوریه اعلام می‌دارند.

این کشورها درباره موضوعات ذیل به توافق رسیدند:

۱- مناطق کاهش تنش که در زیر آمده است، با هدف پایان دادن سریع به خشونت، بهبود وضعیت انسان دوستانه و ایجاد شرایط مناسب برای توسعه و گسترش فرصت برای حل و فصل سیاسی درگیری در جمهوری عربی سوریه ایجاد شود.

-استان ادلب و نقاط معین شده از استانهای همجوار(لاذقیه، حماه و حلب)

-در غوطه شرقی

-بخشهای معین شده از جنوب سوریه(استانهای درعا و قنیطره)

ایجاد حوزه‌های کاهش تنش و مناطق امنیتی، یک اقدام موقتی بست و مدت آن که در آغاز ۶ ماه است و در برمبنای اجماع و توافق ضامن‌ها، به صورت خودکار تمدید خواهد شد.

۲- در درون حوزه‌های کاهش تنش

-خصومت‌ها بین طرف‌های درگیر(دولت جمهوری عربی سوریه و گروه های اپوزیسیون مسلحی که به آن پیوسته‌اند و به رژیم آتش بس خواهند پیوست) با استفاده از هر نوع تسلیحات شامل دارایی‌های هوایی، باید متوقف شود.

– دسترسی انسان دوستانه سریع، امن و بدون مانع باید تامین شود.

– شرایط برای ارسال کمکهای دارویی به ساکنان محلی و همچنین رفع نیازهای اساسی غیرنظامیان باید ایجاد شود.

– اقدامات برای احیای تاسیسات زیربنایی زیرساختی باید  انجام شود که این کار باید از تامین آب شرب و توزیع شبکه های برق آغاز شود.

-شرایط برای بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان و افرادی که مجبور به ترک منازلشان شدن، باید ایجاد شود.

۳- در امتداد خطوط مناطق کاهش تنش، باید مناطق امنیتی به منظور ممانعت از حوادث و درگیریها بین طرف‌های درگیر ایجاد شود.

۴ – مناطق امنیتی باید این موارد را شامل شود:

– ایستهای بازرسی برای اطمینان از جابجایی بدون مانع غیرنظامیان غیرمسلح و ارسال کمکهای انساندوستانه و همچنین تسهیل فعالیتهای اقتصادی.

– پستهای نظارتی برای اطمینان از تبعیت از مفاد رژیم آتش بس.

از کارآمدی ایستهای بازرسی و نظارتی و همچنین اداره و اجرای مناطق امنیتی، باید از طریق اجماع توسط نیروهای کشورهای ضامن‌ اطمینان حاصل شود. اگر ضامن‌ها اجماع کردند و ضروری بود، ممکن است نیروهای ثالث(غیر از نیروهای کشورهای ضامن) به کارگرفته شوند.

۵ –  کشورهای ضامن باید:

– همه اقدامات ضروری را برای اطمینان یافتن از اجرای رژیم آتشبس از سوی طرف‌های درگیر انجام دهند.

– همه اقدامات لازم برای ادامه جنگ علیه داعش، جبهه النصره و همه دیگر اشخاص و گروه‌ها و وابسته‌هاب مرتبط با القاعده یا داعش را که توسط شورای امنیت سازمان ملل در درون حوزه‌های کاهش تنش و یا خارج از آن شناسایی شدند را اتخاذ کنند.

– به تلاش‌ها برای گسترش دادن رژیم آتش بس به گروه های اپوزیسیون مسلحی که هنوز به رژیم آتش بس نپیوسته‌اند، ادامه دهند.

۶ – ضامن‌ها باید طی دو هفته پس از امضای یادداشت تفاهم، یک گروه کاری برای کاهش تنش ایجاد کنند که شامل نمایندگان دارای مجوز آنها باشد تا خطوط حوزه‌های کاهش تنش و مناطق امنیتی را ترسیم کنند و دیگر موضوعات عملیاتی و فنی مربوط به اجرای یادداشت تفاهم را حل کنند.

ضامن‌ها باید تا ۴ ژوئن ۲۰۱۷ اقدامات برای به نتیجه رساندن و تکمیل آمادگی نقشه‌های حوزه‌های کاهش تنش و مناطق امنیتی و تفکیک گروه‌های اپوزیسیون مسلح از گروه‌های تروریستی که در پاراگراف پنجم یادداشت تفاهم اشاره شد، انجام دهند.

گروه کاری مشترک باید تا همین تاریخ ذکر شده، با اجماع ضامن‌ها، نقشه‌های حوزه‌های کاهش تنش و مناطق امنیتی و پیشنویس مقررات گروه کاری مشترک را آماده کنند.

گروه کاری مشترک باید فعالیتهایش را به نشستهای بین‌المللی سطوح بالایی که در آستانه درباره سوریه برگزار شد، گزارش دهد.

این یادداشت تفاهم موجود، روز پس از امضا وارد مرحله اجرا می‌شود.

ریاست جمهوری روسیه نیز امروز شنبه اعلام کرد که توافق مناطق کاهش تنش در سوریه، در صورت توافق کشورهای ضامن، به صورت خودکار قابل تمدید خواهد بود.

لینک کوتاه: https://piranshahrrudaw.ir/?p=657