کریگ رایت ۱۰۰% خالق بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو است

هیئت منصفه در دادگاه کلیمان در مقابل رایت می گوید خالق بیت کوین کریگ رایت ۱۰۰% ساتوشی ناکاموتو است. حکم این است: دکتر کریگ رایت (Craig Wright)تنها نیروی پشت ساتوشی ناکاموتو بود و دیو کلیمان (Dave Kleiman)شریکی نداشته و در دارایی او هیچ اثری از ثروت چند میلیارد دلاری ساتوشی وجود ندارد. این محاکمه به […]

هیئت منصفه در دادگاه کلیمان در مقابل رایت می گوید خالق بیت کوین کریگ رایت ۱۰۰% ساتوشی ناکاموتو است.

حکم این است: دکتر کریگ رایت (Craig Wright)تنها نیروی پشت ساتوشی ناکاموتو بود و دیو کلیمان (Dave Kleiman)شریکی نداشته و در دارایی او هیچ اثری از ثروت چند میلیارد دلاری ساتوشی وجود ندارد.

این محاکمه به منظور تعیین سرنوشت ذخیره عظیم بیت کوینی بود که این دانشمند کامپیوتر استرالیایی ادعا می کند که کنترل می کند.

کریگ رایت توسط شاکی آیرا کلیمان (Ira Kleiman) که نماینده املاک و W&K Info Defense بود به دادگاه خوانده شد. برادر او، دیو کلیمان، قبل از فوت در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) درکنار کریگ رایت کار می کرد و اکنون رایت متهم به کلاهبرداری از شریک تجاری خود به وسیله املاک کلیمان شده است. شاکی درخواست ۵۰ درصد از ثروت ادعایی رایت و همچنین دارایی معنوی وی را داشت.

 هیئت منصفه دریافتند که دیو کلیمان هیچ نقشی در پروژه ساتوشی ناکاموتو بازی نکرده است، دکتر رایت به اشتباه بر دارایی W&K کنترل داشته است و برای این امر، ۱۰۰ میلیون دلار به W&K جریمه پرداخت کرد نه به املاک دیو کلیمان با این حال، حتی کاملاً مشخص نیست که مالک W&K کیست یا ایرا کلیمان (Ira Kleiman)حق داشت از دکتر رایت از طرف آن شکایت کند یا خیر. این احتمالاً برای ایرا کلیمان که بدون شک امیدوار بود از ساتوشی ناکاموتو دستمزد بگیرد، بسیار مشکل ساز خواهد بود. در عوض، او باید به دادگاه دیگری توضیح دهد که چگونه ادعا می کرد در وهله اول از دکتر رایت به نمایندگی از W&K شکایت کرده است، با توجه به اینکه به نظر می رسد مالکیت و کنترل آن توسط کسی جز لین رایت (Lynn Wright)، همسر سابق رایت نیست.

آندرس ریورو (Andrés Rivero) در بیانیه ای پس از صدور حکم گفت:

تصمیمی که امروز توسط هیئت منصفه گرفته شد آنچه را که قبلاً می دانستیم حقیقت است تقویت می کند: دکتر کریگ رایت، ساتوشی ناکاموتو، تنها خالق بیت کوین و فناوری بلاک چین است و کریگ رایت با دیوید کلیمان برای استخراج بیت کوین شراکتی ایجاد نکرده است.

“خوشبختانه، هیئت منصفه شواهد قاطع را به رسمیت شناخت که دکتر رایت دارای ۳۲۰۸ حق ثبت اختراع مربوط به بیت کوین و فناوری بلاک چین است، او مطالب زیادی در مورد بیت کوین و کد زیربنایی آن نوشته است و پروتکل اصلی بیت کوین را در بیت کوین ساتوشی ویژن (BSV) بازیابی کرده است.

اکنون که این مورد منشأ ایجاد بیت کوین را تأیید کرد، دکتر رایت قصد دارد به قول خود مبنی بر توانمندسازی گروه های به حاشیه رانده شده از طریق بزرگترین تساوی مالی عصر مدرن عمل کند: چشم انداز بیت کوین ساتوشی به مردم این امکان را می دهد که به طور پیوسته بخشی از سرمایه داران جهان شوند . دکتر رایت قصد دارد تا چشم انداز بیت کوین ساتوشی را به چیزی پایدار و بادوام تبدیل کند.

این حکم پس از یک بحث و بررسی سخت صادر شد که در ابتدا هیئت منصفه به قاضی بت بلوم(Beth Bloom) گفت که آنها قادر به توافق بر سر هیچ یک از مواردی که از آنها خواسته شده بود نبودند. بلوم اتهام آلن را صادر کرد و از آنها خواست تا برای دستیابی به توافق دوباره تلاش کنند.

این شکایت توسط ایرا کلیمان، برادر متخصص امنیت سایبری، دیو کلیمان، ارائه شد و مربوط به اختراع بیت کوین بود. به گزارش ایرا، دکتر رایت نه تنها بیت کوین را با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو اختراع کرد، بلکه این کار را با مشارکت دیو انجام داد. بنابراین، به گفته ایرا، برادرش مستحق سهمی از دارایی‌های شراکت بود: یعنی ۱٫۱ میلیون بیت کوین و یک بسته مالکیت معنوی که با هم به ارزش ده‌ها یا صدها میلیارد دلار می‌شد.

دکتر رایت هرگز نقش دیو کلیمان در اختراع بیت کوین را انکار نکرد. او گفت که دیو را برای پروژه حیاتی می‌دانست، اما او در ایجاد آن فراتر از حمایت روحی و اصلاح برخی از نوشته‌های اولیه ساتوشی، مانند وایت پیپر، کمکی نکرده است.

از سوی دیگر، ایرا می‌گوید که این دو شرکای تجاری بودند و دیو کلیمان به طور بالقوه مستحق نصف ثروت ساتوشی ناکاموتو بود.

هفته‌ها، هیئت منصفه با هزاران صفحه و ساعت‌ها شهادت مواجه بود. شواهد زیادی وجود داشت که دکتر رایت را در قلب ایجاد بیت کوین در سال ۲۰۰۸ قرار داد . شهادت فرمانده RAAF Wing Commander Don Lynam مبنی بر اینکه رایت یک نسخه پیش نویس از وایت پیپر بیت کوین را قبل از انتشار به او داده بود و ساخت اولین نود های بیت کوین به دستور رایت، اشکال اولیه پروژه ای که او سال ها قبل از انتشار بیت کوین در استخدام خود در BDO توسعه داده بود و ایمیل هایی که نشان می داد دکتر رایت در آن زمان از سال ۲۰۰۹ با مقادیر زیادی بیت کوین معامله می کرد.

از سوی دیگر، شواهد بسیار کمی مبنی بر دست داشتن دیو کلیمان در ایجاد بیت کوین وجود داشت. در واقع، شواهد کمی وجود دارد که دیو اصلاً بیت کوینی در اختیار داشته است. به عنوان مثال، شهادت پزشکی نشان داد که دیو به قدری بیمار بود که نمی توانست به بیت کوین کمک کند، و علیرغم اینکه در فقر مرده بود، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه دیو سعی کرده است در ماه های قبل از مرگش از ثروت هنگفت بیت کوین خود استفاده کند، وجود ندارد. دوستان او همگی شهادت دادند که هرگز نشنیده‌اند که دیو تا زمانی که زنده بود درباره بیت‌کوین صحبت کند.

برای هیئت منصفه در میامی، شواهد تنها یک چیز را نشان می دهد: عدم مشارکت.

در اصل، این حکم به این نتیجه می رسد که ساتوشی ناکاموتو محصول یک مرد است: دکتر کریگ رایت.

ظاهراً هیئت منصفه با استدلال شاکی مبنی بر اینکه رایت تصمیم گرفته بود پس از مرگ دیو سهم شراکت را بدزدد و قراردادهای عقب افتاده جعل کرده بود تا نقل و انتقالات توافقی به نظر برسد، قانع نشدند. این اسناد ظاهراً از تحقیقات اداره مالیات استرالیا (ATO) در مورد چندین شرکت رایت گرفته شده است، اگرچه منشا آنها مشکوک است و هیچ کدام مستقیماً به دخالت ادعایی دیو کلیمان در بیت کوین مربوط نمی شود.

در میان تمام اسناد و مواردی که وکلای ایرا می گویند ثابت می کند دکتر رایت دروغگو است، به نظر می رسید که راهبرد شاکیان تبدیل محاکمه به همه پرسی در مورد اعتبار رایت باشد اما موضوع جعل ، در روزهای پایانی محاکمه به طرز شگفت انگیزی برای شاکیان نتیجه معکوس داشت.با بدست آوردن اطلاعات تکمیلی این خبر بروز رسانی خواهد شد.