آخوندزاده رهبری که آینده افغانستان را در دست می‌گیرد

امیر طالبان کیست؟ هیبت‌الله آخوندزاده ۶۰سال سن دارد و متولد ۱۹۶۱ در ولایت قندهار است. او از طایفهٔ نورزایی بوده و پشتون است. در پی حمله پهپادی نیروهای آمریکایی به خودروی ملا اختر محمد منصور و مرگ او در سال ۲۰۱۶ سخنگوی گروه طالبان، در بیانیه‌ای هیبت‌الله آخوندزاده را رهبر و فرماندهٔ جدید خود اعلام کرد و عنوان امیرالمؤمنین به وی داده شد.   همچنین سراج‌الدین حقانی و ملا محمد […]

امیر طالبان کیست؟

هیبت‌الله آخوندزاده ۶۰سال سن دارد و متولد ۱۹۶۱ در ولایت قندهار است.

او از طایفهٔ نورزایی بوده و پشتون است. در پی حمله پهپادی نیروهای آمریکایی به خودروی ملا اختر محمد منصور و مرگ او در سال ۲۰۱۶ سخنگوی گروه طالبان، در بیانیه‌ای هیبت‌الله آخوندزاده را رهبر و فرماندهٔ جدید خود اعلام کرد و عنوان امیرالمؤمنین به وی داده شد.

 

همچنین سراج‌الدین حقانی و ملا محمد یعقوب به‌عنوان معاونان او معرفی شدند.

آخوندزاده شیخ الحدیث است و تخصص در حدیث دارد. او در دوران حکومت‌داری طالبان قاضی‌القضات بود و صدور بسیاری از فتواهای طالبان توسط او انجام گرفته‌است.

 

او حدود ۶۰ سال سن دارد و به طایفه نورزی تعلق دارد و در ولسوالی پنجوایی قندهار متولد شده‌است. شیخ هبت‌الله در میان طالبان بیشتر یک چهره مذهبی است و اگرچه تجربیات زیادی در زمینه مسائل نظامی ندارد و بیشتر مسئول فتواهای مذهبی این گروه است اما در تمام تحولات طالبان عضو رهبری این گروهک بوده‌است.

یکی از مهمترین فتواهای او، تاکید بر تک همسری و منع اعضای طالبان از ازدواج دوم، سوم و چهارم است که جنجال بسیاری به راه انداخت.

چهره سیاسی اصلی طالبان، ملا عبدالغنی برادر آخوند زاده است که از موسسان گروه طالبان است و او بود که طرح صلح با آمریکا را امضا کرد. همان طرحی که حالا بند بند آن در حال اجراست و طالبان را به قدرت بازگردانده است.

ملا عبدالغنی برادر در سال ۱۹۶۸ میلادی در ولسوالی دهراود ولایت ارزگان افغانستان متولد شد. او از قوم پشتون و قبیله پوپلزایی می باشد.

 

ملا عبدالغنی که به «ملا برادر» مشهور است، در مدارس پاکستان درس دینی را خوانده است. ملا عبدالغنی برادر یکی از چهار نفری است که در سال ۱۹۹۴ میلادی گروه طالبان را به رهبری ملا محمد عمر بنیانگذاری کرد.

او در زمان حکومت طالبان در افغانستان به عنوان معاون وزیر دفاع، فرمانده قول اردو و والی نیمروز کار کرد. او از سوی پیروان گروه طالبان به عنوان مغز متفکر این گروه یاد می شود.

با حملات نیروهای ناتو در سال ۲۰۰۱ در افغانستان طالبان هم در این کشور سقوط کرد. ملا عبدالغنی برادر به پاکستان رفت و رهبری شورای کویته طالبان را به عهده گرفت.

ملا عبدالغنی برادر در سال ۲۰۱۰ در شهر کراچی پاکستان بازداشت شد و زندانی گردید وی در ماه اکتوبر ۲۰۱۸ از زندان آزاد شد.

این چهره‌ها این روزها سرنوشت افغانستان را رقم می‌زنند و باید دید به‌سان ملامحمدعمر و بن لادن به سمت تروریسم و افراطی‌گری می‌روند یا حاضر به تعامل با دیگر گروه‌های سیاسی در افغانستان خواهند شد.