سوگند وکالت؛ آیینه‌ی تمام نمای شخصیت وکلاء/ به مناسبت روز وکیل

وکلا در کنار قضات دو بال فرشته‌ی عدالت هستند. در قاموس وکلاء آزاده و مستقل رعایت اخلاق حرفه‌ای و سوگند وکالتی از مهم‌ترین اصول رفتار حرفە‌ای و اجتماعی است. وکیل در ابتدای کار خود سوگند می‌خورد که این سوگند نامه چراغ‌راه وکالت و اخلاق حرفه‌ای وکیل است. این سوگند‌نامه تعهدات وکلا را در مقابل حاکمیت، […]

وکلا در کنار قضات دو بال فرشته‌ی عدالت هستند. در قاموس وکلاء آزاده و مستقل رعایت اخلاق حرفه‌ای و سوگند وکالتی از مهم‌ترین اصول رفتار حرفە‌ای و اجتماعی است.
وکیل در ابتدای کار خود سوگند می‌خورد که این سوگند نامه چراغ‌راه وکالت و اخلاق حرفه‌ای وکیل است. این سوگند‌نامه تعهدات وکلا را در مقابل حاکمیت، قانون، قضات، کارکنان دادگستری و طرفین دعوی، بیان می‌کند.

اولین وظیفه وکیل محترم شمردن قوانین و نظامات حاکمه است. برای این موضوع اطلاعات و دانش حقوقی مناسب یاور وکیل خواهد بود.
وظیفه‌ی دیگر وکیل کمک به تحقق عدالت و احقاق حق است. از نظر کلی وظیفه وکیل تشخیص حق از باطل و اجرای دقیق قوانین یا تنظیم دادخواست و طرع دعوی و بیان درست است و باید با توان علمی بالای خود و بر اساس دلایل کافی و قوی از موکل خود دفاع نماید، بدون اینکه واقعیت را کتمان کند. در واقع باید کمک نماید حقی احیاء شود یا از تضییع حقی جلوگیری نماید. دفاع وکیل صرفا از وکیل نیست، از عدالت است و قانون و بدنه‌ی دادگستری. دکتر کاتوزیان، استاد فقید حقوق بیان کردەاند: “هدف نهایی و معشوق‌نهایی انسان عدالت است.” و وکیل باید یاور اشخاص و قضات در راستای نیل به این هدف باشد.

وکیل نباید برخلاف شرافت قضاوت و وکالت اقدام و اظهارنظر بنماید. و باید در نهایت احترام با مقامات قضایی و اداری و همکاران و سایر اشخاص موجود در پرونده ولو طرف مقابل باشد، رفتار نماید. چرا که یک از این افراد و از جمله خود وکیل به‌سان حلقه‌ای هستند برای تکمیل زنجیر عدالت.
وکیل نباید اظهار نظر سیاسی و خصوصی و کینه توزانه بنماید و بعلاوه باید مصلحت موکل خود را با رعایت راستی و درستی و حفظ اخلاق حرفەای، هدف اولیه خود قرار دهد و ضمن حفظ اسرار موکل خود، از تبانی‌ و اظهارات غلوآمیز و غیر ممکن نظیر تضمین پرونده اجتناب نماید.
شرافت وکیل، پشتوانه‌ی سوگند وی است، شرافت امری ذاتی نیست و این رفتار وکیل در زندگی اجتماعی و حرفه‌ای معیار سنجش میزان شرافت وی می‌باشد.
در پایان لازم به اشاره است بنده بعنوان وکیل دادگستری، از آقای #دکتر حسین مریدی‌فر، #مدیر دفترخدمات الکترونیک قضایی، به دلیل تبریک روز وکیل از طریق نصب بنر در دادگستری و محل دفتر خدمات الکترونیک قضایی واقع در خیابان سید قطب شرقی و ارج نهادن به این نهاد والا، تشکر می‌کنم.

رسول یحیی زاده وکیل دادگستری، پژوهشگر دکتری حقوق خصوصی

 

 

 

ضمنا مدیر دفتر خدمات قضایی آقای مریدی فر به همین مناسبت یک سری کتاب جهت آمادگی آزمون های وکالت، قضاوت و… به کتابخانه روداو پیرانشهر اهداء نمودند.