آغاز واکسیناسیون دام‌های سنگین گاو و گوساله به  صورت رایگان در پیرانشهر

[quote bgcolor=”#e8e8e8″ arrow=”yes”]دکتر سید احمدی در گفتگو با پیرانشهر رووداو ؛ واکسیناسیون دام‌های سنگین گاو و گوساله به  صورت رایگان و با استفاده از توان همکاران دولتی علیه بیماری لمپی اسکین و بروسلوز با جمعیت در این شهرستان آغاز شد[/quote] دکتر سیداحمدی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان پیرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پیرانشهر رووداو […]

[quote bgcolor=”#e8e8e8″ arrow=”yes”]دکتر سید احمدی در گفتگو با پیرانشهر رووداو ؛ واکسیناسیون دام‌های سنگین گاو و گوساله به  صورت رایگان و با استفاده از توان همکاران دولتی علیه بیماری لمپی اسکین و بروسلوز با جمعیت در این شهرستان آغاز شد[/quote]

دکتر سیداحمدی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان پیرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پیرانشهر رووداو عنوان کرد : فاز مایه کوبی علیه بیماری لمپی اسکین و بروسلوز به صورت کاملاً رایگان آغاز شد.

وی با بیان اینکه این مرحله توسط همکاران بخش دولتی انجام می‌شود اضافه کرد: در
این مرحله جمعیت دامی حساس شهرستان  به مدت ۴۵ روز کاری تحت پوشش این طرح قرار می گیرد.

دکتر سیداحمدی  گفت : اجرای فاز مایه کوبی علیه بیماری لمپی اسکین و بروسلوز  با اولویت دامهای حساس و با پوشش کامل مناطق مرزی و پر خطر و کانون های بیماری و با استفاده از ۳ اکیپ از همکاران دولتی و یک اکیپ بازرسی برای نظارت بر عملکرد اکیپ های مایه کوب انجام شده است.

لازم به ذکر است بیماری لمپی اسکین ( LSD ) از نظر بیماریهای دامی در زمره بیماری های اخطارکردنی در گاو ها قرار داشته و نوعی بیماری حاد تا مزمن ، بسیار عفونی و بیماری عمومی پوستی در گاو ها می باشد. بیماری بوسیله pox virus، ویروس آبله ایجاد می شود که مشابه آن چیزی است که باعث آبله گوسفندی و بزی میشود. بیماری عمدتا بوسیله پشه های گزنده ، مگس های خونخوار و اخیرا نقش احتمالی کنه ها انتقال می یابد . همچنین بیماری تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌گردد.

باکتری بروسلا که ایجادکننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد. این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد .

لذا الزام آور است که تمامی دامداران محترم شهرستان پیرانشهر نسبت به واکسینه نمودن دام های خود که به صورت رایگان بوده اقدام نمایند.