چه کسانی واجد شرایط واکسن آنفولانزا هستند؟

[quote bgcolor=”#ffffff” arrow=”yes”]کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: بیماری آنفلوانزا یک بیماری عفونی حاد و مسری است که در صورت عدم درمان و طولانی شدن مدت بیماری عوارضی نظیر ذات الریه، عوارض سیستم عصبی در بالغین و عفونت گوش میانی در کودکان را به دنبال دارد.[/quote] به گزارش […]

[quote bgcolor=”#ffffff” arrow=”yes”]کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: بیماری آنفلوانزا یک بیماری عفونی حاد و مسری است که در صورت عدم درمان و طولانی شدن مدت بیماری عوارضی نظیر ذات الریه، عوارض سیستم عصبی در بالغین و عفونت گوش میانی در کودکان را به دنبال دارد.[/quote]

به گزارش پیرانشهر رووداو، به نقل از وب دا؛ نیلوفر ملک پور در خصوص بیماری آنفولانزا اظهار کرد: ویروس این بیماری در کل دنیا در گردش است که بوسیله تیپ های A و B و C ایجاد می شود و اگر چه از طریق دستگاه تنفسی و قطرات تنفسی منتقل می شود ولی تظاهرات بالینی غیر تنفسی زیادی را از خود نشان می دهد و براحتی هر فردی را در هر گروه سنی گرفتار می کند.

بیماری آنفلوانزا یک بیماری عفونی حاد است و براحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود

او با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا یک بیماری عفونی حاد است و براحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود، ادامه داد: این بیماری مسبب طغیان ها و اپیدمی های سالیانه با شدت بیشتر در پاییز و زمستان بخصوص در مناطق سردسیر است.

ملک پور اضافه کرد: در طی اپیدمی های سالیانه بیماری حدود ۵۰۰- ۴۵۰ هزار نفر از آحاد مردم استان به این بیماری مبتلا می شوند که حدود ۸۰% ایشان خود محدود شونده بوده و بدون نیاز به درمان بهبود می یابند و فقط حدود ۲۰% مبتلایان نیاز به اقدامات مراقبتی در مراکز درمانی دارند.

او تاکید کرد: به منظور پیشگیری و کنترل و کاهش بار ناشی از بیماری، بکارگیری روشهای مناسب مراقبتی و مداخلات بموقع بهداشتی می تواند آسیبهای ناشی از بیماری را به حداقل رسانیده و باعث کاهش موارد بیماری و مرگ شود.

سرما خوردگی و آنفولانزا علائمی مشابه دارند

 کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیرعلوم پزشکی استان در خصوص علائم بالینی آنفلوانزا و تفاوت آن با سرماخوردگی اظهار کرد: سرما خوردگی و آنفولانزا علائمی مشابه دارند. سرما خوردگی معمولا خفیف تر است در حالی که آنفولانزا علائم شدیدتری دارد. سرماخوردگی معمولا علاوه بر احساس خستگی با عطسه، سرفه و آبریزش بینی همراه است. ممکن است همراه تب نبوده یا تب پایین وجود داشته باشد. همچنین ممکن است کوفتگی عضلانی یا سوزش گلو، اشک ریزش و سردرد هم دیده شود.

او ادامه داد: اما آنفولانزا معمولا به طور ناگهانی شروع شده و بسیار آزار دهنده است. بیمار احساس ضعف و خستگی می کند و تب دارد. علائـــم دیگر شامل سرفه های خشک، آبریزش از بینی، لرز، درد عضلانی، سردرد شدید، درد چشم وگلو درد هم ممکن است دیده شود. مدت زمان بیشتری طول می کشد تا آنفولانزا کاملا خوب شود اما در سرماخوردگی این مدت کوتاه تر است. اگرچه مردم اغلب واژه‌ی آنفولانزا را برای هر نوع بیماری که نشانه‌هایی مانند آنفولانزا دارد به کار می‌برند.

ملک پور با اشاره به عوارض این بیماری گفت: در صورت عدم درمان بیماری و طولانی شدن بیماری عوارضی نظیر ذات الریه(پنومونی) و عوارض سیستم عصبی در بالغین و عفونت گوش میانی در کودکان می تواند ایجاد شود.

او آنفلوانزا را یک بیماری خود محدود شونده دانست و افزود: معمولا نیاز به درمان های اختصاصی ندارد ولی در صورت تشدید علایم شامل تب شدید و طول کشیده بیش از ۳ روز و بروز علائم تنفسی شدید نظیر تنگی نفس و بدتر شدن حال عمومی بایستی به پزشک مراجعه و پس از تشخیص تحت درمان لازم قرار گیرد.

فرد مبتلا می تواند از یک روز قبل از بروز علائم تا هفت روز بعد، بیماری را به دیگران انتقال دهد

این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص راههای سرایت بیمار آنفولانزا گفت: فرد مبتلا می تواند از یک روز قبل از بروز علائم تا هفت روز بعد، بیماری را به دیگران انتقال دهد. همچنین ویروس عامل بیماری بوسیله ترشحات تنفسی بیماران از طریق سرفه و عطسه در محیط پخش شده و از طریق استنشاق هوای آلوده به ترشحات تنفسی بیماران، دست دادن، در آغوش گرفتن و روبوسی با بیمار، تماس با اشیاء آلوده به ترشحات تنفسی بیمار به افراد سالم منتقل می شود.

ملک پور راههای  پیشگیری از ابتلا و جلوگیری از گسترش بیماری را خودداری  از تماس نزدیک با افراد بیمار (فاصله حداقل حدود ۱ متر)، شستن مکرر دستها با آب و صابون بخصوص در صورت تماس دستها با سطوح و اشیا،  استفاده از دستمال کاغذی موقع عطسه و سرفه برای پوشاندن دهان وبینی، دفع صحیح دستمال آلوده به ترشحات دهان وبینی (دستمال را در یک کیسه نایلونی گذاشته و درب آنرا گره زده و در سطح آشغال بیندازید)،  خودداری از مالیدن دستها به چشمها، دهان و بینی و  واکسیناسیون معرفی کرد.

او ادامه داد: هدف از واکسیناسیون کاهش بیماریزایی، مرگ و کاهش انتقال ویروس در جوامع انسانی است و  سالمندان، ساکنین آسایشگاه های نگهداری معلولین و سالمندان و کارکنان آنها، بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن نظیر آسم، برونشیت، بیماری قلبی، مبتلایان به بدخیمی ها، مبتلایان به دیابت، افراد با سابقه پیوند اعضا، کودکان زیر ۶ سال، افراد با چاقی مفرط و خانم های باردار در معرض خطر و واجد شرایط جهت دریافت واکسن آنفلوانزا هستند.