گفتگوی خبرگزاری کردپرس با عکاس خبرنگار پیرانشهر رووداو

[quote bgcolor=”#efefef” arrow=”yes”]پیرانشهر رووداو- موفقیت های عکاس-خبرنگار پیرانشهر رووداو و استقبال از تصاویر ثبت شده وی موجب شد تا خبرگزاری کردپرس مصاحبه ای با او ترتیب دهد که شما را به مطالعه شرح مصاحبه را در ادامه این مطلب جلب می کنیم.[/quote] عکاس برتر پیرانشهری و دارنده ۷ دیپلم افتخار از کشور روسیه معتقد است؛ […]

[quote bgcolor=”#efefef” arrow=”yes”]پیرانشهر رووداو- موفقیت های عکاس-خبرنگار پیرانشهر رووداو و استقبال از تصاویر ثبت شده وی موجب شد تا خبرگزاری کردپرس مصاحبه ای با او ترتیب دهد که شما را به مطالعه شرح مصاحبه را در ادامه این مطلب جلب می کنیم.[/quote]

عکاس برتر پیرانشهری و دارنده ۷ دیپلم افتخار از کشور روسیه معتقد است؛ باید با ثبت لحظات زیبا و به یادماندنی آلبومی از خاطرات شیرین برای روزگار پیری خود تهیه کنیم چرا که باید یقین داشت فرصت زندگی محدود و زمان مرور خاطرات بسیار نزدیک است.

سید محمدامین پادگانه، عکاس حرفه ای پیرانشهری و از جمله برترین های حوزه “ژانر مستند اجتماعی و طبیعت” در ایران است. این عکاس پیرانشهری تا کنون به مناطق مختلف ازکشور پهناور ایران سفر کرده است و عکس و تصاویر بسیار تماشایی و دیدنی را به ثبت رسانده است.

خبرنگار کردپرس در گفتگوی اختصاصی خود با این عکاس موفق پیرانشهری از زوایای دیگری به ارزش های کاری وی پرداخته است که مشروح این گفتگو بشرح ذیل است:

 جناب آقای پادگانه، از چه سالی وارد دنیای عکاسی شدید و چند سال است که بصورت حرفه ای این هنر را دنبال می کنید؟

از سال ۱۳۹۰ وارد دنیای عکاسی شدم و حدود ۴ سال است که کاملاً بصورت حرفه ای آن را دنبال می کنم.

 دیدگاه جنابعالی بعنوان یک عکاس در خصوص جایگاه هنر عکاسی در منطقه و ایران چیست؟

هر هنری در ذات خود امری مقدس و قابل احترام است و هر کس به اندازه سلیقه و علاقمندی خود می تواند در راستای تحقق این شعار گام بردارد، لذا هنر عکاسی یکی از هنرهائیست که می تواند با ثبت خاطره ها و وقایعی که در اطراف جهان ما می گذرد، انرژی درونی هر فردی را تخلیه و او را به دنیای دیگری هدایت کند لذا از دیدگاه من جایگاه عکاسی در ایران که از هر لحاظی دارای مناطق بسیار دیدنی است، بسیار برجسته است هر چند که یک عکاس در طی مراحل کاری خود ممکن است با مشکلات فراوانی مواجه شود اما تجربه نشان داده است که شوق و علاقه فرد به این حرفه هر مشکلی را کم رنگ می کند.

 آیا تا کنون در هیچ فستیوال بین المللی عکاسی حضور داشته اید و در صورت کسب افتخاراتی لطفا اشاره کنید؟

بله، خوشبختانه هنر عکاسی این فرصت را به بنده داده است تا بتوانم با خلق آثار بسیاری در ۲ حوزه ژانر طبیعت و ژانر اجتماعی در نمایشگاههای متعددی در سطح کشور و جهان حضور داشته باشم و تا کنون موفق به کسب ۴ دپیلم افتخار از کشور روسیه و مدرک ( Pcms) یا همان عکاسی پیشرفته، از کشور استرالیا شده ام و همچنین با افتخار جزء ۱۰۰ عکاس برتر کورد که در سال ۱۳۹۸ در شهر سلیمانیه اقلیم کردستان عراق معرفی شدند، هستم.

 آیا در سطح کشوری هم حضور پیدا کرده اید؟

بله، تا کنون در نمایشگاه های زیادی در نقاط مختلف کشور شرکت کرده و آثار خود را به نمایش گذاشته ام از جمله در ۷ نمایشگاه تهران و چندین نمایشگاه دیگر در شهرستان های سنندج، مهاباد، پیرانشهر و … تصاویر خود را به نمایش گذاشته ام که خوشبختانه با استقبال زیادی همراه بوده است، البته در فستیوال و مسابقات متعددی شرکت کرده ام که نتایج آنها در زمستان ۹۸ منتشر خواهد شد که شاخصترین آنها جشنواره خیام هست.

چگونه وارد این عرصه شدید؟

از دیرباز علاقه و توجه خاصی به طبیعت و مسائل اجتماعی که در اطرافمان سپری می شد، داشتم، همواره سعی می کردم بهترین اتفاق و یا بهترین منظره را به ذهنم بسپارم و به عبارتی ساده تر بگویم که واقعاً عاشق طبیعت و زیبائهای آن بوده و هستم و همین امر باعث شد تا بفکر تهیه یک کیف و دوربین بیفتم و اکنون با افتخار می گویم که تمام دارائی من کیفی است که محتوایش یک دوربین لنزدار است.

 اگر ممکن است بهترین خاطره ای را که در طول دوران عکاسی تا کنون داشته اید را اشاره کنید؟

مسیر پر پیچ و خم عکاسی سرشار از خاطرات تلخ و شیرین است اما جالبترین آن مربوط به مادی می شود که در حال پخت نان بود با این توضیح که در یکی از روستاهای سردشت مشغول عکاسی مستند بودم، مادری در خال پختن نان تنور بود و برای پسرش که سربازی رفته بود و چندین ماه بود برنگشته بود گریه میکرد و در همان موقع من مشغول عکاسی بودم پسرش از سربازی برگشت و مادرش رو شاد کرد و واقعاً دین چهره مادر در همان لحظه بسیار دیدنی بود که هیچ وقت فراموش نخواهد شد.

 بهترین منطقه ای را که تا کنون برای عکس گرفتن انتخاب کرده اید کدام منطقه و دلیل آن چه بوده است؟

در مناطق مختلفی از کشور عکاسی کرده­ام اما بدون اغراق باید بگویم بهترین منطقه برای عکاسی طبیعت بکر و زیبای شهرستانهای پیرانشهر- سردشت و اشنویه است این منطقه با توجه به پتانسیل های زیادی که از لحاظ کوه، جنگل، رودخانه، گونه‌های گوناگون جانوری و گیاهی که دارد و همچنین برخورداری از مردمانی متمایز با اداب رسوم خاص بهترین منطقه برای ثبت خاطرات به یادماندی است.

 به کدام عکسی که گرفته ای تا کنون بیشتر از همه افتخار می کنی؟

تمامی عکسها برایم لذت بخش هستند اما عکسی که از یک دختر عشایر در منطقه دشت وزنی سردشت گرفتم بسیار جذاب و دلپذیر هست و به آن خیلی علاقه دارم.

 آیا تا کنون بفکر برگزاری کارگاه آموزشی عکاسی برای علاقمندان به این حوزه بوده ای؟

با توجه به کوچک بودن شهر پیرانشهر و متأسفانه عدم استقبال عمومی مردم به این هنر در سطح شهر پیرانشهر هنز بفکر برگزاری کارگاه یا دوره آموزشی نبوده ام اما اگر فرصتی پیش بیاید حتماً اقدام خواهم کرد.

 بعنوان یک عکاس موفق و حرفه ای، برای کسانی که علاقمند به فعالیت در حوزه عکاسی اجتماعی و طبیعت هستند چه توصیه ای دارید؟

پیشنهاد می کنم که هرگز بدون عشق و علاقه وارد این حرفه نشوند چرا که این هنر بسیار مقدس است و هر تصویری می تواند زبان گویای بسیاری از موضوعات جامعه باشد که شاید به زبان نیایند و بدون شک اگر بدون عشق و علاقه ثبت شوند نمی توانند اثر گذار باشند.

 به نظر شما مهمترین چالش ها و سختی های پیش روی یک عکاس در کشور ما چسیت؟

عمده‌ترین چالش عکاسان در حال حاضر گرانی دوربین لنز و سایر تجهیزات عکاسی هست که با توجه به تحریمها بسیار گران شده اند.

و سخن آخر:…

تشکر از رسانه کردپرس بخاطر اهمیتی که به موضوع عکاسی داده اید، در نهایت به همه دوستان پیشنهاد می کنم که از ظرفیت دوربین های معمولی و گوشی های خود نهایت بهره مندی را ببرند و با ثبت لحظات زیبا و به یادماندنی آلبومی از خاطرات شیرین برای روزگار پیری خود تهیه کنند چرا که یقین داشته باشید فرصت زندگی محدود و زمان مرور خاطرات بسیار نزدیک است.

گفتگو از عثمان حسن زاده