توسعه تجارت با عراق سالانه به ۲۶ میلیارد دلار می‌رسد/ مرز کیله سردشت در انتظار رسمی شدن

رسول خضری  با اشاره به اینکه در زمان حضور داعش در عراق، تنها کشوری که به عراق کمک کرد جمهوری اسلامی ایران بود اظهار کرد: بنابراین بهترین زمان برای خنثی کردن تحریم‌ها در شرایط کنونی که استکبار جهانی علیه کشورمان توطئه کرده‌، کشور همسایه است. وی در ادامه با اشاره به سفر دی ماه خود […]

رسول خضری  با اشاره به اینکه در زمان حضور داعش در عراق، تنها کشوری که به عراق کمک کرد جمهوری اسلامی ایران بود اظهار کرد: بنابراین بهترین زمان برای خنثی کردن تحریم‌ها در شرایط کنونی که استکبار جهانی علیه کشورمان توطئه کرده‌، کشور همسایه است.

وی در ادامه با اشاره به سفر دی ماه خود به همراه وزیر امور خارجه به عراق گفت: دلیل سفر به عراق این بود تا زمینه و مقدمات سفر یکشنبه هفته آینده رئیس‌جمهور به این کشور فراهم و پایه‌ریزی شود.

 

بازارچه‌های مشترک مرزی با عراق ایجاد می‌شود

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه محور اصلی در این سفر، توسعه بازارچه‌های مشترک مرزی بود افزود: چون این موضوع به دور زدن تحریم‌ها و مبادلات اقتصادی کمک کرده و میزان افقی که مدنظر کشور است این بوده که جمهوری اسلامی ایران سالانه بین ۲۰ تا ۲۶ میلیارد دلار توسعه تجارت با عراق داشته باشد.

وی تصریح کرد: در این راستا قول‌های مساعدی در سفر به عراق گرفته شد و نخستین مسئله‌ای که برای آذربایجان‌غربی بسیار حائز اهمیت است، رسمی شدن مرز کیله سردشت بوده و خوشبختانه شب گذشته نیز وزیر صنعت و معدن کشورمان با وزیر صمت عراق جلسه خوبی برگزار کرده و بنابراین مرزهای غربی بهترین فرصت برای دور زدن تحریم‌ها بوده و امید است که بتوان سطح مبادلات اقتصادی را از طریق توسعه و فعال‌سازی بازارچه‌های مشترک مرزی افزایش دهیم.

 

مرز کیله سردشت در انتظار رسمی شدن

خضری اظهار کرد: بی‌شک اگر به آذربایجان‌غربی با رسمی شدن مرز کیله سردشت یک مرز بین‌المللی اضافه شود، بیشترین میزان توسعه تجارت از استان‌های همجوار به آذربایجان‌غربی رسیده و این به نفع مستقیم تجار، بازرگانان، و فعالان اقتصادی و تجاری استان است.

وی تصریح کرد: بنابراین در دیدار دیروز با وزیر صنعت و معدن و نیز با موافقت روحانی و ظریف، بر رسمی شدن مرز کیله سردشت و فعالسازی بازارچه‌های مشترک مرزی تاکید ویژه شده است.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با عراق یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد، گفت: در این رابطه ۲۲۰ کیلومتر آن در آذربایجان‌غربی قرار دارد اما با همین ۲۲۰ کیلومتر می‌توان مبادلات اقتصادی و مرزی با عراق را برقرار کرده و بهترین زمان برای دور زدن تحریم‌ها و جلوگیری از کاهش قیمت کالاهای اساسی به ویژه در آذربایجان‌غربی و استان‌های همجوار است.

وی با بیان اینکه هدف رئیس‌جمهور در سفر شامگاه یکشنبه به عراق حول دو محور سیاسی و اقتصادی است افزود: امید است در این سفر بهترین فرصت برای ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی و افزایش مبادلات اقتصادی بین ۲۰ تا ۲۶ میلیارد دلار فراهم شود