حال این روزهای کارگران پیرانشهر خوب نیست

در یک گزارش میدانی به وضعیت کارگران در پیرانشهر پرداخته شده که در ادامه می خوانید؛   وضعمان اصلا خوب نیست؛ سن و سال زیادی دارم اما از بد روزگار چاره ای جز کارگری و رفتگری در شهرداری پیرانشهر ندارم و … هزاران حرف ناگفته ی دیگر که هر انسانی با نگاه به چین و […]

در یک گزارش میدانی به وضعیت کارگران در پیرانشهر پرداخته شده که در ادامه می خوانید؛

 

وضعمان اصلا خوب نیست؛ سن و سال زیادی دارم اما از بد روزگار چاره ای جز کارگری و رفتگری در شهرداری پیرانشهر ندارم و … هزاران حرف ناگفته ی دیگر که هر انسانی با نگاه به چین و چروک های پیشانی آن می تواند بفهمد که چه غم سنگینی در دل دارد و بس…

 

وضعیت بد معیشتی و گرانی فراگیر در روزهای آخر سال تقریباً همه جا مشهود و نمایان است اگر خواسته یا ناخواسته قدمی در خیابان های شهر برداریم در همان ابتدای ورود به مناطق تجاری شهر غبار نارضایتی عمومی از وضعیت فعلی بازار را می توان در نگاه تک تک بازاریان و شهروندان مشاهده کرد.

 

حال در این میان، افرادی هستند که هر روز قبل از اینکه شهرمان جان تازه ای به خود بگیرد و آماده پذیرش اشعه های درخشان نور خورشید باشد، بستر خواب خویش را رها کرده و در خیابان ها و معابر سطح شهر فضایی مملو از بوی خوش مهربانی برای ما آماده می کنند.

 

اما در این روزها که کم کم طبیعت جانی تازه به خود می گیرد و همه ما آماده نو شدن می شویم قشر کارگران شهرمان حال و روز چندان خوشی ندارند. در واقع شاید این عزیزان تنها قشری باشند که دوست ندارند هرگز به این روزهای پایانی سال برسند تا مجبور نشوند ناخواسته در مغازه های شهر پرسه ای بزنند و با آه و حسرت به وسایل مورد نیاز خود بنگرند.

 

 کارگران شهرمان اگر چه خسته از نامهربانی روزگارند اما با عشقی که به کار خویش دارند بارها و بارها انسانیت را برای همه ما معنا کرده اند آنها یادگرفته اند که نان و روزی خود را در مقابل عرق جبین بدست آورند و معتقدند که درآمد کم آنها بسیار با ارزشتر است از درآمدهای آنچنانی برخی ها…

 

کاک ( م. ع) رفتگر زحمت کشی که اگر چه آهسته قدم برمی دارد و چهره ای پر از چین و چروک دارد در چند دقیقه ای که با خبرنگار همراه می شود، می گوید: به سختی تمام خیابان را می تواند جارو بزند اما با توجه به شرایط موجود و وضعیت معیشتی هرگز ناشکری نمی کند.

 

 او معتقد است که کار کردن در هر سن و سالی برای یک مرد باعث برکت در زندگی خواهد شد و گرنه اگر میزان درآمدی که از این شغل داریم را با قیمت های سرسام آور اجناس کنونی مقایسه کنیم هرگز قابل درک نخواهد بود.

 

 این کارگر خدمات شهری شهرداری پیرانشهر می گوید: ۴ ماه است که بصورت نیروی شرکتی جذب شهرداری شده ام اما تا کنون حتی یک ریال هم بعنوان حقوق دریافت نکرده ام ولی در این مدت یکبار اقدام به دریافت مساعده علی الحساب کرده ام.

 

او در ادامه سخنان خود چنین می گوید: اگر چه سن و سال زیادی دارم اما از بد روزگار چاره ای جز کارگری و رفتگری در شهرداری پیرانشهر ندارم ، سه فرزند دارم که هر کدام مسیر زندگی خود را در پیش گرفته اند و من و همسرم در خانه ای کوچک زندگی می کنیم.

 

خدا را شکر، هر چند بسیار سخت است و حتی گاهی اوقات پول لازم برای خرید نان ندارم اما با توکل به خدا و قناعت لازم می گذرد.

 

اینها درد دل های بی پرده یکی از کارگران رفتگر شهرداری پیرانشهر است که در تاریکی شب و آن زمان که عموم مردم در خواب شبانه خود بسر می برند آنها دل تاریکی شب را می شکافند و مسیر رفت و آمد ما را جارو می کنند تا پاکیزگی میهمان خیابان های شهرمان باشد.

 

( م. ع) در ادامه حرف های خود می گوید: به همین شغل هم راضیم؛ اما بشرط اینکه حقوقمان را به موقع دریافت کنیم.

 

کمی سکوت می کند در نگاهش غم عجیبی موج می زند که حکایت از سرنوشتی مبهم در آینده دارد.. سکوت می کند و من یقین یقین دارم که سکوتش از رضایت نیست…

 

حرفهای ساده این کارگر شهرداری شعر زیبای سهراب را در گوشم زمزمه میکند که سالهای نه چندان دور سروده بود :

 

روزگارم بد نیست

تکه نانی دارم و خرده هوشی و سر سوزن شوقی

دوستانی بهتر از آب روان

 و خدایی که در این نزدیکی است …

 

محمد فصاحتی، مسئول شرکت خدمات شهری ” زلال مهر” شهرداری پیرانشهر در خصوص علت تأخیر در پرداخت حقوق کارگران گفت: متأسفانه شهرداری پیرانشهر هم همانند تمام شهرداری سطح کشور با بحران مالی مواجه است که این موضوع باعث شده است تا در پرداخت حقوق ماهیانه کارگران با مشکلاتی مواجه شویم .

 

 وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این نکته که شهرداری پیرانشهر تا کنون ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به شرکت خدمات شهری بدهکار است، ادامه داد: با رایزنی های صورت گرفته و پیگیری های لازم با مسئولان شهرداری پیرانشهر تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا آخر سال جاری تمام بدهی و معوقات کارگران شهرداری را پرداخت کنیم.

 

 فصاحتی گفت: پرداخت حقوق کارگران شهرداری ۴ ماه تأخیر دارد اما پرداخت بیمه آنها کاملاً به روز بوده و در این خصوص هیچ گونه تأخیری نداشته و انشالله نخواهیم داشت، همچنین در این مدت سعی کرده ایم تا نسبت به پرداخت مبالغی به عنوان علی الحساب به متقاضیان و نیازمندان اقدام کنیم و تا حدودی مشکلات این قشر زحمت کش را رفع نماییم.

 

بر اساس آمارهای موجودحدود ۲۰۰ نفر به عنوان کارگر در ۲ حوزه خدمات شهری و فضای سبز در شهرداری پیرانشهر مشغول به کار هستند که انتظار می رود در روزهای منتهی به آخر سال هم از طرف شهرداری و هم از طرف پیمانکاران خود بیشتر مورد توجه قرار گیرند