متن کامل سخنان حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در پیرانشهر

به گزارش پیرانشهر رووداو، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه در جلسه شورای اداری شهرستان پیرانشهر با اشاره به وضعیت کشور، اتحاد همبستگی مردم را شرط لازم برای توسعه کشور دانست. مشروح سخنرانی حسینعلی امیری به شرح زیر است: مردم پیرانشهر در طول تاریخ پرشکوه ایران به عنوان مرزدارانی غیور، […]

به گزارش پیرانشهر رووداو، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه در جلسه شورای اداری شهرستان پیرانشهر با اشاره به وضعیت کشور، اتحاد همبستگی مردم را شرط لازم برای توسعه کشور دانست.

مشروح سخنرانی حسینعلی امیری به شرح زیر است:
مردم پیرانشهر در طول تاریخ پرشکوه ایران به عنوان مرزدارانی غیور، مردمانی فداکار و شریف همواره در مرزبانی و مرزداری و مسئولیت پذیری و دفاع، کم نگذاشته اند. تاریخ این خطه پر از فداکاری، ایثار و گذشت است. هر موقع انقلاب اسلامی به حضور مردم در صحنه نیازمند بوده است، مردم شریف این خطه به طور کامل حضور پیدا کرده و از کیان جمهوری اسلامی ایران دفاع کرده اند که ۸ سال دفاع مقدس شاهد عینی این حضور است.

در ۸ سال دفاع مقدس به ظاهر با یک کشور یا یک ارتش و صدام و حزب بعث می جنگیدیم ولی درواقع استکبار جهانی پشت صدام بود و این رژیم از انواع حمایت های مالی، تسلیحاتی و مستشاری برخوردار بود. اسرایی که به دست همین جوانان این خطه از ارتش بعث به اسارت گرفته می شدند، از ملیت های مختلف بودند که گواهی بر این مدعاست. مدرن ترین جنگ افزارها در اختیار صدام بود، از هواپیما و توپ و تانک تا سلاح های شیمیایی که از طریق استکبار جهانی در اختیار صدام قرار داده شده بود.

شما مردم پیرانشهر در چنین شرایطی به وظیفه اسلامی و ملی خودتان خوب عمل کردید و باید گفت احسنت به این غیرت، مردانگی و رشادت که هم خود در صحنه حضور پیدا کردید و هم از رزمندگان سراسر کشور میزبانی کردید.

هرکدام از این گلزار شهدا را که در نقاط مختلف کشور نظاره می کنید، حتما شهدایی از مرزهای پیرانشهر و سردشت مشاهده می شود و امروز مایه فخر و مباهات است که در جمع شما به عنوان نماینده رئیس جمهور حضور دارم و اکنون نیز که از یک امنیت بی بدیلی برخوردار هستیم، علاوه بر فدارکاری نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه، مرزبانی، ارتش، بسیج و نیروهای امنیتی، نقش مردم عزیز و شریفی که در نوار مرزی زندگی می کنند به عنوان اصلی ترین مولفه های امنیت انکار ناپذیر است. شما مردم شریف پیرانشهر در امنیتی که در کل کشور برقرار است، نقش مهمی دارید.

هفته وحدت و ولادت پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی را که تقارن پیدا کرده با سفر کاروان تدبیر و امید به استان آذربایجان غربی به مردم عزیز این استان تبریک عرض می کنم. پیامبری که در طول تاریخ بشریت در رفتار و کردار بی نظیر بوده است. پیامبری که خداوند در قران بالاترین توصیفات را در حق این بزرگوار فرموده اند. باید دانست که پیامبر دارای مجموعه ای از خوبی هاست و ویژگی که مورد توجه خداوند نیز قرار گرفته است، اخلاق نیکوی پیامبر است. پیامبری که در اخلاق بی نظیر بود، حتی در برابر دشمنانش که تاریخ نبوی مشهور از رفتارهای ویژه و اخلاق پیامبر است که حتی در برابر دشمنانش استفاده می کرد و طبق گفته قران اگر رفتار و اخلاق پیامبر نبود، مردم در اطراف وی جمع نمی شدند.

در کار تحقیقی که چند سال پیش در مورد تاریخ نبوی داشتم، عهد نامه نجران را دیدم و در این عهدنامه به رفتار ویژه پیامبر با مسیحیان نجران برخورد کردم و شدیدا متاثر شدم. شاید کمتر کسی باور کند که پیامبر اکرم ۱۴۰۰ سال پیش در حق مسیحیان نجران و نه مسلمانان پیرو خود، چنین ملاحضات حقوق بشری را در نظر گرفته باشد. اگر امروز این عهدنامه را به زبان های روز دنیا ترجمه کنند و در مجامع بین المللی و شورای حقوق سازمان ملل ارائه گردد، کسی باور نمی کند این عهدنامه که به این شکل به حقوق انسان ها توجه کرده است مربوط به ۱۴۰۰ سال پیش است. ادبیات، ادبیات قرن ۲۱ است. اگر خواننده نداند این عهدنامه ۱۴۰۰ سال پیش توسط پیامبر نوشته شده است، خواهد گفت که این عهد نامه به تازگی توسط کارشناسان ارشد حقوق بشر نوشته شده است. ما مفتخریم پیرو اینچنین پیامبری هستیم.

آنان که بدنبال تفرقه در جهان اسلام هستند و موضوع شیعه و سنی را مطرح می کنند، قطعا از سیره نبوی اطلاع ندارند و پیامبر اکرم را نشناخته اند. پیامبری که ۱۴۰۰ سال پیش نسبت به دشمنانش اینقدر دلسوز است و در بحث های حقوق بشری آن زمان مراعات حقوق انسان ها را کرده است، اکنون با چه مجوزی می توان در بین امت پیامبر تفرقه و انشقاق ایجاد کرد. قطعا همگی ما امت پیامبر هستیم و اکنون هفته وحدت زمانی برای اتحاد و انسجام دوباره ملت اسلامی است و همانطور که ماموستا محمودی امام جمعه پیرانشهر گفتند، یکی از هنرهای حضرت امام ایجاد وحدت و انسجام بود که بین امت اسلامی ایجاد کرد و اکنون در کشور خود شاهد این اتحاد و انسجام هستیم. هفته وحدت که از ابتکارات انقلاب اسلامی بود، آثار و برکات بسیاری در وحدت جهان اسلام داشته است و این ایام مبارک را به همه شما عزیزان تبریک عرض می کنم. باید از پیامبر اکرم مدد بجوییم و کمک بخواهیم که در دنیا و آخرت سربلند باشیم.

همه مردم آگاهند که دشمنی آمریکا از شروع انقلاب آغاز شد و آمریکا در مقاطع مختلف بدنبال این بود که ما را در انزوا قرار دهد و به قول خودشان ما را به زانو درآورند که خوشبختانه در ۴۰ سال گذشته همواره شکست خورده اند. در سال های گذشته آمریکا توانسته قطعنامه های ظالمانه ای را علیه ما از مجامع بین المللی بگیرد و حتی ایران را تحت فصل ۷ منشور سازمان ملل قرار دادند به نحوی که هرکشوری تحت این فصل قرار گیرد، سازمان ملل مجوز اقدام نظامی را می تواند علیه آن کشور بدهد. به همین نحوی که با کشور همسایه ما عراق برخورد کردند. ولی به لطف خدا و با حمایت های مقام معظم رهبری و مدیریت دکتر روحانی و تیم مذاکره کننده با یک قطعنامه، آثار تحریم های ظالمانه قطعنامه های گذشته رفع شد و ارتباطات ما با دنیای بین الملل بر روی روال عادی قرار گرفت و تبادلات مالی بین ایران و دیگر کشورها برقرار شد.

پس از به روی کار آمدن ترامپ و هیات حاکمه نابخرد آمریکا با حمایت صهیونیست ها و  برخی کشورهای منطقه امریکا براساس یک کارغیرقانونی از برجام خارج شد و فکر می کردند که با خروج آمریکا از برجام ما نیز به کارهایی دست می زنیم که بتوانند از طریق این کارها مجامع بین المللی را علیه ایران بسیج کنند و مشکلاتی را بر ما تحمیل کنند و از رخنه اقتصادی به نحوی استفاده کنند که به اصطلاح خودشان ما را به زانودرآورند. با تدابیر و برنامه ریزی های انجام شده و پیش بینی شرایط مختلف، الحمدالله در شرایطی قرار داریم که بر خلاف سال های گذشته که جامعه بین المللی علیه ما بود و ایران گریزی در دنیا رونق پیدا کرده بود، اکنون جامعه بین المللی علیه آمریکاست و این هیات حاکمه آمریکا ثابت کردند که نه تنها  برای ایران بلکه برای دوستان خود قابل اعتماد نیستند . این رفتار نابخردانه آمریکا و بویژه آقای ترامپ یک مضحکه ای از این تیم در دنیا به نمایش گذشاته است. در هر صورت امروز آمریکا وزارت خزانه داری خود را به عنوان اتاق جنگ علیه ما فعال کرده است.

باید بپذیریم اکنون در یک نبرد اقتصادی با آمریکا هستیم. آمریکا دارد از تیم های جاسوسی صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع منطقه علیه ما استفاده می کنند. قبلا کارمندان وزارت خزانه داری آمریکا چند نفر بیشتر نبود و اکنون این تعداد به چندصد نفر رسیده و دارند فعالیت های اقتصادی ایران را رسد می کنند و در دنیا راه افتاده اند که راه های اقتصادی ایران را مسدود کنند و ایران را با مشکل مواجه کنند.

ابتدا شروع کردند به رایزنی با مجامع بانکی و سیستم های مالی دنیا، سپس اعلام کردند که صادرات نفت ایران را که اقتصاد ما تا حدودی وابسته به آن است،  می خواهند به صفر برسانند که خوشبختانه و به لطف خداوند متعال موفق نشده اند. اینکه کشورهای مختلف دنیا هنوز بازار نفت ایران هستند و ارتباطات بانکی بین المللی داریم، نشان می دهد با تدابیری که اندیشیده ایم و البته مقاومتی که مردم ایران انجام داده اند، نقشه های آنان در حال شکست است. دولت تدبیر و امید با رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت های شما مردم و فداکاری های نیروهای نظامی و امنیتی از این گردنه هم سرافراز عبور خواهد کرد.

البته این موفقیت شرایطی دارد. هنگامی که از قدرت ملی بحث می شود، نیروی جوان، قدرت موشکی، نیروی نظامی، شرایط استراتژیک و زئوپولیتیکی که همگی از مولفه های قدرت ملی هستند مطرح می شود، که خوشبختانه از همه این موارد برخوردار هستیم. اما آنچه که به عنوان مهمترین مولفه قدرت ملی باید به آن اشاره کرد، اعتماد، انسجام و وحدت است. اگر ما تمام مولفه های امنیت ملی را داشته باشیم ولی از مهمترین مولفه امنیت ملی که اعتماد، انسجام و وحدت ملی است برخوردار نباشیم، حتما با اشکال مواجهه خواهیم شد.

دولت توسعه کشور را به عنوان برنامه های راهبردی خود تعقیب می کند. در سفر سال ۱۳۹۵ رئیس جمهور به استان آذربایجان غربی پروژه های فراوانی تعریف و اجرا شد ویا در حال اجراست و در این سفر نیز تعدادی از همین پروژه ها افتتاح می شود، یا قبلا افتتاح شده و یا هنوز در حال اجراست و حضور اعضای هیات دولت در استان و در شهرستان ها برای پیگیری مشکلات اجرای پروژه ها و اتمام آن هاست. قطعا با یاری خداوند توسعه کشور متوقف نخواهد شد. با همین دارایی ها و داشته های کشور توسعه کشور ادامه خواهد یافت.

اما همانطور که می دانیم در جنگ کشته شدن هست، کشتن هست، مجروح شدن و تخریب هست واینکه بگوییم این تحریم ها بر کشور کاملا بی تاثیر است، سخن دقیقی نیست و به هرحال این کشورها بدنبال ایجاد مشکل برای ما هستند. اما آنچه می تواند اثرات این تحریم یک طرفه امریکا و صهیونیست ها را کاهش دهد، مقاومت و همراهی مردم است. دولت تمام تلاش های خود را برای توسعه کشور انجام می دهد ولی دولت برای این امر به حضور و همراهی شما ملت ایران نیاز دارد و زمانی می توانیم از این تنگناها عبور کنیم که مردم همانند ۴۰ سال گذشته حامی نظام جمهوری اسلامی، رهبری و دولتشان باشند. امروز اتحاد و انسجام و وحدت بین همه گروه ها، همه اقوام، بین همه گروه های سیاسی و هر سه قوه و حتی بخش های خارج از نظام سه قوه و  بین همگان از ضرورت های غیرقابل اجتناب است. به تجربه ثابت شده هرزمان اتحاد و انسجام بوده، بر مشکلات فایق آمده ایم. این کشور صرف نظر از قومیت، مذهب و زبان تعلق به همه ما ایرانیان دارد و خدای نکرده اگر زمانی این کشتی سوراخ شود همه غرق خواهند شد. بنابراین اتحاد و انسجام از ضرورت های غیرقابل اجتناب است که باید در جهت تحکیم و تقویت آن تلاش کنیم.

دولت نیز با توجه به مقدورات خود در راستای توسعه کشور حرکت خواهد کرد. خوشبختانه در استان آذربایجان غربی و شهرستان پیرانشهر با این وحدت و انسجام، بسترهای توسعه فراهم است. حضور امام جمعه پیرانشهر که در منطقه از شخصیت های شاخص هستند، نماینده پیرانشهر و سردشت که از نمایندگان نخبه مجلس هستند، مسئولین اجرایی شهرستان، فرماندار پرتلاش و تیم شورای تامین شهرستان، که از اتحاد و انسجام خوبی برخوردارند، مسئولین اداری و خانواده معظم شهدا وجوانان و نخبگان شهرستان که در بخش های مختلف مشغول به فعالیت هستند، همگی از شاخصه های توسعه هستند که انشاالله توسعه شهرستان را رقم بزنند. درخواست ها و مطالباتی نیز که از سوی امام جمعه محترم، نماینده شهرستان، فرماندار و مردم مطرح گردید، در جمع بندی سفر در روز چهارشنبه در هیات وزیران مطرح خواهد شد و انشالله در راستای تحقق خواسته های شما و با توجه امکانات کشور اقدام خواهد شد.