‍ مهاجرت در شهرهای مرزی قوت گرفته است

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس با بیان اینکه شورای امنیت ملی در سال۸۹ مصوبه‌ای را در جهت حمایت از کولبران تصویب کرد، گفت: متأسفانه توجهی به این مصوبه نمی‌شود و اکنون بیش از ۹۰درصد مرزنشینان با بسته شدن مرزها در خط فقر مطلق زندگی می‌کنند. رسول خضری گفت: ادامه بسته بودن مرزها، تعیین […]

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس با بیان اینکه شورای امنیت ملی در سال۸۹ مصوبه‌ای را در جهت حمایت از کولبران تصویب کرد، گفت: متأسفانه توجهی به این مصوبه نمی‌شود و اکنون بیش از ۹۰درصد مرزنشینان با بسته شدن مرزها در خط فقر مطلق زندگی می‌کنند. رسول خضری گفت: ادامه بسته بودن مرزها، تعیین تکلیف نشدن وضعیت کولبران و بیکاری مرزنشینان، مهاجرت به شهرهای اطراف و خارج از کشور می‌تواند باعث افزایش ناامنی در مرزها و تمایل به قاچاق کالا شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: الان میزان اشتغال در مرزها زیر ۱۰درصد است و مابقی مرزنشینان بیکار و دچار مشکلات متعدد اقتصادی هستند. تا قبل از بسته شدن مرزها حدود ۱۸ تا ۲۰هزار پیر و جوان تحصیل‌کرده و بی‌سواد در پیرانشهر و سردشت به‌ کار کولبری اشتغال داشتند که با اعلام ممنوعیت واردات یک‌هزار و ۳۳۹ نوع کالا به کشور و بسته‌شدن مرزها، کولبری در محاق مانده و مشکلات اقتصادی گریبانگیر مرزنشینان شده است.

رسول خضری گفت: در گذشته کولبران با همه کم‌وکاستی‌هایی که وجود داشت و با وجود مبالغی که هنگ مرزی از کولبران اخذ می‌کردند منبع درآمدی برای خود داشتند اما با اعلام بسته شدن مرزها این منبع درآمد نیز کور شد. این نماینده مجلس ادامه داد:‌ چنانچه درآمدهای ناشی از معابر کولبری که به تهران و استانداری واریز می‌شد در خود استان صرف می‌شد امروز شاهد این همه مشکلات در منطقه نبودیم. وی با اشاره به طرح ۹ماده‌ای برای بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان و کولبران گفت: براساس این طرح، عوایدی که هنگ مرزی از کولبران دریافت می‌کند به جای اینکه به تهران واریز شود در همان استان خرج شده و کم‌کم با این عواید زیرساخت‌ها تکمیل شده و میزان اشتغال‌زایی در منطقه بالا رفته و تقاضا برای کولبری کاهش پیدا می‌کند. به گفته او، هدفگذاری مجلس در این طرح به‌گونه‌ای است که هر سال و با راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی در منطقه و اشتغال افراد بومی در آن و بیمه کامل افراد شاغل هر سال ۱۰درصد از میزان کولبری کاسته شده و طی ۱۰سال می‌توانیم تعداد کولبران را به پایین‌ترین نرخ برسانیم. خضری تصریح کرد: براساس آخرین مصوبه شورای امنیت ملی ۱۸۰قلم از یک هزار و ۳۳۹ کالای ممنوعه اجازه ورود به کشور را پیدا کرده‌اند. اکنون کشور ما در شرایطی قرار دارد که می‌تواند با استفاده از معابر کولبری راهی برای دور زدن تحریم‌ها داشته باشد و به این وسیله می‌توانیم ۳۰درصد از تحریم‌ها را دور بزنیم در عین حال با روش غلطی که در این خصوص در پیش گرفته‌اند شرایط را برای زندگی مردم سخت‌تر کرده‌اند.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس با بیان اینکه بیکاری در مناطق مرزی کشور بیداد می‌کند، گفت: امنیت پایدار و منافع ملی ما در گرو اقتصاد مرزنشینان است اما مصوبات دولت و نبود زیرساخت‌ها در گمرک برای راه‌اندازی کارت‌های الکترونیک و بسته شدن مرزها باعث شده تا مشکلات کولبران بیش از گذشته شود.
وی با اشاره به موضوع بیمه کولبران نیز گفت: دولت قول داده بود تا مرزنشینان و کولبران بیمه شوند، الان استاندار آذربایجان‌غربی به وعده خود که تحقق ۵۰درصدی حق بیمه است عمل کرده اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سهم ۵۰ درصدی خود در بیمه مرزنشینان و کولبران را عملی نکرده و مسئله بیمه کولبران همچنان عملی نشده است.

خضری در پایان گفت: ما موافق برخورد با قاچاق هستیم اما روشی که با کولبران در پیش گرفته شده اصلا درست نیست و معتقدم سیاست‌های غلط کنونی باعث نابودی زندگی و درنتیجه مهاجرت مرزنشینان می‌شود.