آئین‌نامه‌های کولبری با رویکرد تقویت معیشت مرزنشینان اصلاح می شود

برگزاری نشست مشترک دستگاه های مرتبط با ساماندهی بازارچه های مرزی در وزارت کشور/ تصویب پیشنهاد افزایش رقم تخفیف سود بازرگانی به مرزنشینان استان های هدف نشست مشترک دستگاه های مرتبط با ساماندهی بازارچه های مرزی و معیشت مرزنشینان با حضور حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور، خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت […]

برگزاری نشست مشترک دستگاه های مرتبط با ساماندهی بازارچه های مرزی در وزارت کشور/ تصویب پیشنهاد افزایش رقم تخفیف سود بازرگانی به مرزنشینان استان های هدف
نشست مشترک دستگاه های مرتبط با ساماندهی بازارچه های مرزی و معیشت مرزنشینان با حضور حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور، خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران و نمایندگان ارشدی از دستگاه های مرتبط با امر ساماندهی بازارچه های مرزی در وزارت کشور برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری پیرانشهر رووداو و به نقل از وزارت کشور، در پایان این جلسه، نشست خبری شهریار حیدری مدیرکل امور ورزی وزارت کشور و خسروتاج  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت  برگزار شد.
حیدری در این نشست خبری با اشاره به اینکه در گذشته در قالب دستورالعمل کوله بری ، فعالیت مرزنشینان در استان های سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی انجام می گرفت اظهار کرد: آن دستورالعمل بخاطر مشکلاتی که داشت بخوبی اجرا نشد و همین امر موجب اعتراض مرزنشینان شد. هدف آن دستورالعمل تقویت زندگی مرزنشینان بود که این هدف حاصل نشد.وی همچنین افزود: بنابراین دولت تصمیم گرفت که آیین نامه هایی  با پیشنهاد وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، وزارت کشور و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق  کالا و ارز با هدف تقویت زندگی مرزنشینان تهیه کند. البته این آیین نامه هم با مشکلاتی در اجرا مواجه شد و نیازمند اصلاحاتی بود. تاکید وزیر کشور هم اصلاحات موادی از این آیین نامه ها بود البته چون آیین نامه ها در دولت تصویب شده بود، هر اصلاحی در آیین نامه ها هم به تصویب دولت نیاز دارد. آنچه در این جلسه بررسی شد، بحث اصلاح آیین نامه های مرتبط با رویکرد تقویت زندگی مرزنشینان بود. تصمیمات این جلسه با فوریت به دولت منعکس می شود.شهریار حیدری در ادامه با بیان اینکه چرخه تجاری در مرزها شامل تاجری است که کالا تهیه کرده و به مرز منتقل می کند. سپس مرزنشین  کالا را با استفاده از تخفیف بازرگانی وارد شهرهای مرزی می کند و در نهایت کالا به شهرستان منتقل می شود و آنجا محل درآمد مردم ومغازه داران است. نگاه ما در اصلاحیه آیین نامه ها، در نظر گرفتن منافع تمام اعضای این چرخه است.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور در پاسخ به این پرسش که آیا درباره بیمه کوله بران در این جلسه تصمیمی گرفته شد تصریح کرد: بحث بیمه در این اصلاحیه ها دیده نشد چون کوله بری شغل پایدار نیست و ما نمی خواهیم کوله بری به عنوان شغل اصلی تلقی شود بلکه تسهیلات پیش بینی شده در این زمینه، امتیازی است که به مناطق مرزنشین داده شده است. بحث بیمه چارچوب قانونی دیگری دارد. به موازات این تصویب نامه، طبیعی است که سایر دستگاه های اقتصاد در قالب اقدامات تعاونی باید به دنبال تقویت و توانمندسازی مناطق مرزی باشند. پیشنهاد می کنم عنوان کوله بری دیگر استفاده نشود. ما در قالب این اصلاحیه ها شان مردم مرزنشین را در نظر گرفته ایم قبلا یک مرزنشین به عنوان کوله بر کارگر یک تاجر بود اما امروز تاجر یا گردشگر به دنبال امتیازی می روند که  به مناطق مرزنشین داده ایم .مردم مرزنشین صاحب امتیاز هستند به آنها کارت الکترونیکی داده شده است. دولت در این کارت امتیاز تخفیف سود بازرگانی برخودار است که این امتیاز در اصلاحیه جدید تقویت شده است.

در ادامه این جلسه خسروتاج معاون امور صادرات وزارت صنعت با اشاره به بازدید میدانی از کرمانشاه، مریوان و بانه و دیدار با فعالان اقتصادی و واحدهای صنفی  این مناطق اظهار کرد: هدف ما این بود که از نزدیک با مشکلات مردم این مناطق آشنا شویم. در این نشست ها نقطه نظرات فعالان اقتصادی را جویا شدیم. البته ما اشاره کردیم که مسئولان کشور بر حمایت از کالای ایرانی تاکید دارند و بنابراین همه برنامه های ما در زمینه وارادات باید در این راستا باشد. همزمان باید به اقتصاد مردم مرزنشین توجه کرده  و توازنی در خواسته های مرزنشینان، واردکنندگان، مصرف کنندگان وشاخص های کلان اقتصادی  کشور ایجاد شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در این جلسات مطرح شد این بود که برخی مقررات ملی در سطح استان ها امکان پذیر نیست و به ساختارهای لازم نیاز دارد یا  میزان تخفیف های فعلی جذابیت لازم را برای خریداران فراهم نمی کند و چون معاش مردم متکی به فعالیت های تجاری و مبادلات مرزی است، باید در این زمینه تصمیمات جدیدی گرفته شود.

وی افزود: در  جلسه امروز، پیشنهادات مختلف بررسی و جمع بندی شد که این پیشنهادات به هیات دولت ارسال می شود. نگاه ما این است که تا حد زیادی بتوانیم خواسته های مرزنشیان  را فراهم کنیم. این ملاحظه ها دیده شده است که تسهیلات ارائه شده به تولید کشور هم آسیبی نزند.
 خسروتاج در پایان با بیان اینکه  فعالان اقتصادی در مناطق مرزی رقم تخفیف سود بازرگانی را مناسب نمی دانند گفت: در حال حاضر بازارچه ها و مرزها بسته نیست اما فعالان اقتصادی از میزان معافیت راضی نیستند  و ما در جهت اصلاح این شرایط حرکت کردیم. رقم قبلی معافیت ۵۰۰ هزار تومان بود که فعالان اقتصادی و مرزنشینان از آن راضی نبودند وبنابراین انتظار افزایش این رقم را داشتند که ما هم به دنبال اصلاح این رقم هستیم.