دریچه ای نو؛ به بهانه یک انتصاب

شواهد و قراین نشان می دهد که انتصاب بخشدار جدید لاجان به نوعی منتسب به نماینده محترم مردم شریف پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی است ؛ ضمن استقبال از این انتصاب صورت گرفته و تشکر از بانیان این امر نیکو اعم از فرماندار و مقامات عالی استان و جناب آقای نماینده ، صحبت […]

شواهد و قراین نشان می دهد که انتصاب بخشدار جدید لاجان به نوعی منتسب به نماینده محترم مردم شریف پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی است ؛ ضمن استقبال از این انتصاب صورت گرفته و تشکر از بانیان این امر نیکو اعم از فرماندار و مقامات عالی استان و جناب آقای نماینده ، صحبت هایی خودمانی ، بدون سانسور و خارج از هرگونه حاشیه را با جناب آقای دکتر رسول خضری در میان خواهم گذاشت.

برادر گرامی و محترم
جناب آقای دکتر رسول خضری
سلام علیکم

اگر چه شأن نماینده مجلس شورای اسلامی و نمایندگی جمهور مردم یک حوزه انتخابیه و از آن بالاتر ملت شریف ایران در مجلس قانون گذاری را بالاتر از آن می دانم که در عزل و نصب های سیاسی و اداری حوزه انتخابیه خویش ، دخالت مستقیم داشته باشد اما ورود جناب عالی در انتصاب آقای مهران ابراهیمی را به سمت بخشداری لاجان ، اگر در راستای هماهنگی هر چه بیشتر با دولت محلی ( استانداری و فرمانداری ) بوده و به قصد دست گیری از جوانان ، تحصیل کردگان و نخبگان شهرستان پیرانشهر برای بروز و شکوفایی استعدادهای خویش و کمک به توسعه و آبادانی زادبوممان باشد ، ارج می نهم .
این انتصاب را بهانه ای کرده و دریچه ای دیگر بر روی گفتگوهای خویش با شما می گشایم ؛ قبل از ورود به موضوع بحث ، گلایه ای از خودم ، شما و به تبع صاحبان قلم ، کلام ، تریبون و منزلت اجتماعی در شهرستان پیرانشهر دارم و بیان می کنم ؛ تاکنون همگی ما با نقد سازنده بیگانه بوده ایم ! چرا که دریغ و صد دریغ ! یا سکوت کرده ایم و یا با آن قهر بودیم و یا اینکه آن را در نطفه خفه کردیم و یا آنکه پاسخ هر نقدی را در پستوهای بداخلاقی و تسویه حساب های شخصی داده ایم ! و صد افسوس برای همه ما !
علی ای حال بارها در یادداشت های متفاوتی که تاکنون نوشته ام ، بر این مهم تاکید خاص داشته ام که هرگاه سخن از نقد و انتقاد به میان می آید ، تعاریف و شیوه های مختلفی از نقد خود را نمایان می کنند ؛ بنده در حوزه نقد بر آن هستم که می بایست در نقد یک پدیده ، سه مولفه اصلی نقد یعنی حذف و حفظ و ارتقا ، به موازات هم و همراه با هم رعایت شوند تا نقد سازنده باشد و از خانه تخریب به دور گردد ؛ در یک نقد اصولی باید نقاط ضعیف پدیده حذف و نقاط قوت آن حفظ شوند و این فرآیند حذف و حفظ باید در راستای ارتقای پدیده مورد نقد باشد . ادعا ندارم بر آنکه همیشه چنین روشی از نقد را رعایت کرده باشم اما سعی ام بر آن است که بیشتر از پیش آن را تمرین و ممارست کنم ؛ نقد جناب عالی نیز به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی چه در حوزه عملکردی و چه در بخش رفتاری ، خارج از این قاعده نیست ؛ اگر عدم مشورت خواهی جناب عالی از نخبگان و صاحبان فکر شهرستان ، تیم مشاور و همراه ضعیف شما و دوری و بعضاً کم لطفی های صورت گرفته از جانب شما در حق جمعی از سرمایه های انسانی پیرانشهر ، نقاط ضعف نماینده محترم ما به حساب می آیند اما نقاط قوت زیادی هم وجود دارند که یا آنچنان که باید و شاید از جانب شما و تیم همراهتان ، آشکار و عرضه نشده اند و یا اینکه امثال بنده نخواسته ایم ببینیم ؛ منتقدان شما اگر منصف باشند می بایست بر توانایی جناب عالی در پیگیری امور به ویژه در مرکز تصمیم گیری ها ، اذعان داشته باشند ؛ علاقه وافر شما برای احترام به موکلینتان ، خارج از تقسیم بندی های خانوادگی و عشیره ای نیز در همین مقال می گنجد و حال حاضر نیز ورود به انتصاب یک جوان تحصیل کرده به سمت بخشداری لاجان دلیل متقن بر این نقاط قوت است . هنر آنست که دست در دست هم نهاده و ضعف ها را بزداییم و نقاط قوت را تکثیر کنیم تا شاهد ارتقای پیرانشهر عزیزمان به جایگاه اصلی خودش باشیم و البته نیکوتر آنست که هرچه برای خود می پسندیم ، برای خواهران و برادران سردشتی خود نیز بپسندیم .
در انتخابات اسفند ماه ١٣٩۴ مجلس شورای اسلامی بالغ بر ١١٠ هزار نفر از واجدین حق رای از میان شهروندان شهرستان های پیرانشهر و سردشت به پای صندوق های رای آمدند تا از میان هشت نفر کاندیدای تایید صلاحیت شده ، یک نفر را به نمایندگی خویش برگزینند . هر کسی بنابر ترجیحات و تشخیص خویش ، رای اش را به یکی از کاندیداها داده و سرانجام کار جناب عالی با کسب حد نصاب رای موفق به کسب رای اعتماد مجدد از مردم این دو شهرستان برای نمایندگی ایشان در مجلس شورای اسلامی شدید . هدفم از بازگویی این قضیه آن است که دو واقعیت انکار ناپذیر را دوباره به خودم و به حضرت عالی و همه شهروندان این حوزه انتخابیه یادآوری کنم ؛ اولاً اگر چه شما از مجموع کل آرای شهروندان آن هم جدای از کسانی که که به هر دلیل موفق به شرکت در انتخابات نشدند ، فقط ٢٧ هزار و اندی رای را در سبد رای خویش داشتید اما از فردای بعد از انتخابات ، نماینده تک تک شهروندان پیرانشهری و سردشتی بودید . دوماً کسانی که در این اثنی بنابر هر دلایلی به شما رای ندادند و رای خود را در سبد رای یکی از کاندیداهای دیگر انداختند ، با شما هیچ گونه دشمنی و عداوتی نداشته و ندارند و بالعکس دوست و برادر شما بوده اند ؛ این دو مهم به ما درس بزرگی را می آموزند و آن اینکه مدارا ، تساهل ، تسامح ، دوستی ، همدلی و همزبانی را باید پیشه خود بسازیم تا انشاالله فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم .

با تقدیم احترام فائقه
محمد صادق امیرعشایری