مردم از شهرداری چه انتظاری دارند؟

یک بررسی یک تجربه، مردم از شهرداری چه انتظاری دارند؟ یادداشتی از ادریس پوربهرام  اگر بخواهیم یک بررسی‌ را در خصوص مشارکت مردم در مدیریت شهری در سطح شهر پیرانشهرانجام دهیم،بالاترین حجم مطالبات مردم از شهرداری را موضوعات خدمات شهری و عمرانی تشکیل می دهد. در چند سال اخیر آنگونه که به ظاهر دیده شده […]

یک بررسی یک تجربه، مردم از شهرداری چه انتظاری دارند؟ یادداشتی از ادریس پوربهرام

 اگر بخواهیم یک بررسی‌ را در خصوص مشارکت مردم در مدیریت شهری در سطح شهر پیرانشهرانجام دهیم،بالاترین حجم مطالبات مردم از شهرداری را موضوعات خدمات شهری و عمرانی تشکیل می دهد.

در چند سال اخیر آنگونه که به ظاهر دیده شده است ، بیشترین درصد از درخواست ها مرتبط با موارد خدمات شهری و عمرانی همچون زیباسازی، فضای سبز، رفت و روب زباله و آسفالت معابر بوده است.

یکی از مفروضات بالابودن حجم درخواست‌های مردم در زمینه خدمات شهری و عمرانی و پائین بودن مطالبات اجتماعی و فرهنگی، ناشی از برآورده نشدن حجم انبوه مسائل ابتدایی درعرصه کالبدی شهر به عنوان نیازهای اولیه ساکنین محلات می باشد.

بر این اساس چنانچه ما ترویج رویکرد اجتماعی را در یک سطح کلان مترادف با #نگاه_انسانی به توسعه شهر و محله در فعالیت‌های شهرداری بدانیم؛ لازم است مدیران شهری مسائل شهری را از زاویه نگاه_مردم و نمایندگان آنها برای ایجاد #انگیزش_مشارکت، مورد توجه قرار دهند. چرا که تنها در سایه این نگاه است که ما می‌توانیم گام‌های نخست را در جهت برانگیختن حس مشارکت در مردم برداریم.

مدیران شهری باید به این نکته مهم – که به عنوان یک تجربه جهانی نیز مطرح می باشد – در برنامه ریزی و مدیریت شهری توجه کنند، که بدون لحاظ نمودن درخواست‌های واقعی و نظر مردم در فرایند برنامه ریزی شهری، نه تنها به مأموریت های مورد نظر نائل نمی شویم، بلکه موجبات بی‌اعتمادی مردم به مدیریت شهری را نیز فراهم می‌کنیم.

بر این اساس همان‌گونه‌که صاحب‌نظران نیز توصیه و تاکید دارند، برنامه‌ریزی برای برآورده نمودن نیازهای مردمی بر آمده از دل محلات به واسطه‌ی نمایندگان آنها، یکی از مهم ترین گام اجرایی در فرایند جلب مشارکت مردم در مدیریت شهری است.

برنامه ها باید با شاخصه‌های فرهنگ ‌محور و انسان ‌محور برای اداره شهر پیرانشهر ارائه گردد، به گونه ای که به مدیریت تمام ظرفیت‌ها و ساختارها تاکید گردد؛ در این صورت است که کیفیت زندگی شهری را برای شهروندان ارتقا می بخشد. در این برنامه وظیفه شهردار، ساختن شهری «پویا»، «آباد» و «پیشرفته» است که «محیطی آرام»، «شاد و ایمن»، برای زندگی و«زمینه‌ساز رشد و عدالت و اخلاق» است. شهردار شدن در وضعیت فعلی شهر پیرانشهر را باید یک جهاد بزرگ ‌خواند، که تنها راه توسعه همه‌جانبه و متوازن با ویژگی‌های پیچیده پیرانشهر را مدیریت یکپارچه شهری و رشد هوشمند شهری باید دانست.

همان گونه که اطلاع دارید پیرانشهر دارای ظرفیت‌های گوناگون است و توان این را دارد به یک شهر توریستی تبدیل شود، اما در این زمینه تدابیر لازم اتخاذ نشده است، درحالی که شهرهای دیگر استان که تمدن، ظرفیت و نیروی انسانی ما را ندارند، تبدیل به شهرهای توریستی چشمگیر شدند،
بنابراین ساده‌ترین مطالبه عمومی مردم از شهرداران و اعضای شوراهای شهر این است که در حل مشکلات ریز و درشت شهرها، خوش فکر و خلاق و پاک دست باشند.

افرادی که در انتخابات با رای مستقیم مردم انتخاب شده‌اند و شهرداری که با رای این نمایندگان منتخب مردم، منتخب شده است باید در چهار سال پیش رو ضمن اعتراض به موقع به “بد”ها “خوبی” هایی برای جایگزینی داشته باشند و آن را به محک تجربه با شهروندان در میان بگذارند، مردم در این چهار سال از طریق رصد اخبار و تجربیات و زیست فردی خود در شهرها، به سنجش خلاقیت مدیران شهری در مواجهه با مسائل خواهند نشست و این از روی انتخاب‌های آن‌ها در برخورد با مسائل رایج شهر و آسیب‌هایی که زیرپوست شهرها در جریان است، خواهند فهمید.

تفاوت فاحشی وجود دارد، بین شورایی که اعضایش بر اساس خلاقیت به اداره شهر و نظارت بر شهرداری‌ها بپردازند، با شورای شهری که متدهای سابق و نخ نما شده بهره بگیرند، نگاهی به بحران‌های متفاوت در چند سال اخیر حکایت از آن دارد، که اعضایی در شورای شهر نتوانسته‌اند، خاطراتی نسبتا نرمال از شهر پیرانشهر از خود بر جای بگذارند، برنامه‌های آسیب شناسانه اعضای شورای شهر در چنین بزنگاهی اهمیت پیدا می‌کند و باید در چهار سال پیش رو به جای وعده و وعیدها به دنبال اجرائی کردن آن در حوزه مسائل شهری بود.

فعالیت ها در شورا به صورت دسته جمعی و با کسب اکثریت آرا انجام می گیرد و اگر تصمیمی درست و یا نادرست برای شهر گرفته شود اکثریت اعضا در آن دخیل هستند.

مهم‌ترین وظیفه شورای شهر انتخاب شهردار توانمند است:از افرادی که به ساختمان شورا راه یافته اند انتظار داریم در عزل و نصب شهردار که مهمترین پست در بحث شهری است احساسی عمل نکرده باشند.

امیدواریم قبل از عزل یا نصب سوابق کاری و توانمندی فرد را در نظر و بعد اقدام به تصمیم گرفته باشند. سلایق شخصی و چند دستگی در شورای شهر آفتی است که از تصمیم گیری در مورد شهردار شروع می شود.

از آنجا که تصویب و اصلاح بودجه سالانه شهرداری بر عهده شورای شهر است از شورا انتظار داریم جهت بهبود وضعیت معابر اعتبار بیشتری را برای ترمیم آسفالت ها در نظر بگیرند.
سالیان متمادی است که بیشترین تغییرات شهر پیرانشهر بر روی خیابان اصلی است که شوراها هم در این زمینه به شهرداری کمک می کنند. انتظار این است چند سال کاری به این خیابان نداشته باشند و محلات و دیگر معابر را ساماندهی کنند.

در خصوص ویژگی های یک شهردارباید بیان کرد: شایسته، متعهد،کاردان و به مطالبات مردم پاسخگو باشد به محیط زیست اهمیت بدهد و مدیریت بحران را جدی بگیرد و به درآمد پایدار شهرداری توجه داشته باشد .

در پایان ما تمام مردم شهر پیرانشهر امیدواریم که انتخاب آقای مهندس سعیدی در چهار سالی که در سمت شهرداری فعالیت دارد نقطه عطفی باشد برای آیندگانی که به بدنه ی شهرداری راه پیدا می کنند .