ثبت بیشترین میزان بارش در سردشت و پیرانشهر و کاهش دما طی روزهای آتی

عبدالرحمن ابراهیمی رئیس اداره هواشناسی پیرانشهر در گفتگو با پیرانشهر رووداو گفت:پس از شروع فعالیت سامانه بارشی و مطابق پیش بینی های قبلی، مناطق جنوبی استان آذربایجانغربی سهم بیشتری از بارش داشتند؛ به طوریکه شهرستان سردشت با مجموع بارندگی ۳۹/۲ میلیمتر تا صبح امروز سه‌شنبه ۹۶/۱۰/۱۲ بیشترین بارش را نسبت به سایر نقاط داشت. این […]

عبدالرحمن ابراهیمی رئیس اداره هواشناسی پیرانشهر در گفتگو با پیرانشهر رووداو گفت:پس از شروع فعالیت سامانه بارشی و مطابق پیش بینی های قبلی، مناطق جنوبی استان آذربایجانغربی سهم بیشتری از بارش داشتند؛ به طوریکه شهرستان سردشت با مجموع بارندگی ۳۹/۲ میلیمتر تا صبح امروز سه‌شنبه ۹۶/۱۰/۱۲ بیشترین بارش را نسبت به سایر نقاط داشت. این در حالی است که در شهر پیرانشهر نیز ۱۸/۲ میلیمتر طی این مدت بارندگی به ثبت رسید.
در سایر شهرهای جنوبی استان، میزان بارندگی گزارش شده اعداد تک رقمی است که اشنویه ۹/۲، مهاباد ۷/۴، ارومیه ۳/۶، نقده ۳ و بوکان ۱/۶ میلیمتر بارش داشته اند.
پیش بینی می شود طی امروز تا آخر وقت همچنان فعالیت سامانه بارشی در برخی نقاط به صورت پراکنده ادامه داشته باشد. متعاقب خروج این سیستم از منطقه، کاهش دما رخ داده و تا اواخر هفته جاری پدیده قابل ملاحظه ای نخواهیم داشت.
الگوهای پیش یابی هواشناختی، ورود سامانه بارشی دیگری را از اوایل هفته آینده نشان می‌دهد که در خصوص کم و کیف فعالیت آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهدشد.
اما با ثبت میزان بارش سیستم اخیر در پیرانشهر، مجموع بارندگی در ایستگاه هواشناسی سینوپتیک شهرستان از ابتدای سال زراعی جاری ( اول مهر تا کنون ) به ۱۴۲/۵ میلیمتر رسید که همچنانکه قبلا اشاره شده بود، این بارشها هم کمبود بارندگی در شهرستان را جبران نکرد و در حال حاضر نسبت به نرمال دراز مدت ۳۳ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز ۲۵ درصد کاهش بارندگی داریم. ناگفته نماند که افزایش دمای هوا و ناهنجاری درجه حرارت بالا در این موقع از سال، نوع بارش را نیز ( تبدیل برف به باران ) تغییر داده که ذخیره برف را حتی در نقاط مرتفع و سردسیر منطقه، بشدت کاهش داده است.
پیش بینی شده است، انباشت بارندگی ها تا پایان سال جاری نیز نسبت به میانگین دراز مدت کاهش خواهدداشت اما همچنان امیدواریم در بازه زمانی یکماهه اواخر دیماه تا اواخر بهمن، با تثبت و تقویت الگوهای بارندگی، تا حدی از این کمبود نگران کننده کاسته شده و حداقل با کاهش درجه حرارت، ذخیره برف منطقه افزایش یابد.