شناسایی ۴۸۷ مادر باردار روستایی پیرانشهری برای اسکان اضطراری در فصل بارش برف

با توجه به احتمال بارش های برف زمستانی در آذربایجان غربی به ویژه جنوب این استان در هفته های آینده، مدیر شبکه بهداشت و درمان پیرانشهر از شناسایی ۴۸۷ مادر بادر روستایی در این شهرستان برای اسکان اضطراری در فصل بارش برف خبر داد. به گزارش پیرانشهر رووداو مجید کاسیان زاده روز سه شنبه در […]

با توجه به احتمال بارش های برف زمستانی در آذربایجان غربی به ویژه جنوب این استان در هفته های آینده، مدیر شبکه بهداشت و درمان پیرانشهر از شناسایی ۴۸۷ مادر بادر روستایی در این شهرستان برای اسکان اضطراری در فصل بارش برف خبر داد.

به گزارش پیرانشهر رووداو مجید کاسیان زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شبکه بهداشت و درمان پیرانشهر با همراهی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی آمادگی دارد تا این مادران باردار را برای جلوگیری از هر خطر احتمالی تا زمان زایمان اسکان دهد.
وی اضافه کرد: به همین منظور واحد حامله سرا در شبکه بهداشت و درمان پیرانشهر ایجاد شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
وی اظهار کرد: علاوه بر آن، تعامل بسیار خوبی با شرکت های خدمات رسان داریم تا در صورت لزوم انتقال مادران باردار در زمان بارش برف در هفته های آینده، از همراهی آنان استفاده کنیم.
مدیر شبکه بهداشت و درمان پیرانشهر در بخش دیگری از اجرای طرح خطرسنجی بیماریهای غیرواگیر (ایراپن) و کنترل عوامل خطر آن در این شهرستان خبر داد و گفت: این برنامه از تیرماه سال جاری آغاز و تاکنون افزون بر چهار هزار و ۲۰۰ نفر در این طرح غربالگری شده اند.
کاسیان زاده افزود: از این تعداد حدود ۸۷ درصد شامل بیش از سه هزار و ۶۶۰ نفر کارت سبز، ۱۱۷ نفر کارت زرد، ۱۷۳ نفر کارت نارنجی و تنها چهار درصد شامل ۲۷۶ نفر کارت قرمز دریافت کردند.
وی با اشاره به اینکه هدف برنامه ایراپن، کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال ۲۰۲۵ میلادی /۱۴۰۴ شمسی/ است، اضافه کرد: این هدف از طریق کنترل چهار عامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، استعمال دخانیات و مصرف الکل قابل حصول بوده و مرکز بهداشت نیز این چهار عامل را در بین مردم منتخب بررسی می کند.
وی با اشاره به اینکه استعمال دخانیات یکی از عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر است، ادامه داد: امسال در راستای ارتقای سلامت شهروندان پیرانشهری، ۱۳ قلیان سرای موجود در این شهرستان پلمب شده است.

در سال گذشته دهها مادر باردار در جریان بارش برف در شهرستان های مختلف آذربایجان غربی توسط اکیپ های بهداشتی و سلامت برای وضع حمل به مراکز درمانی منتقل شدند.