رسول خضری: بارزانی قدم اول را برداشت، اکنون نوبت بغداد است

دکتر رسول خضری، یک نماینده کرد مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که با توجه به تعلیق نتایج همه‌پرسی اقلیم کردستان از سوی مسئولان اقلیم اکنون نوبت دولت عراق است که گام‌های بعدی را بردارد تا شاهد اتحاد، وفاق و همبستگی بین دولت عراق و اقلیم باشیم. به گزارش پیرانشهر رووداو رسول خضری در گفت‌وگو با […]

دکتر رسول خضری، یک نماینده کرد مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که با توجه به تعلیق نتایج همه‌پرسی اقلیم کردستان از سوی مسئولان اقلیم اکنون نوبت دولت عراق است که گام‌های بعدی را بردارد تا شاهد اتحاد، وفاق و همبستگی بین دولت عراق و اقلیم باشیم.

به گزارش پیرانشهر رووداو رسول خضری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تعلیق نتایج همه‌پرسی اقلیم کردستان از سوی مسئولان اقلیم گفت: شاید پیش بینی مسئولان اقلیم کردستان حمایت بیشتر آمریکا و اسرائیل از روند همه‌پرسی و مراحل و شرایط بعد از آن بود اما با تشتت آرا بین برخی از احزاب کردی مواجه شد. به طوری که اکثریت حزب اتحاد ملی کردستان متعلق به مرحوم جلال طالبانی با تصمیمات بارزانی همراهی نکردند.

وی افزود: از طرف دیگر یک‌سری احزاب اسلامی نیز به این قضیه ورود کردند زمانی که حشد الشعبی و پلیس فدرال به کرکوک وارد شد درگیری صورت نگرفت و پیش‌مرگ های حزب اتحاد میهنی نیز بدون ممانعت شهر را تخلیه کرده و به دولت مرکزی دادند.

نماینده پیرانشهر خاطر نشان کرد: در مجموع به نظرم آقای بارزانی زمان مناسبی را برای چنین کاری انتخاب نکرده بود. چون اصولا در تصمیم گیری‌های مهم و حساس مانند همه پرسی باید همه گروه ها، احزاب و طرفها به صورت صریح و شفاف اعلام نظر کرده و همراهی کنند تا شاهد بروز و ظهور چنین مشکلاتی برای مردم مناطق نباشیم.

خضری با بیان اینکه وضعیت پیش آمده برای اقلیم کردستان حاد بود توضیح داد: عمده درآمد کردستان عراق از نفت کرکوک تامین می شد که عملا آن را از دست دادند. طبیعتا برای چرخش اقتصادی نیاز به صدور گاز و نفت و یا منابع دیگر بود که فعلا کردستان عراق کالایی آماده برای فروش ندارد. بنابراین تصرف کرکوک توسط نیروهای دولتی مرکزی عراق تاثیر زیادی در تصمیم گیری رئیس اقلیم برای تعلیق همه پرسی داشته است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: شرایط بعد از این بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان به نوع مذاکرات بین طرفین بستگی دارد. قطعا این مذاکرات در اتحاد، وفاق و یکپارچگی کشور عراق تاثیرگذار خواهد بود. لذا می توان به این نتیجه رسید که زمینه برای مساعد شدن مذاکره و گفت‌وگو ها آماده است و باید طرفین از همین راه به نتایج مطلوب دست پیدا کنند.

خضری در پایان و در جمع بندی گفت: آینده اقلیم به نوع تعامل دولت مرکزی با اقلیم کردستان بستگی دارد. چون آقای بارزانی با تعلیق همه پرسی گام اول را برداشت و اکنون نوبت دولت عراق است که گامهای بعدی را بردارد