ابراز نگرانی ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در خصوص رفراندوم استقلال اقلیم کردستان

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای از برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان ابراز نگرانی کرد. به گزارش پیرانشهر رووداو به نقل از سایت سازمان ملل، در بیانیه ای که تاکدا آلمو رئیس شورا منتشر کرد آمده است: اعضای شورای امنیت سازمان ملل نگرانی خود را از برگزاری رفراندوم یک جانبه از سوی […]

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای از برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش پیرانشهر رووداو به نقل از سایت سازمان ملل، در بیانیه ای که تاکدا آلمو رئیس شورا منتشر کرد آمده است: اعضای شورای امنیت سازمان ملل نگرانی خود را از برگزاری رفراندوم یک جانبه از سوی دولت اقلیم کردستان در هفته آینده که می تواند موجب بی ثباتی شود ابراز کرده اند.

شورای امنیت سازمان ملل گفته است رفراندوم استقلال برنامه ریزی شده در حالی برگزار می شود که مبارزه با داعش که نیروهای کرد نقش حیاتی در این مبارزه داشته اند هنوز ادامه دارد و این رفراندوم می تواند موجب منحرف شدن توجه به تلاش برای بازگشت امن و داوطلبانه  ۳ میلیون آواره شود.

شورای امنیت سازمان ملل ضمن احترام به حاکمیت، یکپارچگی خاک عراق و وحدت این کشور از همه طرفین خواسته است تمام مسائل معلق میان دولت فدرال عراق و حکومت اقلیم کردستان بر اساس اصول قانون اساسی عراق و از طریق مذاکره و مصالحه با حمایت جامعه بین المللی حل شود.

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل حمایت کامل خود را از تلاش های سازمان ملل برای تسهیل گفتگو میان طرفین عراقی اعلام کرده است. این در حالی است که رهبران کرد اقلیم کردستان به حمایت جامعه بین الملل از این اقلیم امیدوار بودند که تاکنون غیر از اسرائیل هیچکدام از اعضای سازمان ملل از به طور رسمی این طرح حمایت نکرده اند.

لازم به ذکر است روز گذشته نیز مفاد پیشنهاد سازمان ملل برای اقلیم کردستان و طرح جایگزین همه پرسی منتشر شد که در آن به اقلیم کردستان پیشنهاد شده به گفتگوها بپیوندد و مهلت ۳ ساله برای رفع مشکلات تعیین کرده که در صورت عدم رسیدن به نتیجه از طریق این مذاکرات اقلیم کردستان می تواند اعلام استقلال کند. هنوز پاسخ رسمی از سوی رهبران کرد اقلیم کردستان در خصوص این دو بیانیه و پیشنهاد سازمان ملل منتشر نشده است.