سد کولسه سردشت تهدیدی برای قلعه دیزه نیست

 فرماندار شهرستان سردشت با بیان اینکه بهره برداری و آبگیری سد کولسه در دولت تدبیر و امید آینده درخشانی را برای منطقه ترسیم کرده است، گفت: سد کولسه سردشت دارای اهمیت ملی و بین المللی است. به گزارش پیرانشهر رووداو و به نقل از ایرنا نژاد جهانی اظهار کرد: سد کولسه سردشت کارکردهای مختلفی برای […]

 فرماندار شهرستان سردشت با بیان اینکه بهره برداری و آبگیری سد کولسه در دولت تدبیر و امید آینده درخشانی را برای منطقه ترسیم کرده است، گفت: سد کولسه سردشت دارای اهمیت ملی و بین المللی است.

به گزارش پیرانشهر رووداو و به نقل از ایرنا نژاد جهانی اظهار کرد: سد کولسه سردشت کارکردهای مختلفی برای این شهرستان و شهرهای اطراف دارد که مدیریت فضای سد را می طلبد بر این اساس نظام جامع شهری و توسعه منطقه ای بر این اساس تدوین می شود.
وی افزود: به رغم اینکه جمهوری اسلامی ایران ساخت سد را حق خود می داند به الزامات و معاهدات بین المللی و مسائل انسان دوستانه نیز پایبند است.
جهانی گفت: بر اساس الزامات فنی آبگیری سد انجام شده که موجب نگرانی هایی در شهر ‘قلعه دیزه’ اقلیم کردستان عراق شده بود اما این نگرانی جایی ندارد چون این سد آب آنها را نمی کاهد و از طرفی پس از حدود ۱۰ روز از آبگیری سد دریچه ها به سمت اقلیم کردستان عراق باز شده و حق آبه سرازیر شده تا مشکلی برای آن سوی مرزها پیش نیاید.
وی بیان کرد: پس از پایان فرآیند فنی آبگیری و ارزیابی های انجام شده سرازیری آب به اقلیم کردستان عراق ادامه خواهد داشت.
جهانی گفت: سد کولسه سردشت اهمیت فوق العاده ای برای شمال غرب کشور دارد و کارکرد آن برق- آبی است.
وی اضافه کرد: ۱۵۰ مگاوات تولید برق، تامین آب شرب سردشت و شهر ربط، تامین آب کشاورزی هفت هزار و ۸۰۰ هکتار از زمین های حاشیه سد از جمله کارکردهای اصلی این سد است.
فرماندار سردشت گفت: سد کولسه کارکردهای ثانوی نیز دارد، اثرات اشتغال زایی در منطقه در خصوص ظرفیت های گردشگری ایجاد می کند که از مهمترین کارکرد ثانوی آن است.
جهانی افزود: دریاچه ۲۶ کیلومتری که سد خواهد داشت مواهب طبیعی سردشت را تکمیل می کند و ظرفیت های مختلف دیگری مثل فعالیت در بخش شیلات را ایجاد می کند.
وی بیان کرد: ۱۸۷ میلیون متر مکعب ظرفیت آب سد با ۱۱۲ متر ارتفاع و حدود ۲۸۰ متر طول تاج و دریاچه ۱۷ کیلومترمربعی از مشخصات سد کولسه است که برای بهره مندی از آن برنامه ریزی توسعه ای برای آینده شهرستان سردشت لازم است.
فرماندار سردشت همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی شهرستان گفت: استفاده از آب های مرزی مورد توجه بوده طوری که یکهزار و ۵۰۰ هکتار زمین در این خصوص مطالعه شده و به دنبال آن هستیم تا اعتبارات اجرایی بگیریم.