وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیرانشهر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز چهارشنبه ۴ تیرماه ۱۳۹۶ مهمان مردم پیرانشهر بود. ایشان برای پیگیری مسائل، مشکلات و درخواست های مردم پیرانشهر به همراه تعدادی از معاونین، استاندار آذربایجان غربی و مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به پیرانشهر آمدند. به گزارش پیرانشهر رووداو دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه […]

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز چهارشنبه ۴ تیرماه ۱۳۹۶ مهمان مردم پیرانشهر بود. ایشان برای پیگیری مسائل، مشکلات و درخواست های مردم پیرانشهر به همراه تعدادی از معاونین، استاندار آذربایجان غربی و مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به پیرانشهر آمدند.

به گزارش پیرانشهر رووداو دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری پیرانشهر با اشاره به بخش هایی از ظرفیت های شهرستان و همچنین درخواست های مردم سخنرانی خود را شروع کردند. وی در ابتدا از حضور خود در پیرانشهر اظهار خوشنودی کردند و اعلام کردند که از زمان های گذشته و پس از انقلاب با پیرانشهر و سردشت آشنایی دارند. ایشان با یاداوری بخشی از خاطرات دهه ۶۰ که زمان حضور ایشان در استان بود، از رشادت ها و مجاهدت های مردم پیرانشهر یاد کرد. سپس ایشان گفتند:

من خوشحال شدم که در حضور امام جمعه پیرانشهر بودم چراکه قبلا وصف ایشان و تخصص و سواد بالا در فقه را شندیده بود. سپس ادامه دادند: سردشت را نیز می شناسم، مردمی‌که سخت ولی با کرامت زندگی کرده اند و سال هایی از زندگی خود را در منطقه شما بوده ام. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از علامه بوداقی از مشاهیر و روحانی برجسته پیرانشهر نیز سخن‌گفت و اعلام کردند بزرگی های ایشان شهره بود.

وی در ادامه خاطرنشان کردند امیدوارم بتوانم‌ برای شما کاری انجام دهم و از دکتر خضری به عنوان نماینده مردم پیرانشهر می خواهم‌ بنده را پیرانشهری بدانند.

دکتر ربیعی در ادامه به سه محور اصلی که دلیل حضور وی در شهرستان پیرانشهر بود اشاره کرد. ایشان گفتند یک اورژانس اجتماعی را آماده افتتاح داریم و این اورژانس از فردا در پیرانشهر آغاز بکار خواهد کرد. بحث دیگر درخواست آقای دکتر خضری مبنی بر احداث درمانگاه تامین اجتماعی پیرانشهر بود که امروز دستور شروع پیگیرها جهت انجام هماهنگی برای احداث این پروژه صادر شد. همچنین از ۲۱ روز دیگر پروژه در حال ساخت درمانگاه تامین اجتماعی سردشت نیز شروع بکار خواهد کرد.

بحث دیگر بخش اشتغالزایی است که جزئیات استان شما مشخص شده و استاندار در جریان امور هستند و همچنانکه فرماندار محترم اشاره کردند، تاکید بر بخش فنی و حرفه ای جهت آموزش به متقاضیان شغل باید در اولویت قرار گیرد و مردم را بامهارت کنیم. وی همچنین با اشاره مشکلات آموزش و پرورش اعلام کردند که در شهرستان پیرانشهر بحث بازماندگی از تحصیل داریم که باید این دانش آموزان به مدرسه برگردند و نتایج‌کنکور در پیرانشهر نیز تا جایی که اطلاع دارم خوب بوده است و افراد تحصیلکرده خوبی در پیرانشهر داریم.

بررسی های انجام شده در پیرانشهر نشان داده که پیرانشهر در صنایع تبدیلی ظرفیت بالایی دارند و این شهر هم در بخش خدمات، هم در بخش کشاورزی و هم در صنعت توانایی بالایی دارند. در پیرانشهر آب فراوانی وجود دارد که برنامه تجهیز زمین های کشاورزی به آبیاری مدرن به خوبی پیش رفته و اعتبارات خوبی نیز جذب شده است و اثرات اشتغالزایی آن به زودی و از سال آینده مشهود خواهد شد.

در بخش خدمات نیز امکان ایجاد اشتغالزایی وجود دارد و وجود بازارچه های مرزی می تواند در سطح شهرستان اشتغالزایی مناسبی داشته باشد. در حوزه ICT نیز ظرفیت های فراوانی وجود دارد. پیرانشهر و مناطق کردنشین تحصیلکردگان بالایی در این زمینه دارند. اکنون نرم افزار (شوفر) ساخته شده توسط جوانان تحصیلکرده سنندجی به خارج از کشور صادر می شود. زبان کردی زبان تعداد زیادی از مردم جهان است و در بخش تولید نرم افزار ظرفیت بالایی وجود دارد و بنده آماده حمایت از تولیدکنندگان در این بخش هستم و به مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز تاکید کردند که از این بخش در شهرستان و استان حمایت شود.

موضوع سوم که با علاقه برای پیگیری آن به پیرانشهر آمدم، بحث کولبری است که واقعیت معیشت مرزی را نشان می دهد و اتفاقا سالمترین معیشت در بین مرزنشینان را شما دارید. این نکته را باید مورد توجه قرار داد که قطعا از سال های دور ارتباطات مرزی در منطقه وجود داشته و به قدمت پیرانشهر این ارتباطات وجود داشته است. این ایده که کالا باید در پیرانشهر فروخته شود ایده درستی است ولی این مساله نباید از توسعه گردشگری در پیرانشهر جلوگیری کند. اینکه گردشگری برای خرید به پیرانشهر بیاید و شبی هم در این شهرستان بماند می تواند برای مردم شهرستان اهمیت زیادی داشته باشد چراکه حضور یک خانواده در پیرانشهر و استفاده از جاذبه های گردشگری فراوان منطقه می تواند به اقتصاد منطقه کمک شایانی کند. دکتر ربیعی گفتند که به نظر بنده لازم نیست در پیرانشهر هتل بسازیم، گردشگر امروزی دنبال هتل ۵ ستاره نیست. گردشگر به دنبال شب مانی در یک خانه سنتی روستایی است. به دنبال این است در دامان طبیعت و در خانه های سنتی بماند و غذای محلی بخورد و لذت ببرد. گردشگران ذوست دارند در زمان حضور خود در شهرستان آش محلی و کلوچه محلی بخورند و از طبیعت این شهرستان لذت ببرند که این امر نیاز به  کار و فعالیت دارد. ایجاد تورهای خانوادگی و گردشگری بوم گردی و طبیعت زیبای پیرانشهر می تواند اقتصاد شهرستان را شکوفا کند. این زیرساخت ها باید در شهرستان ایجاد شود.

موضوع دیگر مورد اشاره ایشان در خصوص کولبران حمل بار توسط کول بود که ایشان اعلام کردند که کولبری باید همراه با سلامت تن انجام گیرد. ایده استفاده از چرخ دستی و … نیاز به مطالعه دارد ولی باید سلامت کولبران مورد توجه قرار گیرد.

ایشان در ادامه اعلام کردند که برای شهرهای مرزی ۹۰۰ میلیارد تومان یارانه در نظرگرفته شده و سرانه هر شهروند در این مناطق مشخص شده است که سعی می شود در این بخش به سلامت کولبران کمک شود. ایشان در ادامه از ایده دکتر رسول خضری تقدیر کردند که برای اولین بار بحث بیمه کولبران را مطرح کردند که در ابتدا پذیرش این مسئله برای ما سخت بود ولی با بررسی ها کامل این طرح عملی شد و علاوه بر پیرانشهر شامل کولبران شهرهای دیگر کشور نیز شد و در این طرح که مورد استقبال کولبران نیز قرار گرفت، کولبران می توانند بازنشست شوند و از بیمه سلامت نیز استفاده کنند و برای درمان بیماری ها از بیمه استفاده کنند و یکی از دلایل حضور بنده این است که بخشی از بار کولبران را ما به دوش بکشیم و از مشکلات آن ها بکاهیم.

وی با استقبال از صندوق تعاونی بازارچه و صندوق تعاونی کولبران اعلام کردند از آن حمایت خواهند کرد و وام های کم سود به آن اختصاص خواهیم داد.

وی همچنین با اشاره به شاخصه های توسعه اعلام کردند که در پیرانشهر این شاخصه ها را دیدند و به آینده این شهر امیدوار است و حق پیرانشهری ها بیش از این است.

وی در آخر از رای بالای مردم پیرانشهر به رئیس جمهور سخن گفت و اعلام کرد مشخص است مردم پیرانشهر یک سری مسائل را می دانند که دوباره به دکتر روحانی رای دادند و این تقدیر ویژه دولت است که در این شهرستان حضور پیداکرده ایم و دولت می خواهد مشکلات شما را رفع کند.

این مراسم با عکس یادگاری وزیر با کولبران به اتمام رسید.