آیا نوشیدن آب هنگام خوردن غذا برای بدن مضر است ؟

آیا نوشیدن آب هنگام خوردن غذا برای بدن مضر است ؟ یکی از آشناترین و رایج‌ترین تصاویری که در روز می‌بینیم تصویر یک لیوان پر از آب در کنار ظرف غذاست. در حالی که برخی از افراد فکر می‌کنند که حتما حین خوردن غذا باید آب بنوشند، آن هم آب سرد، اما واقعیت این است […]

آیا نوشیدن آب هنگام خوردن غذا برای بدن مضر است ؟

یکی از آشناترین و رایج‌ترین تصاویری که در روز می‌بینیم تصویر یک لیوان پر از آب در کنار ظرف غذاست. در حالی که برخی از افراد فکر می‌کنند که حتما حین خوردن غذا باید آب بنوشند، آن هم آب سرد، اما واقعیت این است که این عادت ممکن است اثرات بدی روی سلامت شما داشته باشد. در ادامه درباره این موضوع صحبت می‌کنیم که آیا نوشیدن آب هنگام خوردن غذا برای بدن مضر است ؟ یا خیر و آن را از منظرهای گوناگون بررسی می‌کنیم.

مهم‌ترین پرسشی که در زمینه نوشیدن آب یا هر مایع دیگری هنگام خوردن غذا مطرح می‌شود این است که آیا آیا نوشیدن آب هنگام خوردن غذا برای بدن مضر است ؟ هیچ شکی وجود ندارد که نوشیدن بیش از حد آب در طول خوردن غذا ممکن است تاثیرات منفی‌ای روی میزان طبیعی و لازم صفرا و اسید معده بگذارد. این امر باعث کاهش سرعت فرایند هضم شده و توانایی بدن در تولید آنزیم‌های کافی برای هضم به‌منظور هضم درست غذا را کاهش می‌دهد. بدون هضم درست غذا، صرف نظر از این‌که چه چیزی خورده‌اید اجتماعی از مواد سمی در بدن شما ایجاد می‌شود. همین مسئله را در مورد انواع دیگر نوشیدنی‌ها می‌توان مطرح کرد. در مورد نوشیدنی‌های اسیدی مانند سودا قضیه فرق می‌کند؛ در این مورد این نوشیدنی‌ها بزاق تولیدشده در بدن را خشک کرده و در نتیجه فرایند هضم غذا مشکل‌تر می‌شود. نوشیدن آب یا نوشیدنی‌های دیگر سرد سرعت هضم را کاهش می‌دهد و در بعضی افراد باعث دل‌درد می‌شود.

روشن است که نوشیدن آب قبل و بعد از خوردن غذا به فرایند هضم می‌کند. اتفاق نظر پزشکان و پژوهش‌گران در این‌باره به این دلیل است که نوشیدن آب ۳۰ دقیقه قبل از خوردن غذا باعث می‌شود بدن آب کافی داشته باشد که این مسئله به هضم بهینه و درست کمک زیادی می‌کند. همچنین این مسئله تاثیر مثبتی روی کبد دارد چراکه وجود آب کافی در بدن به عمل‌کرد درست کبد کمک می‌کند. همچنین نوشیدن آب ۳۰ دقیقه پس از خوردن غذا با تامین آب بدن به بخش‌های پایانی هضم کمک کرده و جایگزین مواد مایعی می‌شود که در طول فرایند هضم از بین رفته‌اند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که اگر پیش از خوردن غذا بدن شما آب کافی نداشته باشد، نوشیدن آب حین خوردن غذا نسبت به ننوشیدن آن برای بدن سودمندتر است. عدم وجود آب کافی در بدن هنگام خوردن غذا باعث می‌شود تا فرایند هضم خیلی سخت و دشوار صورت گیرد.

برخی از متخصصان تغذیه و رژیم سال‌هاست که به اشتباه مردم را تشویق به نوشیدن آب حین یا درست قبل از خوردن غذا می‌کنند و در نگاه عموم هم این حرف منطقی به نظر می‌رسد: نوشیدن بیش‌تر آب معده شما را پر کرده و در نتیجه شما کم‌تر میل به غذا پیدا می‌کنید. اما همان‌طور که دانشمندان دریافته‌اند عملی کردن این ایده پیامدهای ناخواسته‌ای روی توانایی بدن شما در هضم درست و بهینه غذاها و جذب مواد مغذی خواهد داشت و این مسئله اصلا برای سلامت بدن شما خوب نیست.

رابین یوکیلیس نویسنده کتاب Go With Your Gut که سراسر در مورد سلامت هضم غذاست، توصیه می‌کند که نیم‌ساعت قبل و نیم‌ساعت بعد از خوردن غذا چیزی ننوشید. او می‌گوید اگر واقعا مجبور به این کار شدید مقادیر اندکی آب بخورید چراکه در غیر این‌ صورت، اسید هیدروکلرویک که وجود آن در بدن برای شکستن درست غذاها در داخل معده ضروری است، رقیق شده و این مسئله فرایند هضم را دچار مشکل می‌کند.

علی میلر، متخصص تغذیه، می‌گوید: «اطلاعات غلط زیادی درباره این موضوع در بین مردم وجود دارد. به طور کلی باید گفت ضرر نوشیدن آب حین خوردن غذا بسیار بیش‌تر از منفعت آن است. وجود مایع اضافی در حین خوردن غذا ممکن است باعث نفخ، سوء هاضمه و حتی عدم جذب مواد مغذی شود». میلر معتقد است معده دوست دارد میزان اسید موجود در خود را در سطح یک تا ۲ در مقیاس PH نگه دارد که این میزان به خرد کردن پروتئین‌ها، تحریک ترشح آنزیم‌های هضم غذا، جذب ویتامین‌هایی نظیر ویتامین B12 و در نهایت هضم آسان غذا کمک می‌کند. وقتی شما در حین خوردن غذا آب بنوشید، شما سرعت کل فرایند هضم را کاهش داده که این مسئله باعث نفخ و اختلال در هضم می‌شود. گرچه نوشیدن آب حین خوردن غذا ممکن است کمی باعث کاهش کالری دریافتی شود اما به ضررهایی که به بدن می‌زند نمی‌ارزد.

علاوه بر این‌ مسئله، راه‌های دیگری برای کمک به هضم بهتر غذا وجود دارد که عبارتند از: غذا را خوب بجوید و در شرایطی آرام و بی‌تنش غذای خود را میل کنید. میلر می‌گوید: «همه این کارها باعث تحریک صفرا و آنزیم‌های هضم شده و در نتیجه بدن شما در حالتی ایده‌آل قرار می‌گیرد که در آن غذاها بهتر خرد شده و مواد مغذی بیش‌تری جذب بدن می‌شوند».

آیا نوشیدن آب هنگام خوردن غذا برای بدن مضر است ؟

منبع: ویدیوآل