خسارت به بخش کشاورزی آذربایجان‌ غربی ۵۷۰ میلیارد تومان برآورد شده است

خسارت به بخش کشاورزی آذربایجان‌ غربی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : در سال زراعی جاری بیش از ۵۷۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان ناشی ازحوادث غیر مترقبه خسارت وارد شده است. به گزارش پیرانشهر رووداو، اسمعیل کریم زاده در جلسه مشترک کارگروه خشکسالی، سرما زدگی و بیمه محصولات کشاورزی استان که […]

خسارت به بخش کشاورزی آذربایجان‌ غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : در سال زراعی جاری بیش از ۵۷۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان ناشی ازحوادث غیر مترقبه خسارت وارد شده است.

به گزارش پیرانشهر رووداو، اسمعیل کریم زاده در جلسه مشترک کارگروه خشکسالی، سرما زدگی و بیمه محصولات کشاورزی استان که با حضور اعضای جلسه در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان ترتیب یافت ، ضمن تاکید بر اهتمام وِیژه در به کارگیری راهکارهای علمی و تحقیقاتی برای کاهش مخاطرات بخش کشاورزی استان اظهار کرد: در سال زراعی جاری از ۲۶۸ هزار هکتار ازاراضی دیم زیر کشت گندم در استان در حدود ۱۰۰ هزار هکتار ازاراضی دیم ، به ارزش نزدیک به ۲۰۰میلیارد تومان و معادل ۱۳۰ هزار تن به دلیل عدم پراکنش مناسب بارندگی دچار خسارت شده است .
کریم زاده تاکید کرد : وضعیت اراضی زراعی زیر کشت حبوبات مانند نخود و مزارع گندم آبی از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند .
این مسئول با اشاره به وضعیت خسارت وارده به محصولات باغی استان تصریح کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی و سرمای دیرس بهاره ۱۵ درصد از محصول سیب درختی معادل ۲۱۰ هزار تن و ۳۰ درصد از محصول انگور در حدود ۹۰ هزار تن به علت سرمازدگی و از بین رفتن سرشاخه ها و ۷۵ درصد از محصول گیلاس در حدود ۶ هزار تن نسبت به تولید سال گذشته دچار خسارت شده است.
رییس صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان اضافه کرد : به علت سرمای شدید زمستان و تنش خشکی و همچنین دیر خارج شدن زنبور عسل از کندو به دلیل شرایط آب و هوایی و عدم تلقیح و گل دهی در باغات در فصل بهارامسال با کاهش تولید محصولات باغی مواجه خواهیم بود. که باعث افزایش خسارت به بخش کشاورزی آذربایجان‌ غربی شد.
وی عدم تخصیص به موقع منابع مالی و اعتباری از طرف دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای جبران بخشی از خسارت وارده به کشاورزان را یکی از چالش های مهم موجود بر سر راه توسعه فرهنگ صنعت بیمه کشاورزی در استان عنوان کرد و افزود: افزایش آگاهی کشاورزان و فرهنگ سازی برای ترویج بیمه محصولات کشاورزی ، توسعه کشتهای گلخانه ای و نصب سامانه های ضد تگرگ و سرمازدگی در باغات استان برای کاهش تاثیرات مخاطرات طبیعی در بخش کشاورزی استان را مهم ارزیابی کرد.
کریم زاده سطح بیمه محصولات زراعی استان زا در حدود ۶۲ هزار هکتار ،محصولات باغی در حدود ۱۵ هزار و ۶۶۰ هکتار ، سطح بیمه طیور و زنبور عسل نزدیک به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ واحد و بیمه دام را بیش از ۷۸ هزار و ۶۳۰ راس در سال زراعی جاری اعلام کرد و افزود : در سال زراعی گذشته بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شد که در این راستا به بهره بردارانی که محصولات کشاورزی خود را تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار داده بودند در حدود ۴۲ میلیارد تومان غرامت پرداخت شده است .
رسول جلیلی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی نیز در این جلسه گفت : در اردیبهشت ماه سال جاری هیئت وزیران مصوبه ای مبنی بر تخصیص ۱۶۱ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان اعتبار برای جبران بخشی از خسارت وارده به بخش کشاورزی استان را به تصویب رساند که هنوز از طرف سازمان برنامه و بودجه این اعتبار به سازمان جهاد کشاورزی ابلاغ نشده است .
جلیلی ادامه داد: استفاده از تجربیات و اطلاعات فنی و علمی مربوط به بخش کشاورزی برای کاهش خسارات سالیانه متوجه بخش کشاورزی استان از برنامه ها و اولویتهای کاری سازمان جهاد کشاورزی دراین راستا است.
عبداله فتح اله زاده معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز میزان خسارت به بخش کشاورزی آذربایجان‌ غربی در محصولات باغی در سال زراعی جاری را در حدود ۲۱۱ میلیارد تومان برآورد کرد و افزود : این میزان خسارت بیشتر به باغات واقع در شهرستانهای میاندوآب ، ارومیه ، مهاباد و خوی وارد شده است .
در ادامه پرویز امجدی رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی استان نیز به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص ترویج فرهنگ بیمه کشاورزی و کاهش مخاطرات طبیعی درطی سالهای اخیردر استان پرداخت و ایزدیار مدیر گروه خدمات بیمه ای بانک کشاورزی استان نیز آخرین وضعیت بیمه محصولات کشاورزی استان را تشریح کرد.

خسارت به بخش کشاورزی آذربایجان‌ غربی