کاهش ارتفاع آب سد مهاباد در پی کاهش بارندگی ها

مدیر امور آب مهاباد از کاهش ارتفاع آب مخزن سد مهاباد خبر داد. به گزارش پیرانشهر رووداو به نقل از کردپرس، محمد عبداللهی مدیر امور آب مهاباد در دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان گفت: با توجه به کاهش ۴۰ درصدی بارندگی ها در سال جاری، ارتفاع آب  مخزن سد مهاباد به نسبت سال […]

مدیر امور آب مهاباد از کاهش ارتفاع آب مخزن سد مهاباد خبر داد.

به گزارش پیرانشهر رووداو به نقل از کردپرس، محمد عبداللهی مدیر امور آب مهاباد در دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان گفت: با توجه به کاهش ۴۰ درصدی بارندگی ها در سال جاری، ارتفاع آب  مخزن سد مهاباد به نسبت سال گذشته دو متر کاهش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر کد ارتفاعی مخزن سد ۱۳۵۵/۰۴  متر است و  ورودی به دریاچه سد مهاباد نیز وجود ندارد.
مدیر امور آب اظهار داشت: از ۹۵ میلیون مترمکعب حجم مصرفی بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب برای کشاورزی رهاسازی شده است و ۶۰ میلیون باقیمانده جهت مصارف مختلف باید به دقت مدیریت شود.
عبداللهی افزود: با این حجم ذخیره  امسال ۲۰۳۸ مگابایت برق تولید شده است.
وی گفت: در حاشیه سد مهاباد ۲۴ موتور پمپ آب کشاورزی وجود دارند که ۱۸ مورد با اخطار رفع شده که البته این پمپ ها موقتی هستند.
عبداللهی همچنین با اشاره به چاه های غیرمجاز در حاشیه سد مهاباد افزود: در بازرسی سیزده اکیپ گشت در حاشیه سد مهاباد ۱۹۳ حلقه چاه  مشاهده شده   که از این تعداد چاه های غیرمجاز  ۲۸ مورد چاه پر شده و برای ۱۳ مورد دیگر نیز حکم قضایی صادر شده است.
کامران حسینی رئیس اداره ی محیط زیست مهاباد نیز با اشاره به کاهش بارندگی ها در سال جاری گفت: پیش بینی می شود وضعیت تالاب کانی برازان با توجه به کاهش میزان بارندگی ها در معرض خشکی قرار بگیرد و ضرورت درخواست حق آبه در تیر ماه برای تالاب کانی برازان احساس می شود.
در پایان معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد گفت: ضرورت حفظ و مدیریت آب در شهرستان مهاباد باید به دقت صورت بگیرد.
ایرج شجاعی با اشاره به اهمیت کشاورزی در مهاباد افزود: دو دغدغه  هدر نرفتن منابع آب و دسترسی کشاورزان برای مصارف کشاوزی در حال حاضر وجود داد. اما از ۹۵ میلیون متر مکعب آب موجود،  حدود ۶۰ درصد هرز آبی داریم.
وی تاکید کرد: اصلاح شبکه های آبرسانی و مکانیزه کردن آبیاری دو شرط مهم و زیرساختی در شهرستان تلقی می شود و باید در اقدامی برد-برد ضمن حفظ منابع آب دسترسی کشاورزان نیز به آب فراهم شود که این امر تنها با تکمیل زیرساخت‌ها فراهم خواهد شد.
فرماندار مهاباد گفت: تلاش می شود تا جهت اصلاح شبکه آبرسانی در شورای برنامه ریزی شهرستان در صورت امکان بودجه کافی لحاظ شود./