مجموعه کتاب های مرجع سکه شناسی سکه های ساسانی پیرانشهر چاپ شد

‍ گنجینه سکه های ارومیه (پیرانشهر ) به عنوان یک جلد از مجموعه کتاب های SNS « مجموعه کتاب های مرجع سکه شناسی سکه های ساسانی » به چاپ رسید. سلیمان بشیری رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری شهرستان پیرانسهر در توضیح چاپ مجموعه کتاب های مرجع سکه شناسی سکه های ساسانی به پیرانشهر رووداو […]

‍ گنجینه سکه های ارومیه (پیرانشهر ) به عنوان یک جلد از مجموعه کتاب های SNS « مجموعه کتاب های مرجع سکه شناسی سکه های ساسانی » به چاپ رسید.

سلیمان بشیری رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری شهرستان پیرانسهر در توضیح چاپ مجموعه کتاب های مرجع سکه شناسی سکه های ساسانی به پیرانشهر رووداو گفت: این سکه ها درسال ۱۳۸۷ هنگام تسطیح زمین برای ساخت پاسگاه مرزی در منطقه هوار برخله در نقطه صفر مرزی پیرانشهر توسط هنگ مرزی شهرستان کشف و تحویل اداره شهرستان گردید و بلافاصله برای انجام مطالعات به موزه ارومیه ارسال گردید که خوشبختانه نتیجه این مطالعات که توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی ایران و آکادمی علوم اتریش انجام گردید در دوجلد کتاب منتشر شد که در نوع خود کم نظیر است.

سلیمان بشیری

وی در ادامه یاد آوری کرد که هرگونه اثر و شئ تاریخی پس از مطالعه می تواند اطلاعات وسیعی از زندگی گذشتگان ونیاکان ما را نمایان کند. بنابراین هرگونه تخریب این آثار ما و نسل های آینده را از این اطلاعات ارزشمند محروم می کند .وی با دعوت از تک تک افراد برای احساس تعهد و مسئولیت در جهت حفظ آثار تاریخی ابراز امیدواری کرد که نتایج پژوهش ها و کاوش های سالیان اخیر در تپه های لاوین، کانی سیو و سیلوه منتشر و در اختیار علاقمندان به تاریخ این مرز و بوم قرار گیرد

قبلا داریوش اکبر زاده عضو هیأت علمی پژوهشکده زبان شناسی، متون و کتیبه های پژوهشگاه و نویسنده اول کتاب مجموعه کتاب های مرجع سکه شناسی سکه های ساسانی دراین خصوص  گفته بود: این گنجینه ارزشمند که در موزه ارومیه نگهداری می شود شامل ۱۲۶۷سکه مربوط به پادشاهان سده ششم میلادی (پایان روزگار ساسانی) است.

وی  این گنجینه را بزرگترین گنجینه شناخته شده خسرو دوم از یک محوطه مشخص در کنار سکه های ارزشمند خسرو اول و هرمز چهارم اعلام کرد.

اکبر زاده با اشاره به اینکه مطالعه و پژوهش در مورد این سکه ها بیش از شش سال به طول انجامید تصریح کرد :برای نخستین بار است که پژوهشی از ایران در شمار کتاب های SNS قرار می گیرد .
این عضو هیأت علمی پژوهشکده زبان شناسی ، متون و کتیبه های پژوهشگاه گفت : مجموعه کم نظیر در جهان سکه شناسی و ایران شناسی ،آزمایشات دقیق فنی به منظور شناخت ترکیبات شماری از سکه ها ، پردازش های آماری دقیق از کمترین دلایل قرار گرفتن این کتاب در مجموعه SNSاست .
او تصریح کرد :نویسنده دوم این کتاب نیکولوس شیندل ، سکه شناس سرشناس اتریشی است ؛هم چنین مقدمه این کار توسط پرفسور آلرام (معاون آکادمی علوم اتریش و سکه شناس نامدار )و نیز خانم پرفسور ریکا گیزلن (دانشمند نامدار فرانسوی )نوشته شده است.