نقدی بر حکم روایی شهری در پیرانشهر
دنیای امروزی به معنای واقعی کلمه، دنیای مدیریت است. این گفته دال بر این است که نبود مدیریت در معنای مطلوب یا حداقل مناسب آن، می تواند هر عرصهای را به میدان آشفتگی و ناکارآمدی بکشاند. مدیریت شهری شهرها و در راس آن شوراها و شهردار، آیینه تمام نمای این بحث هستند که عملکرد مطلوب […]
دنیای امروزی به معنای واقعی کلمه، دنیای مدیریت است. این گفته دال بر این است که نبود مدیریت در معنای مطلوب یا حداقل مناسب آن، می تواند هر عرصهای را به میدان آشفتگی و ناکارآمدی بکشاند. مدیریت شهری شهرها و در راس آن شوراها و شهردار، آیینه تمام نمای این بحث هستند که عملکرد مطلوب و دید همه جانبه آنها همراه با اعتقاد به حکم روایی شهری، میتواند پایداری و توسعه را برای شهر و زیست پذیری مناسب را برای شهروندان فراهم نماید.
ساده ترین تعریفی که از حکمروایی شهری قابل بیان است در واقع، ارتباط مدیریت شهری با شهروندان و دخالت دادن آنان در جوانب مختلف مدیریت شهر است. این تعریف کوتاه، نمایانگر انتظاراتی است که یک شهروند از مدیریت شهری دارد. با نگاهی به مدیریت شهری کشورهای توسعه یافته، مشخص می شود که بیشترین تاکید این جوامع بر حکمروایی شهری یعنی دخالت دادن شهروندان با سلایق متفاوت و بهره گیری از نخبگان در تفکرات، برنامه ها و پروژههای شهری است. با مروری کوتاه بر شاخصهای حکمروایی شهری، به سراغ مدیریت شهری پیرانشهر و در راس آن شهرداری میرویم:
مشارکت: مشارکت شهروندان و نخبگان شهری در برنامهریزی، تصمیمسازی و تصمیم گیری، نظارت اهالی شهر بر تصمیمگیریهای شهری، تسهیل مداخله شهروندان در روند توسعه شهر، اتاق فکر و مشورت با شهروندان و نخبگان شهر و … .
پاسخگویی: برگزاری جلسات عمومی برای تشریح اقدامات و در جریان قراردادن شهروندان، پاسخ قانعکننده مدیران شهر به شهروندان، نبود فعالیتهای خودسر و بیمسئولیت، سازماندهی شیوه اجرای پاسخگویی و … .
مسئولیت پذیری: شایستگی مدیران شهر در پذیرش مسئولیت، اعتراف مدیران شهر به اشتباهات خود، تمرکززدایی، عدم عدول از اختیارات تفویض شده، واگذاری مسئولیت به افراد باتوانتر، پیگیری تحقق طرحهای در دست اجرا و … .
قانونمندی: تأثیر گذاری گروه های صاحب نفوذ در تصمیم گیری های شهر، آگاهی و پایبندی مدیریت شهر به حقوق اهالی شهر، بی طرفی و برابری در برابر قانون، زد و بند در کارهای اداری مربوط به مدیریت شهر و … .
توافق جمعی: همسویی و همفکری مدیران و اهالی شهر، حمایت از منافع اکثریت طبقات اجتماعی، ایجاد سازوکاری برای مشورت بین شورا و شهرداری و شهروندان و … .
عدالت محوری: عدالت در توزیع عادلانه امکانات شهر، انجام طرحهای شهری در زمان تعیین شده، فراهم شدن حقوق شهروندی، عدالت در اجرا و … .
شفافیت: شفافیت در تصمیم گیری، شفافیت و صداقت در ارائه عملکرد، نظرخواهی از مردم نسبت به طرحها، کنترل و پایش عملکرد مدیران شهری، تصمیمگیریهای آشکار و نهان مدیران شهری و … .
اثر بخشی کارایی: بهبود روشها و اقدامات بر اساس دانش جدید و با درنظر داشتن مشارکت مردم، استفاده از افراد باتجربه و دانش روز در فرایند برنامهها و تصمیمگیری، کاهش هزینهها و ارتقای کیفیت خدمات، مؤثر بودن اقدامات برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، نحوه استفاده صحیح از منابع در دسترس و … .
ارزیابی مختصر این شاخصها در پیرانشهر میتواند تصویر روشنی از وضعیت کنونی شهر ارائه دهد. با رجوع به تجربه نگارنده، پژوهشهای میدانی صورت گرفته در شهر[۱] و با نگاهی به دیدگاه نخبگان و شهروندان پیرانشهر، میتوان دریافت که پیرانشهر از بُعد شاخصهای مطرح شده وضعیت شکنندهای دارد. با نگاهی به دوره اخیر مدیریت شهر و در راس آن شهردار، به جرات میتوان گفت که پیرانشهر از لحاظ عمرانی پسرفت داشته و قطار توسعه شهر از ریل خارج شده که نتیجه تاثیرپذیری مستقیم از ضعف حکمروایی شهر بوده است. این امر را میتوان مولود عواملی از قبیل بی اعتقادی مدیریت شورا و شهردار به مشارکت و دخالت دادن نخبگان و شهروندان بهعنوان صاحبان اصلی شهر در بطن برنامهریزیها و تصمیم گیریها، عدم اعتقاد به پاسخگویی در قبال شهروندان، تاثیر گروههای ذینفع در انتخاب شهردار،
چشم پوشی بر ضعف و سستی شهرداری و شهردار از طرف اکثریت بدنه شورای شهر، وجود اختلاف در بدنه مدیریت شهری، بکارگیری نیروهای غیرمتخصص در پستهای تخصصی شهرداری، عدم آشنایی بیشتر شهروندان با وظایف مدیریت شهری و در نتیجه پایین بودن سطح خواستهای بهحق، عدم تاکید بر طرحهای کلیدی و پایدار برای شهر، دیدگاه مقطعی به روند مدیریت شهر و صرفا تا اتمام پست شورا و شهردار، عدم استفاده معقولانه از منابع و امکانات موجود، از دست دادن فرصتهای بالقوه در سطح شهر، عدم شفافیت در ارائه عملکرد شهرداری، عدم اعتقاد به بهبود روشها و اقدامات بر اساس دانش جدید، عدم تلاش برای بهبود سبک مدیریت شهر، عدم بهرهگیری از دانش متخصصین شهر برای کاهش هزینه ها و ارتقای کیفیت خدمات و در نهایت، عدم نظرخواهی از شهروندان و صاحبان شهر نسبت به برنامه های شهری.
با نگاهی به موارد ذکر شده و عملکرد مدیریت شهر پیرانشهر، میتوان بر این امر صحه گذاشت که حکمروایی شهری در این شهر جایگاهی ندارد؛ همانگونه که پژوهشهای میدانی نگارنده نقد حاضر، بر این گفته صحه میگذارد. لازم بهذکر است که هم در بدنه شورا و هم شهرداری، افراد دلسوز، باورمند و معتقد به حکمروایی نیز هستند لیکن ضربالمثل معروف “یک دست، صدا ندارد” مصداق بارز مدیریت شهر در دورهای که طی شد، میباشد و اقلیت معتقد راه به جایی نبرد. در نهایت، نگارنده معتقد است که بهبود حکمروایی شهری، بستر توسعه پیرانشهر را فراهم میکند؛ لیکن به این امر نیز واقف است که حکمروایی شهری فرایندی است که باید نهادینه گردد و انتظار میرود شورای شهر (ششمین دوره) و شهردار انتخابی آن، در این زمینه گام اساسی بردارند.
عبداله شیخی، دانشجوی دکتری تخصصی (PhD) جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تهران
[۱] مقالات پژوهشی که در رابطه با مدیریت شهری پیرانشهر در مجلات پژوهشی معتبر به چاپ رسیده است
بسیار شیوا و زیبا درد یک جامعه و کوتاهی تعدادی از این عزیزان که از دل خود این جامعه بیرون آمده اند و چه بسا بیشتر به دنبال گرفتن رانت و یا امتیازهایی برای خود و بستگانش می باشند چرا این عزیزان فکر نمی کنند با پیشرفت شهر آنها خود پیشرفت نمی کنند یا بالعکس آبادانی را برای شهر خود نمی خواهند آیا اینها متعلق به این سرزمین نیستند یا خود کلپتوکرات هستند …..
جامعه نیازمند الیت هایی هست که درد جامعه را درد خود بداند ، نبود سازماندهی و نیروی جوان و فکر و ایده جدید و به نوعی آریستوکراسی بودن مورثی شدن خیانت در بیناعضای شهر بیداد می کند ، زمان آن رسیده نیروهای کارامد و تحصیلکرده جای این عزیزان همه چی پندار را بگیرند …
بزرگترین مشکل ما جامعه اینست هنوز در این عصر می خواهیم با همان پیکان به ایده ال های مصرف و امنیت …. باشیم که انتظار کاملا بی جایست
زنده باشید دکتر با قلم رنگین اطلاعات و درد جامعه را بیان کردید باشد قلم تان بیشتر این صفحات را زیبا کنند خسته نباشید واقعا جای شما بزرگان در شهر خالیست
سلام و وقت بخیر؛ مطالب مستند و علمی بود؛ دست مریزاد؛
نکته اصلی در کارگزاران محلی عدم اختیار در تصمیم گیری های کلان و دخالت شدید بالا دستی ها است