برای اولین بار برداشت زعفران از مزارع شهرستان پیرانشهر انجام شد

به گزارش خبرنگار پیرانشهر رووداو محصول زعفران برای اولین بار و با همت دو کشاورز پیرانشهری در این شهرستان برداشت شد. شهرستان پیرانشهر باتوجه به اینکه یکی از قطب های کشاورزی در غرب کشور است و به رغم وجود خاک حاصلخیز و کوهستانی بودن این منطقه، می تواند یک محل بسیار مناسب برای کشت این […]

به گزارش خبرنگار پیرانشهر رووداو محصول زعفران برای اولین بار و با همت دو کشاورز پیرانشهری در این شهرستان برداشت شد. شهرستان پیرانشهر باتوجه به اینکه یکی از قطب های کشاورزی در غرب کشور است و به رغم وجود خاک حاصلخیز و کوهستانی بودن این منطقه، می تواند یک محل بسیار مناسب برای کشت این محصول استراتژیک تحت عنوان طلای سرخ باشد.
آقای ابوبکر خضری یکی از مجریان کشت زعفران در این رابطه گفت: سیر کاهش آبهای زیرزمینی در اثر استفاده بی رویه از این منابع و همچنین کشت بی رویه محصولاتی از جمله چغندر قند که یکی از عامل های اصلی هدررفت این منابع می باشد ما را بر آن داشت تا به فکر محصولی با بهره وری بیشتر نسبت به محصولات دیگر در شهرستان باشیم بر همین اساس برای اولین بار محصول زعفران به صورت پایلوت در سال ۹۵ کاشته شد و پس از تلاش ها زیادی امسال به عنوان سال دوم در این شهرستان برداشت شد و کیفیت و میزان برداشت این محصول در شهرستان باعث حیرت کارشناسان مطرح در بحث زعفران شد.
آقای مسعود محمدامینی مجری طرح کشت زعفران نیز در رابطه با مزایای زعفران گفت: پس از بررسی های زیادی در رابطه با محصول زعفران و باتوجه به اینکه خواستگاه اصلی این محصول تحت عنوان زعفران کوهی در دامنه های کوهستانی پیرانشهر می باشد ما را در اجرای هرچه بهتر این طرح تشویق کرد. محصول زعفران دارای مزایای زیادی است که با توجه به شروع کم آبی در منطقه این محصول در طول سال و باتوجه به فصل برداشت این محصول که در پاییز است،فقط در فصل پاییز نیاز به یک نوبت آب دارد، در ضمن زعفران هر ساله نیاز به ذرع و کشت ندارد و یک پیاز برای کشت ۷ الی ۱۰ سال کافی می باشد و در رابطه با صرفه اقتصادی باشد گفت، باتوجه به اینکه این حصول در شهرستان در زمینی به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع کاشته شده، بهره وری این محصول در سال دوم میزان ۲ و نیم کیلو زعفران خشک بوده که سود خالص آن مبلغی معادل ۳۰ میلیون تومان می باشد که با سود چهار هکتار چغندرقند برابری می کند و در سال بعدی به تناسب چندین برابر خواهد شد. مزیت دیگر بحث انبارداری و نبود مشکل بازار فروش است که این محصول را می توان بدون هرگونه تجهیزات و حتی در محیط خانه فرآوری کرده و به بازار عرضه کرد.
آقای خضری در نهایت گفت: از کشاورزان انتظار داریم حداقل به صورت آزمایشی هم اقدام به کشت زعفران کنند تا خود شاهد میزان بهره وری بیشتر این محصول با سایر محصولات دیگر در منطقه از جمله چغندرقند باشند تا بتوانیم معضل کم آبی را در شهرستان و علی الخصوص در استان حل کنیم. باتوجه به اینکه بخش اعظم زمین های کشاورزی در حال کشت چغندرقند هستند و باتوجه به اینکه میزان سرانه مصرف این محصول در ایران ۳ گرم می باشد ولی سرانه مصرف از عدد ۱ هم کمتر است، پس نتیجه می گیریم که بازار تقاضای این محصول همیشه وجود دارد و کشاورزان عزیز می توانند با کشت این محصول هم در ذخیره آب های زیرزمینی تلاش کنند و هم پیرانشهر را تحت عنوان نگین سرخ پیرانشهر معرفی کنند و باتوجه به هم مرز بودن با عراق این محصول را به بازارهای جهانی نیز معرفی کنند