افزایش بارندگی در پیرانشهر نسبت به سال گذشته

با فعالیت سامانه بارشی اخیر مجموع بارندگی طی سال زراعی جاری در پیرانشهر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته ولی همچنان نسبت به درازمدت کاهش نشان می‌دهد. عبدالرحمن ابراهیمی رئیس اداره هواشناسی پیرانشهر به خبرنگار پیرانشهر رووداو گفت: براساس آمارهای ثبت شده در ایستگاه هواشناسی پیرانشهر از ابتدای فعالیت سامانه بارشی تا ساعت […]

با فعالیت سامانه بارشی اخیر مجموع بارندگی طی سال زراعی جاری در پیرانشهر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته ولی همچنان نسبت به درازمدت کاهش نشان می‌دهد.

عبدالرحمن ابراهیمی رئیس اداره هواشناسی پیرانشهر به خبرنگار پیرانشهر رووداو گفت: براساس آمارهای ثبت شده در ایستگاه هواشناسی پیرانشهر از ابتدای فعالیت سامانه بارشی تا ساعت ۱۸ امروز، مجموع بارندگی به ۶۳/۲ میلیمتر رسیده که بعداز سردشت بیشترین بارندگی در استان بوده است.
در مجموع از ابتدای سال زراعی جاری، یعنی از اول مهر تاکنون در داخل شهر پیرانشهر ۳۰۳/۳ میلیمتر بارندگی داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد ولی باز نسبت به درازمدت و نرمال مشابه با کمبود بارش مواجه هستیم و در مجموع خود شهر ۱۵ درصد کمبود بارندگی دارد.
اما میزان بارندگی در کل سطح منطقه پیرانشهر طی سال زراعی جاری ۲۱۹/۶ میلیمتر بوده که باز نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۰ درصد افزایش یافته و در کل حوزه اقلیم شهرستان، بارشها نسبت به میانگین درازمدت، حدود ۳۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.
نکته قابل ذکر اینکه، امسال نسیت به سالهای گذشته دمای هوای بسیار بالاتر از میانگین داشته ایم؛ بطوریکه متوسط درجه حرارت ۴ درجه سانتیگراد افزایش داشته و هوا نسبت به گذشته گرمتر شده است و همین افزایش دما سبب بارندگی به شکل باران شده و متاسفانه در منطقه کوهستانی همانند پیرانشهر و اطراف آن، ذخیره برف بسیار کاهش یافته است.
سال گذشته ار ابتدای بارش برف تا آخرین بارش در سطح شهر، در مجموع حدود ۲۸۰ سانتیمتر ارتفاع برف داشتیم اما امسال تا به حال فقط ۳۰ سانتیمتر برف داشته ایم. هر چند در سیستم بارشی ابتدای بهمن ماه، در ارتفاعات و نوار مرزی، تا حدود یک متر برف بارید.
در هر صورت شکر خدا بارندگی های مناسبی طی این سامانه و سیستم قبلی داشتیم و ان شاءالله در موج بعدی هم که از روز جمعه وارد منطقه خواهدشد، بارشهای بیشتری هم خواهیم داشت که به امید خدا کمبود ها را جبران خواهدکرد.
عبدالرحمن ابراهیمی/ رئیس اداره هواشناسی سینوپتیک شهرستان پیرانشهر