دکتر خضری: تلاش ها برای بازگشایی مرز تمرچین همچنان ادامه دارد

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت گفت: تلاش ها برای بازگشایی مرز تمرچین همچنان ادامه دارد. به گزارش پیرانشهر رووداو دکتر رسول خضری؛ نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی با خبرنگار کردپرس گفت: متأسفانه تحولات اخیر منطقه بویژه مشکلات پیش آمده در منطقه اقلیم کردستان عراق و همچنین بر اساس تصمیمات […]

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت گفت: تلاش ها برای بازگشایی مرز تمرچین همچنان ادامه دارد.

به گزارش پیرانشهر رووداو دکتر رسول خضری؛ نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی با خبرنگار کردپرس گفت: متأسفانه تحولات اخیر منطقه بویژه مشکلات پیش آمده در منطقه اقلیم کردستان عراق و همچنین بر اساس تصمیمات اتخاذ شده توسط شورای عالی امنیت ملی کشور کلیه فعالیت های رسمی مرز تمرچین پیرانشهر بیش از یک ماه است که تعطیل اعلام شده است.
وی اعلام داشت: با توجه به اینکه فعالیت در مرز تمرچین پیرانشهر مستقیماً بر معیشت بسیاری از مردم شهرستان تأثیر می گذارد از همان روزهای اول مسدود شدن مرز تمرچین با مسئولان کشوری رایزنی کردیم و با برگزاری جلسات متعدد خواستار اتخاذ تمصمیاتی شدیم که باعث ایجاد مشکلات معیشتی برای مردم بویژه قشر کارگران و کولبران مرزی نشود که خوشبختانه تا کنون به نتایج خوبی در این مورد رسیده ایم.
خضری اظهار داشت: هرچند اتخاذ تصمیم تعطیل شدن فعالیتهای گمرک تمرچین پیرانشهر بر اساس درخواست مستقیم مسئولان حکومت مرکزی عراق صورت گرفته است اما باید در نظر گرفت که معیشت بسیاری از مردم منطقه و پیرانشهر نیز در گروه فعالیت گمرک تمرچین پیرانشهر می باشد که لازم است هر چه سریعتر نسبت به اتخاذ تدابیر بهتری اقدام شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: حکومت مرکزی عراق همزمان از ایران و ترکیه درخواست کرده بود که نسبت به بستن دروازه های مرزی خود با حکومت اقلیم کردستان عراق اقدام کنند اما دولت ترکیه تا کنون نسبت به این درخواست نه تنها اقدام نکرده است بلکه مبادلات خود را دو برابر افزایش داده است.
وی در خصوص پیش بینی زمان بازگشایی مرز تمرچین پیرانشهر گفت: با هماهنگی های صورت گرفته، قرار است که این موضوع بصورت جدی در جلسه ای که روز سه شنبه ( ۱۶ آبان) با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور و استاندار آذربایجان غربی برگزار می شود در خصوص آخرین وضعیت گمرک تمرچین پیرانشهر و روند بازگشایی آن تصمیماتی اتخاذ شود که امیدوارم در نهایت بتوانیم در اسرع وقت شاهد از سر گیری مجدد فعالیتهای گمرکی در تمرچین پیرانشهر باشیم.
کلیه فعالیت های گمرک تمرچین پیرانشهر اعم از صادرات و واردات انواع کالا، معبر مرزی کوله بری، ترانزیت کالا و …. پس از برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق و بنا به درخواست رسمی حکومت مرکزی عراق از ایران تعطیل اعلام شده است که علی رغم ایجاد مشکلاتی برای کولبران و شاغلین در مرز تمرچین، تا کنون ادامه دارد.