قرارداد نفتی روسیه و اقلیم کردستان /طرفین ۲۰ ساله امضا کردند

اقلیم کردستان و شرکت روس نفت روسیه بر سر گسترش میدان های نفتی و انتقال و فروش نفت به مدت ۲۰ سال به توافق رسیدند. به گزارش پیرانشهر رووداو، هیئتی از دولت اقلیم کردستان عراق به سرپرستی نیچروان بارزانی رئیس دولت اقلیم کردستان برای شرکت در نشست اقتصادی سنت پترزبورگ به روسیه رفته است. نیچروان […]

اقلیم کردستان و شرکت روس نفت روسیه بر سر گسترش میدان های نفتی و انتقال و فروش نفت به مدت ۲۰ سال به توافق رسیدند.

به گزارش پیرانشهر رووداو، هیئتی از دولت اقلیم کردستان عراق به سرپرستی نیچروان بارزانی رئیس دولت اقلیم کردستان برای شرکت در نشست اقتصادی سنت پترزبورگ به روسیه رفته است. نیچروان بارزانی روز جمعه در حاشیه این نشست، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سرگئی لاورورف وزیر خارجه این کشور دیدار کرد. هیئت اقلیم کردستان پس از این دیدارها یک توافق مهم نفتی با شرکت دولتی روس نفت روسیه امضا کرد. به نوشته راشا تودی، توافق امضا شده میان اقلیم کردستان و روسیه بزرگترین توافق امضا شده میان شرکت های روسی با طرف های خارجی در جریان نشست های اقتصادی سنت پترزبورگ تاکنون بوده است.

میخائیل لیونتیف، سخنگوی روس نفت به تلویزیون راشا تودی گفت: این توافق که مدت اجرای آن ۲۰ سال است ۵ توافق مشترک تولید نفت را در بر می گیرد که شامل کمک به زیرساخت های نفت، تولید و انتقال نفت و غیره است که منافع خوبی برای شرکت دارد. این شرکت همچنین به خط لوله انتقال نفت اقلیم کردستان به ترکیه با ظرفیت انتقال ۷۰۰۰۰۰ بشکه در روز دسترسی خواهد داشت. ظرفیت خط لوله فوق تا پایان سال ۲۰۱۷ به یک میلیون بشکه در روز می رسد. این یک توافق ۲۰ ساله است.

وی افزود: اقلیم کردستان یکی از مناطق روبه رشد جهان در زمینه صنعت نفت است و آمریکا و دیگر بازیگران می خواهند به این منطقه دسترسی داشته باشند. این منطقه بر اساس برآوردها دارای ۴۵ میلیارد بشکه نفت خام و ۵٫۶۶ تریلیون متر مکعب گاز است.

قرارداد نفتی روسیه و اقلیم کردستان از اهمیت خاصی برای کردهای عراق برخوردار است و می تواند آن ها را به آینده اقتصادی بهتر امیدوار کند. همچنین قرارداد نفتی روسیه و اقلیم کردستان به لحاظ سیاسی نیز برای اقلیم کردستان از اهمیت ویژه ای برخورار خواهد بود.