دلایل نرخ پایین مشارکت در انتخابات پیرانشهر نسبت به میانگین استانی و کشوری

در حالی نرخ مشارکت مردم پیرانشهر در انتخابات اخیر ۶۳ درصد اعلام شد که متوسط نرخ مشارکت در کشور، ۷۳ و در استان بیش از ۶۸ درصد اعلام گردید. این درحالی است که عموما در شهرهای کوچک نرخ مشارکت بالاتر از میانگین کشوری است. این موضوع یعنی نرخ پایین مشارکت مردم در انتخابات نیاز به […]

در حالی نرخ مشارکت مردم پیرانشهر در انتخابات اخیر ۶۳ درصد اعلام شد که متوسط نرخ مشارکت در کشور، ۷۳ و در استان بیش از ۶۸ درصد اعلام گردید.

این درحالی است که عموما در شهرهای کوچک نرخ مشارکت بالاتر از میانگین کشوری است. این موضوع یعنی نرخ پایین مشارکت مردم در انتخابات نیاز به ریشه یابی و توجه مسئولین دارد.

با نگاهی گذرا به ۴ سال گذشته و فعالیت دولت روحانی رکود اقتصادی در کل کشور مشهود بوده که کارشناسان دولت آن را باقی مانده از دولت قبلی می دانند. اما این رکود به صورت گسترده تری در اقتصاد پیرانشهر خودنمایی می کند. با نگاهی عمیق تر به اقتصاد پیرانشهر می توان دلیل نارضایتی بیشتر مردم شهرستان را  یافت. بیشترین درآمد شهرستان پیرانشهر از بازارچه مرزی و کشاورزی تامین می شود که در طول ۴ سال گذشته متحمل مشکلات بسیاری بوده است.

بازارچه مرزی به عنوان مهمترین منبع درامدی مردم پیرانشهر شاهد مشکلاتی از قبیل بسته شدن معبر مرزی و کمبود جنس در بازارچه تا واگذاری نامناسب امتیازات واردات به افراد مختلف بوده که همگی موجب ایجاد نارضایتی در بین اهالی بازارچه مرزی پیرانشهر شده است. اکنون نیز پس از بازشدن معبر مرزی مشکل دیگری خودنمایی می کند و آن هم ارسال بار از مرز به کل استان است به طوریکه خروج این بار از شهرستان درامدی عاید اهالی شهرستان نمی کند. در واقع خروج آزادانه بار از مرز به تمام استان موجب شده که قیمت تمام شده کالا در پیرانشهر و دیگر شهرهای استان تفاوت چندانی نداشته باشد و مشتریان بازارچه دیگر رغبتی به مسافرت به شهرستان برای خرید اجناس را ندارند و این رکود دوچندانی را در بازارچه پیرانشهر موجب شده است که باوجود وعده برخی مسئولین و نماینده شهرستان به حل مشکل تاکنون اقدام مثبتی مشاهده نشده است.

مشکل بعدی در بخش کشاورزی شهرستان نمود پیدا می کند. عمده درامد کشاورزی شهرستان از کشت چغندر قند، گندم و باغات سیب است که در ۴ سال گذشته هرسه دچار مشکلات عدیده ای بوده اند. بدهکاری چندین ماهه کارخانه قند به کشاورزان و عدم پاسخگویی به مطالبات چغندرکاران، عدم پرداخت به موقع پول گندم کاران و حمایت نکردن از باغدارانی که محصولات آن ها متحمل خسارت شده، همگی از دلایل نارضایتی مردم به شمار می رود.

البته وعده چندین ساله ساخت اتوبان پیرانشهر به نقده و بیمارستان جدید شهرستان و چندین مطالبه دیگر نیز می تواند مزیدبرعلت باشد. لذا مسئولین کنونی و مسئولینی که در آینده با تغییر دولت در شهرستان پیرانشهر سرکار خواهند آمد باید پیگیری مطالبات فوق را در اولویت کاری خود قرار دهند تا بتوانند رضایت عامه مردم را بدست آورند و ۴ سال دیگر شاهد حضور پرشکوه تر مردم شهرستان در پای صندوق های رای باشیم.

م.اقبال